2024-12-04, 18:15
  #5785
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Vad tycks om denna portfölj?

Avanza Global
Avanza Emerging Markets
Avanza Europa
Spiltan globalfond Investmentbolag

Kör bara svenska aktier därför ingen svensk fond om någon undrar.

Tja, varför inte? Globala indexfonder ser ju i princip likadana ut allihop och med samma avkastning, och Avanza Global är väl inte sämre än nån annan. Lägsta avgiften?

En hel del talar för att tillväxtmarknaderna borde få ett fint 2025, och hit räknas ju såväl Kina som Indien där Kina värderas väldigt lågt och där Indien har en enorm tillväxtpotential. Även Sydkorea hör hit, så vi får väl hoppas på att de senaste dagarnas politiska turbulens inte förvärras och påverkar finansmarknaderna.

Europa är historiskt lågt värderat i förhållande till USA, men det är ju inte givet att klyftan minskar bara för att. Många ser dock köplägen i europeiska kvalitetsbolag nu. Politiskt käbbel och instabila regeringar i Europas fyra största ekonomier Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Italien är ständiga orosmoln utöver en svag konjunktur.

Spiltans investmentbolagsfonder har ju varit riktiga guldgruvor både för dem och deras kunder, så det är inte fel att äga en sån.
Citera
2024-12-04, 18:54
  #5786
Medlem
Tack för input, anledningen till att jag har Avanza Europa är för riskspridningen.Många säger dock att det är onödigt om man har en Globalfond?
Citera
2024-12-04, 20:27
  #5787
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Tack för input, anledningen till att jag har Avanza Europa är för riskspridningen.Många säger dock att det är onödigt om man har en Globalfond?

Avanza Global innehåller 75 % USA men bara 10-15 % Europa, så om du vill ha lite mer exponering mot Europa ska du nog ha en renodlad Europafond också. Sedan kan du ju välja att vikta fonderna om du tror mer på det ena än det andra.

Såg förresten precis att Karl och Pär på Global Gains i sitt senaste poddavsnitt passande nog pratar om att Europa och tillväxtmarknader kan stå inför en större uppgång.


https://open.spotify.com/episode/65MoaGKecS4vr3yqXb80Z7
Citera
2024-12-06, 16:03
  #5788
Medlem
Kör ca 70% Global och resterande i dom 3 andra fonderna just för riskspridningen. Körde spiltan aktiefond Investmentbolag innan men insåg att det va litet innehåll så byggde en liknande aktie portfölj istället 😊
Citera
2024-12-07, 00:57
  #5789
Medlem
Spiltan aktiefond investmentbolag upp 2,50% på 3 månader. Finns bättre fonder
Citera
2024-12-07, 05:02
  #5790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Avanza Global innehåller 75 % USA men bara 10-15 % Europa, så om du vill ha lite mer exponering mot Europa ska du nog ha en renodlad Europafond också. Sedan kan du ju välja att vikta fonderna om du tror mer på det ena än det andra.

Såg förresten precis att Karl och Pär på Global Gains i sitt senaste poddavsnitt passande nog pratar om att Europa och tillväxtmarknader kan stå inför en större uppgång.


https://open.spotify.com/episode/65MoaGKecS4vr3yqXb80Z7

Jag flyttade 25% från 🇺🇸 till AMF Europa. Får se om den balanseringen var vettig. Utöver det 5% till Indien.
Citera
2024-12-07, 19:08
  #5791
Medlem
Swingexpertens avatar
Movestic v49 🤩 2024

Efter en riktig tjurrusning satte jag ett nytt ATH!

Min bästa fond denna vecka blev ”Handelsbanken Sverige Selektiv” som rusade med hela +4,60%.

Nu blir det vinsthemtagning och 100% kort räntefond:

Aktie-Ansvar Avkastningsfond (+5,60%)
[5*; Svenska obligationer i stigande trend!]

(Utveckling 1 år)
Citera
2024-12-08, 20:22
  #5792
Medlem
Swingexpertens avatar
Nya fonder inför v50 ❄️

Satsar på att stabilisera portföljen fram till årsskiftet:

Carnegie Bear SEK (-42,7%)
[Bottenfiske; OMX är extremt överköpt!]

Franklin India A (acc) USD (+123%)
[Utbrott upp efter lång tids konsolidering!]

JPM China A (dist) USD (+1,57%)
[RSI indikerar en ny uppgång!]

Simplicity Likviditet A SEK (+11,1%)
[Kort räntefond som tickar på uppåt!]

Templeton Euroland A (Acc) EUR (+35,6%)
[Utbrott upp efter falskt utbrott ner!]

(Utveckling 5 år)
Citera
2024-12-10, 18:46
  #5793
Medlem
alienfins avatar
Extra kul dag med Nordea Kinafonden 😁
Citera
2024-12-12, 02:54
  #5794
Medlem
Läge att sälja av lite Spiltan Investmentbolag?
Går trögt nu och gjort ett tag. Kanske bättre att köpa rena aktier i Investor istället?
Citera
2024-12-12, 09:58
  #5795
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Läge att sälja av lite Spiltan Investmentbolag?
Går trögt nu och gjort ett tag. Kanske bättre att köpa rena aktier i Investor istället?

Anledningen till att fonden går trögt är bl.a. att Investor går trögt. Utgör nästan 30 % av fonden.
Citera
2024-12-14, 16:52
  #5796
Medlem
Swingexpertens avatar
Swedbank v50 🤩 2024

Portföljen steg i veckan till ett nytt ATH!

Hoppar av på toppen och tackar för ett makalöst år där jag satsade allt på ett kort, nämligen ”Swedbank Robur Technology A”. Uppgången i år kan summeras till +48,0%. Nu blir det 100% räntor:

Swedbank Robur Räntefond Kort (+4,18%)

(Utveckling 1 år)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in