2025-03-25, 18:10
Medlem
Graavargs avatar
Eftersom frågan uttryckligen gällde en "stockstuga" så är ditt enda vettiga alternativ att få stockar i rätt längd förda till platsen. Och då kan du lika bra timra ihop den hemma i Sverige, märka upp stockarna och timra ner den, och först i det skedet frakta stockarna till platsen. En sådan hopplockbar liten stockstuga timrar du upp på en helg (om grunden är klar), sen tar takstolar och tak minst lika mycket till (beroende vad du bygger taket av).

Att bygga en egen stockstuga i Norge, av stock du själv fäller på din egen mark och släpar för hand till platsen... det är görbart, men uppriktigt skulle jag säga att eftersom du frågar på forumet så fixar du det inte.
Citera
2025-03-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Eftersom frågan uttryckligen gällde en "stockstuga" så är ditt enda vettiga alternativ att få stockar i rätt längd förda till platsen. Och då kan du lika bra timra ihop den hemma i Sverige, märka upp stockarna och timra ner den, och först i det skedet frakta stockarna till platsen. En sådan hopplockbar liten stockstuga timrar du upp på en helg (om grunden är klar), sen tar takstolar och tak minst lika mycket till (beroende vad du bygger taket av).

Att bygga en egen stockstuga i Norge, av stock du själv fäller på din egen mark och släpar för hand till platsen... det är görbart, men uppriktigt skulle jag säga att eftersom du frågar på forumet så fixar du det inte.

Det fetade: där har du ett intressant förtullningsärende att se fram emot...
Citera
2025-03-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalokagathia
Ja, allt från grunden. Har hört att vissa klarat det på ett år utan erfarenhet. Jag har dock ingen brådska. Kanske scoutar ut en lämplig plats om jag vandrar i sommar.

Visst är det kanske kul att timra själv, men du kan ju köpa stommen färdigtimrad, och med lite hjälp så har ditt husbygge kommit ganska långt på en helg.

Du behöver ju ändå köpa stockarna nånstans.

Jag hade gjutit plattan, dunkat upp stockarna och taket direkt, satt i fönster/dörr och sen hade man kunnat pyssla själv med resten om man vill. Lite VVS och El som tillkommer. (Jo, jag vet att jag förenklade kraftigt här).
Citera
2025-03-25, 19:36
Medlem
Citat:
Hur lång tid tar det egentligen att bygga en stockstuga ute i vildmarken? Om vi tänker att man använder traditionella verktyg och varken lägger el- eller vattenledningar. Jag funderar på att någon gång köpa ett stycke mark i Norge och bygga den där, tycker faktiskt den naturen är ännu vackrare med kombinationen av fjord, skog och berg.

.... Du borde köpa halv färdigt lr färsigt stiga i SVERIGE helst. . 1 månad klart med inflytt.

Du kommer att ge upp om stuga att bygga från grunden till färdigt ca 2 år pga snö vinter...

Norge är komplicerad med bygglov...
Dyrt mat. Du får inte fiska...

Nästan alla från Norge väljer SVERIGE pga skoter och vad som helst.
Citera
2025-03-25, 20:28
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Men har man inte tillgång till flytande vatten så måste man ju smälta snö och is och det går väl bra i begränsade mängder, en stor kittel som står på vedspisen mest hela tiden.
Inte ens i Sibirien gör dom så, utan tar sig kilometer till en sjö och borrar sig ner.
Ditt svar skvallrar bara om att du inte är mogen för detta.

Träna först med att bo i en sommarstuga som du prova dig fram på.
Citera
2025-03-25, 20:29
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Skogen är ju full av byggmaterial, varför släpa dit det? Köp lite skog så har du timmer att arbeta med. Lär av hur naturfolken har gjort i samma situation.
Det finns ingen markägare som bara sådär säljer en liten plätt.
Citera
2025-03-25, 21:03
Medlem
Beror på hur bra det ska bli.
Vilken idiot som helst kan såga 2 gropar i en stock och sedan timrade ihop dom.
Ska du såga ner träden själv och sen timrade så tar det mycket längre tid då träden måste sågas och torkas.

Köper du färdiga stockar och du endast behöver såga i dom samt har lite hjälp att stapla stockarna så är det inga problem att göra det på några veckor,de som säger annat är antingen cp skadad eller Stockholmsbögar som aldrig sett en hammare innan.

Timrade stugor är fina absolut men går ju bygga en vanlig stuga också och ska du mest ha den på sommaren och en kammin i den så kan den nästan se ut hur som helst.
Bidde i en stuga i 2 veckor en gång när jag och några kompisar levde vildmarksliv och det var bara en ram och sen tunna plankor som väggar och det gick hur bra som helst.
Citera
2025-03-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns ingen markägare som bara sådär säljer en liten plätt.

Jo ditt fån, det gör det.
Kallas avstyckning och har alltid förekommit.
Citera
2025-03-25, 21:06
Avstängd
Citat:
Hur lång tid tar det egentligen att bygga en stockstuga ute i vildmarken? Om vi tänker att man använder traditionella verktyg och varken lägger el- eller vattenledningar. Jag funderar på att någon gång köpa ett stycke mark i Norge och bygga den där, tycker faktiskt den naturen är ännu vackrare med kombinationen av fjord, skog och berg.

Konstigt att det inte har länkats här inne än? Men det finns en kille här i Sverige som visade på en youtube kanal precis hur han hade gjort det.

Den har varit klar ett tag, och nu är han uppe i 6 år.
Senast redigerad av vildhane 2025-03-25 kl. 21:11.
Citera
2025-03-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Visst är det kanske kul att timra själv, men du kan ju köpa stommen färdigtimrad, och med lite hjälp så har ditt husbygge kommit ganska långt på en helg.

Du behöver ju ändå köpa stockarna nånstans.

Jag hade gjutit plattan, dunkat upp stockarna och taket direkt, satt i fönster/dörr och sen hade man kunnat pyssla själv med resten om man vill. Lite VVS och El som tillkommer. (Jo, jag vet att jag förenklade kraftigt här).

Platta?
Ganska onödigt för en liten stuga.
Googla på "plint stuga" så kanske du lärt dig nåt nytt idag.

Förr I tiden använde dom några större stenar istället och ställde stugan på dom.
Citera
2025-03-25, 22:03
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jo ditt fån, det gör det.
Kallas avstyckning och har alltid förekommit.
Lycka till!
Citera
2025-03-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Platta?
Ganska onödigt för en liten stuga.
Googla på "plint stuga" så kanske du lärt dig nåt nytt idag.

Förr I tiden använde dom några större stenar istället och ställde stugan på dom.

Absolut.

Det blir dock snorkallt med drag under huset. Det ska nog mkt till om jag sätter ett hus på plint idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in