2025-03-25, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Talan kan även väckas där skadan uppstod (vilket borde vara den skadelidandes hemvist i de här fallen):
"Talan i anledning av skadegörande handling må väckas vid rätten i den ort, där handlingen företogs eller skadan uppkom. Företogs handlingen eller uppkom skadan å orter under skilda domstolar, må talan väckas vid envar av dem."
(RB 10:8)

Vill minnas att det var med hänvisning till detta som GDPRWarrior fick Attunda tingsrätt att ta upp hans tvistemål.

Du minns helt rätt
Citera
2025-03-25, 12:53
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Den DVFS du hänvisar till gäller offentliga biträden och andra som bekostas av staten. Det finns inga begränsningar (det ska vara skäligt) i civilrättsliga mål kring timkostnaden m.m.
Ö 1026-22 HD

Det skadar inte att yrka enligt DVFS 2022:13
Det värsta som kan hända är att man får sina kostnader sänkta.
Citera
2025-03-25, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Ö 1026-22 HD

Det skadar inte att yrka enligt DVFS 2022:13
Det värsta som kan hända är att man får sina kostnader sänkta.

Nu syftade jag mer på att jag tyckte det var lågt.
Citera
2025-03-25, 12:59
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Nu syftade jag mer på att jag tyckte det var lågt.

Good point. Men ha i åtanke att fölket måste ha en processvana, och det är inte säkert att de når upp till samma nivå som du och jag.
Citera
2025-03-25, 15:28
Medlem
Har det lämnats in nån stämningsansökan mot fuplex än ?
Citera
2025-03-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Du tänker mot dess målvakt som är satt som ansvarig utgivare?

Han jagas av Kronofogden för skulder och hade en årsinkomst på 49 600 kronor för beskattningsåret 2023: https://imgur.com/a/C41Bj7P

Den som tilldöms skadestånd av honom lär inte få en krona men klart att om han döms för förtal så får han ju ett straff och det kanske är ett problem för honom.
Citera
2025-03-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Du tänker mot dess målvakt som är satt som ansvarig utgivare?

Han jagas av Kronofogden för skulder och hade en årsinkomst på 49 600 kronor för beskattningsåret 2023: https://imgur.com/a/C41Bj7P

Den som tilldöms skadestånd av honom lär inte få en krona men klart att om han döms för förtal så får han ju ett straff och det kanske är ett problem för honom.

Skadestånd är sekundärt i detta. Snarare i syfte av påtryckning för bortrensning i deras system
Citera
2025-03-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer

Ja, och gör det du också.
Citera
2025-03-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Ja, och gör det du också.

Vill du skicka ett pm med vad du lyfte i stämningsansökan, eventuella referens mål och dylikt.
Citera
2025-03-25, 19:03
Medlem
Men hallåå.. vad skall jag maila lexbase om och fup för att de skall ta bort mig. Innan jag stämmer såklart.
Citera
2025-03-25, 19:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Men hallåå.. vad skall jag maila lexbase om och fup för att de skall ta bort mig. Innan jag stämmer såklart.
Skriv ditt namn och personnummer och begär att domarna ska raderas med stöd av GDPR Artikel 17 c) och d)

Läs mer här:
https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt-gdpr/introduktion-till-gdpr/dataskyddsforordningen-i-fulltext/#A17

Sedan får du själv ge en kortare motivering till varför du anser att artiklarna har stöd för radering.
Någon annan kanske är villig att bistå med en generell skrivelse anpassad för denna. Jag undviker helst att detaljstyra hur du och andra ska göra.
Citera
2025-03-25, 19:49
Medlem
Tips på jurister man kan ta hjälp av vid upprättande av stämningsansökan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in