2025-03-25, 12:27
Medlem
Hur lång tid tar det egentligen att bygga en stockstuga ute i vildmarken? Om vi tänker att man använder traditionella verktyg och varken lägger el- eller vattenledningar. Jag funderar på att någon gång köpa ett stycke mark i Norge och bygga den där, tycker faktiskt den naturen är ännu vackrare med kombinationen av fjord, skog och berg.
Citera
2025-03-25, 12:29
Avstängd
Om du har noll erfarenhet, 2-3 år. Ska du hugga ner träden och göra allt från grunden? Du har liksom inte tänkt i mer än 2 minuter på denna geniala idé.
Citera
2025-03-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Om du har noll erfarenhet, 2-3 år. Ska du hugga ner träden och göra allt från grunden? Du har liksom inte tänkt i mer än 2 minuter på denna geniala idé.
Ja, allt från grunden. Har hört att vissa klarat det på ett år utan erfarenhet. Jag har dock ingen brådska. Kanske scoutar ut en lämplig plats om jag vandrar i sommar.
Senast redigerad av Kalokagathia 2025-03-25 kl. 12:33.
Citera
2025-03-25, 12:39
Medlem
paggans avatar
Du kan kolla på My Self Reliance för att få lite tips:

https://www.youtube.com/watch?v=AxM9FYSs8V4&t=360s

Han byggde stuga från grunden.
Citera
2025-03-25, 12:40
Medlem
Kolla Erik Granqvist på YouTube. Känner du fortfarande för att lägga ner det jobbet och den tiden när du kollat på hans videor så kör.
Citera
2025-03-25, 12:58
Avstängd
Severlohs avatar
I Norge är de ännu mer jävliga med bygglov än i Sverige vad jag har hört. Och de flesta kommuner där har en regel att man måste bo permanent i huset man äger, annars får man inte ha det.
Citera
2025-03-25, 13:00
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
I Norge är de ännu mer jävliga med bygglov än i Sverige vad jag har hört. Och de flesta kommuner där har en regel att man måste bo permanent i huset man äger, annars får man inte ha det.

Då är det väl bara för Ts att flytta in i stugan när den är färdig och göra den till sin permanentbostad, svårare är det väl inte?
Citera
2025-03-25, 13:06
Medlem
Känner igen båda kanalerna. Det är ungefär en sån liten stuga som jag vill ha också. Ett annat alternativ är ju också att man köper någon gammal övergiven stuga.

Planerar inte att bo där heltid, men kanske några månader i taget ibland. Det lär ju alltid vara nära till färskvatten, och på vintern kan man såga ut isen och värma över elden. Sommartid blir det nog svårt att bevara viss mat om jordkällaren värms upp för mycket. Men det finns ju alltid naturliga konserveringsmedel som salt och socker.

Fjordar går vad jag förstår också att fiska i året runt.
Senast redigerad av Kalokagathia 2025-03-25 kl. 13:21.
Citera
2025-03-25, 13:09
Medlem
Citat:
Har inte norrmän sina ”hytter” på samma sätt som svenskar har sommarstugor? Som de bor i då och då? Och bygglov lär väl vara lättare att få ju mer isolerad platsen är?
Citera
2025-03-25, 13:18
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalokagathia
Har inte norrmän sina ”hytter” på samma sätt som svenskar har sommarstugor? Som de bor i då och då? Och bygglov lär väl vara lättare att få ju mer isolerad platsen är?

Jag vet bara att jag har en polare som jobbar i Norge, och i den kommunen får man inte ha fritidshus. Han sa att många norrmän köper stuga i Sverige av den anledningen.
Citera
2025-03-25, 13:23
Medlem
Citat:
Jag vet bara att jag har en polare som jobbar i Norge, och i den kommunen får man inte ha fritidshus. Han sa att många norrmän köper stuga i Sverige av den anledningen.
Okej, kanske varierar mellan kommuner då. Mark ska dock vara billigare i Norge än i Sverige.
Citera
2025-03-25, 13:33
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalokagathia
Okej, kanske varierar mellan kommuner då. Mark ska dock vara billigare i Norge än i Sverige.

Ja och det är just därför det är billigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in