2025-03-25, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jag vet bara att jag har en polare som jobbar i Norge, och i den kommunen får man inte ha fritidshus. Han sa att många norrmän köper stuga i Sverige av den anledningen.

Man blir ju alltid fascinerad över dessa dumma rykten som sprids på Flashback!
Citera
2025-03-25, 13:59
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Man blir ju alltid fascinerad över dessa dumma rykten som sprids på Flashback!

Har du något vettigt att komma med eller vet du ingenting om saken?
Citera
2025-03-25, 14:57
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Har du något vettigt att komma med eller vet du ingenting om saken?

Har du själv bättre koll eller?
Citera
2025-03-25, 14:59
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalokagathia
Känner igen båda kanalerna. Det är ungefär en sån liten stuga som jag vill ha också. Ett annat alternativ är ju också att man köper någon gammal övergiven stuga.

Planerar inte att bo där heltid, men kanske några månader i taget ibland. Det lär ju alltid vara nära till färskvatten, och på vintern kan man såga ut isen och värma över elden. Sommartid blir det nog svårt att bevara viss mat om jordkällaren värms upp för mycket. Men det finns ju alltid naturliga konserveringsmedel som salt och socker.

Fjordar går vad jag förstår också att fiska i året runt.
Man smälter inte is och snö, för att det går åt så jädra mycket ved/energi!
Tillgång m till flytande vatten är nummer ett.
Citera
2025-03-25, 15:03
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Har du själv bättre koll eller?

Citat:
Som utländsk medborgare är det fritt fram att köpa en bostad eller fastighet i Norge. Det finns dock vissa regler kring boende och bruk som går under deras ”boplikt” och ”driveplikt”. Boplikten används som incitament för att landsbygden inte ska exploateras och bara bli semesterområden utan också ha året-runt-boende.

Om det är boplikt på en fastighet eller inte kan ha betydelse för hur du kan använda den som fritidshus eller inte. Boplikten kräver att ägaren mantalsskriver sig i bostaden och som svensk skulle det alltså innebära en flytt till Norge. Det är alltså något som du måste kolla upp ifall du tänkt ha fastigheten som fjällstuga några veckor per år bara och inte bo där fast.

https://www.fjallvandring.com/norska-fjall/norska-fjallstationer/kopa-hytte-i-norge/
Citera
2025-03-25, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man smälter inte is och snö, för att det går åt så jädra mycket ved/energi!
Tillgång m till flytande vatten är nummer ett.

Men har man inte tillgång till flytande vatten så måste man ju smälta snö och is och det går väl bra i begränsade mängder, en stor kittel som står på vedspisen mest hela tiden.
Citera
2025-03-25, 16:07
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Hur lång tid tar det egentligen att bygga en stockstuga ute i vildmarken? Om vi tänker att man använder traditionella verktyg och varken lägger el- eller vattenledningar. Jag funderar på att någon gång köpa ett stycke mark i Norge och bygga den där, tycker faktiskt den naturen är ännu vackrare med kombinationen av fjord, skog och berg.
Om du tänker på ett vanligt hus, alltså med regelstommen och träpanel, brukar man ha som tumregel att det tar 10 timmar per kvadratmeter. Under förutsättning då att det är ett hus i normal storlek, att man kan bygga, att man har de verktyg som krävs och att man har material på plats.

Jag tänker att om du inte vet vad du ska göra, att du inte har tillgång till normala verktyg och att du bygger på ett mycket krångligare sätt, så kan du multiplicera den där tumregeln med nånting mellan 3 och 5. Så kanske 40 timmar per kvadratmeter. Ett hus på 100 kvadratmeter kommer alltså att ta 4000 timmar. Ungefär två och ett halvt år på heltid.

Sen får du naturligtvis räkna på hur många timmar om året du kan vara på bygget. Är du helt ledig? Ska du bo i nån lägenhet och äta middag på restaurang varje dag och köra fram och tillbaka till byggplatsen, eller ska du tälta på stället och laga mat över en lägereld? Du ska kanske inte heller räkna med att kunna jobba under värsta vintern. Eller på sommaren, när myggen äter opp dig.
Citera
2025-03-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om du tänker på ett vanligt hus, alltså med regelstommen och träpanel, brukar man ha som tumregel att det tar 10 timmar per kvadratmeter. Under förutsättning då att det är ett hus i normal storlek, att man kan bygga, att man har de verktyg som krävs och att man har material på plats.

Jag tänker att om du inte vet vad du ska göra, att du inte har tillgång till normala verktyg och att du bygger på ett mycket krångligare sätt, så kan du multiplicera den där tumregeln med nånting mellan 3 och 5. Så kanske 40 timmar per kvadratmeter. Ett hus på 100 kvadratmeter kommer alltså att ta 4000 timmar. Ungefär två och ett halvt år på heltid.

Sen får du naturligtvis räkna på hur många timmar om året du kan vara på bygget. Är du helt ledig? Ska du bo i nån lägenhet och äta middag på restaurang varje dag och köra fram och tillbaka till byggplatsen, eller ska du tälta på stället och laga mat över en lägereld? Du ska kanske inte heller räkna med att kunna jobba under värsta vintern. Eller på sommaren, när myggen äter opp dig.
100 kvadratmeter är absolut inte nödvändigt. 30-40 räcker. Ted Kaczynskis stuga var 13 kvm.
Själva poängen med stugan ska ju vara att komma ut i vildmarken så mycket som möjligt.

Tälta på stället under bygget blir nog lättast, alternativt om marken jag köper redan har nåt litet skjul där man kan sova. Men om det finns nån gammal vacker stuga långt från alla vägar och ledningar till ett rimligt pris så kanske jag helt enkelt köper den istället.

Jag planerar att behålla min lägenhet i stan, men om jag spenderar väldigt mycket tid vid stugan så lär jag behöva Starlink till distansarbete/studier, så får väl ha stora batterier i båten eller nåt och begränsa internetanvändandet så mycket som möjligt.
Citera
2025-03-25, 17:08
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
100 kvadratmeter är absolut inte nödvändigt. 30-40 räcker. Ted Kaczynskis stuga var 13 kvm.
Själva poängen med stugan ska ju vara att komma ut i vildmarken så mycket som möjligt.

Tälta på stället under bygget blir nog lättast, alternativt om marken jag köper redan har nåt litet skjul där man kan sova. Men om det finns nån gammal vacker stuga långt från alla vägar och ledningar till ett rimligt pris så kanske jag helt enkelt köper den istället.

Jag planerar att behålla min lägenhet i stan, men om jag spenderar väldigt mycket tid vid stugan så lär jag behöva Starlink till distansarbete/studier, så får väl ha stora batterier i båten eller nåt och begränsa internetanvändandet så mycket som möjligt.
Jo, storleken beror naturligtvis vad du ska ha stugan till. 100 kvadratmeter drog jag till med bara för att det skulle vara lätt att räkna med.

Men en liten hake är att tumregeln 10 timmar/kvadratmeter bara gäller för normala storlekar. Om man bygger mindre krävs det fler timmar per kvadratmeter. Det blir ju förhållandevis mer väggar om man bygger mindre.
Citera
2025-03-25, 17:10
Medlem
Citat:
Jo, storleken beror naturligtvis vad du ska ha stugan till. 100 kvadratmeter drog jag till med bara för att det skulle vara lätt att räkna med.

Men en liten hake är att tumregeln 10 timmar/kvadratmeter bara gäller för normala storlekar. Om man bygger mindre krävs det fler timmar per kvadratmeter. Det blir ju förhållandevis mer väggar om man bygger mindre.
Citera
2025-03-25, 17:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

10h/m2 kanske fungerar om man bygger i civilisationen. Ute i ödemarken? Knappast. Det är långa transporter och mycket fysiskt bärande och lyftande innan man har materialet på plats. Det är inte bara att beställa så kommer dom dit med lastbil och lastar av det på gården.
Själva byggandet tar också längre med elverk, klättrande på stegar och tak utan hjälp av kranbil och maskiner.

Jag räknade en bit över 1000h då jag byggde en 60m2 stuga ute på en ö utan el och vatten. Då måste materialet fraktas med båt.
Citera
2025-03-25, 18:08
Medlem
Skogen är ju full av byggmaterial, varför släpa dit det? Köp lite skog så har du timmer att arbeta med. Lär av hur naturfolken har gjort i samma situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in