Ser mycket bra ut! Själv har jag DNB Global Indeks istället för LF, men i det långa loppet spelar det nog ingen roll. Dina fonder har låga avgifter och investerar brett samt följer index, vilket är det man vill ha.
Känns aningen odiversifierat och dessutom är avgifterna skyhöga. Finserve Global Security Fund 1 har en avgift på 2,38% vilket innebär att på 20 års sikt kommer den att äta upp nästa 40% av ditt innehav i fonden. Dessutom är den aktivt förvaltad och har således en 90-procentig risk att underprestera index under en 20-årsperiod.
Att hålla på att tajma marknaden med kommer heller inte att gå hem i längden.
Jo jag vet att Finserve Global Security har en skyhög avgift och min tanke i dagsläget är inte att behålla fonden i 10tals år utan det är en summa jag satt in i fonden pga Europas upprustning och jag räknar med att få en god avkastning på kapitalet jag investerat/investerar under tiden det ligger i fonden.
Öhman marknad Japan A, har jag sen länge funderat på sälja av helt eller 50% för att sedan köpa en bredare Asien fond.
Jag stirrar mig inte blind på total avgiften i en fond utan jag är mer intresserad utav fondens innehav och potential framöver.
Jo jag vet att Finserve Global Security har en skyhög avgift och min tanke i dagsläget är inte att behålla fonden i 10tals år utan det är en summa jag satt in i fonden pga Europas upprustning och jag räknar med att få en god avkastning på kapitalet jag investerat/investerar under tiden det ligger i fonden.
Alltså spekulation? Du investerar inte, utan gamblar.
Citat:
Öhman marknad Japan A, har jag sen länge funderat på sälja av helt eller 50% för att sedan köpa en bredare Asien fond.
Jag stirrar mig inte blind på total avgiften i en fond utan jag är mer intresserad utav fondens innehav och potential framöver.
Och du har ingen aning om vad dessa aktivt förvaltade fonder presterar över tiden. Det vi däremot vet är att 90% underpresterar index.
Aktier:
- Euteslat Communications SA
Motivering: Elon Musk blir allt mer hatad och USA mer slutet från EU.
- Advenica
Motivering: Ett företag som jobbar med cybersäkerhet i Sverige och har så vart jag vet inte konkurrenter i Sverige. Med tanke på världens oro inte minst oron mot Ryssland så tänker jag att detta kan va en bra investering för framtiden.
Fonder:
- PLUS Småbolag Sverige Index.
- Avanza Zero
Motivering: Har haft Avanza Global i många år men sålt allt och satsar mer på Sverige just nu tack vare Trump.
Sen köpte jag lite crypto cert då det var bra köpläge.
- Valour Avalanche (AVAX) SEK
- Valour Polkadot (DOT) SEK
- Valour SUI (SUI) SEK
Motivering: Kan inget om crypto men ser det mest som en rolig grej som kan bära eller brista, tänker att det är ganska bra köpläge nu.
Jag är ny inom börsen och intresserad av feedback, positiv som negativ.
Mvh
(Obs. Såg att detta var en fondtråd men hoppas det är ok att jag skrev med hela mitt innehav även om det gäller aktier och cert)
Aktier:
- Euteslat Communications SA
Motivering: Elon Musk blir allt mer hatad och USA mer slutet från EU.
- Advenica
Motivering: Ett företag som jobbar med cybersäkerhet i Sverige och har så vart jag vet inte konkurrenter i Sverige. Med tanke på världens oro inte minst oron mot Ryssland så tänker jag att detta kan va en bra investering för framtiden.
Fonder:
- PLUS Småbolag Sverige Index.
- Avanza Zero
Motivering: Har haft Avanza Global i många år men sålt allt och satsar mer på Sverige just nu tack vare Trump.
Sen köpte jag lite crypto cert då det var bra köpläge.
- Valour Avalanche (AVAX) SEK
- Valour Polkadot (DOT) SEK
- Valour SUI (SUI) SEK
Motivering: Kan inget om crypto men ser det mest som en rolig grej som kan bära eller brista, tänker att det är ganska bra köpläge nu.
Jag är ny inom börsen och intresserad av feedback, positiv som negativ.
Mvh
(Obs. Såg att detta var en fondtråd men hoppas det är ok att jag skrev med hela mitt innehav även om det gäller aktier och cert)
Hur vet du om det är köpläge på krypto om du inte kan nåt om krypto?
För att vara ny på börsen är det ganska avancerade och riskfyllda placeringar (frånsett fonderna, då). Inget för nybörjare, men jag misstänker att du inte är det heller utan kör en simsalabim med oss. Förresten äger du väl även Lipidor?
Hur vet du om det är köpläge på krypto om du inte kan nåt om krypto?
För att vara ny på börsen är det ganska avancerade och riskfyllda placeringar (frånsett fonderna, då). Inget för nybörjare, men jag misstänker att du inte är det heller utan kör en simsalabim med oss. Förresten äger du väl även Lipidor?
Jag investerade inte så mycket i crypto. De har ju sjunkigt drastiskt det senaste och har en polare som säger sig va insatt, hans tips. Återstår att se de kanske ska ner ytterligare. Har störst andel i fonderna. Lipidor hoppade jag tråkigt nog av förra veckan när den dippa 40% på 5 min, ett misstag såhär i efterhand. Hade inte stake att köpa tillbaka mig i dippen som många andra men hoppar nog på tåget igen om den sjunker ytterligare i veckan. Lipidor verkar vara en berg och dalbana och en guldklimp för daytraders och giganter tills resultatet publicerats. Alla hoppas på ett positivt fas 3 resultat som är lite av en gamble även om dom har större chans att lyckas nu än förra gången. Och jo jag är nybörjare, börjar fatta på ett ungefär hur det funkar. Mycket psykologi. Började i december.
Finserve Global.. har jag haft ett kort tag och ör den fond som gått bäst.
Men finns röster som säger att företagen j fonden är övervärderade. Häromdagen gick en av störste innehaven ur fonden Rhenmetall ned 7%ish så du tar en del risker om du sparar 60% i fonden. Jag har typ 5% i den. Rekommenderar SAVR för den fonden eftersom avgiften är lägre 1,52%
Senast redigerad av bombayduck1 2025-03-20 kl. 18:03.
Kollade på Morningstar de står Seb value fond har endast 19 aktier kan det stämma?
Det stämmer. SEB Swedish Value Fund är en specialfond där både antalet innehav och deras storlek skiljer sig från mängden. Koncentrationen ger både spets och ökar risken, men förvaltaren är erfaren och vet vad han gör. Förvaltar även SEB Sverigefond och SEB Nordenfond med framgång.
19 största innehaven
Volvo B
15,14%
Swedbank A
12,87%
Investor B
11,23%
TRATON SE
9,05%
SEB A
7,74%
Handelsbanken A