2025-03-25, 14:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Du jämställer övergreppsmaterial med nakenbilder på vuxna

Om det är någon som anser det är normalt så är det du

Nakenbilder på vuxna?? Är det inte perversa runkvideos och kukbilder eller menar du vanliga bastubilder? Jag tycker att runkvideos och kukbilder är perverst och sjukt och att barnporr är lika sjukt och perverst Är det ett problem för dig??
Citera
2025-03-25, 14:54
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Det har du rätt i. Men om en blir friad, sen blir nästa friad, sen nästa, så kan man väll säga att det snart etableras en praxis där detta blir "okej" eller "normaliseras"?

Ja, det är i och för sig sant. Anta att ett antal uthängda skulle åtala Sara Nilsson och hon frias av juryn i samtliga fall. Då skulle det åtminstone kunna betraktas som en "Dumpenpraxis", även om ingen av domarna utgör prejudikat.

Denna praxis skulle dock inte säga något om hur lagligt det skulle anses vara av andra att publicera vad de nu avser att publicera.
Citera
2025-03-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Jag håller med i sak men framhäver att dessa fascinationer inte är unik för just Dumpen, vi ser det här överallt med besatthet. Varför människan som sådan tycks antingen medvetet eller omedvetet fascineras så mycket av obskyrt material blir ju en större filosofisk fråga, Dumpen i sig känns mindre relevant i den frågan.

Vad som dock är relevant är huruvida Dumpens utnyttjar detta för att sko sig själva snarare än att faktiskt göra skillnad, såvida det inte förekommer någon statistisk som påvisar det senare så ställer jag mig skeptiskt till Dumpens arbetsmetoder.

Nej, jag tror inte heller att det här beteendet är unikt för just Dumpen följare. Det handlar snarare om en viss typ av människor som tenderar att dras till den här sortens innehåll och uttryckssätt.

Man skulle absolut kunna göra en djupdykning i de psykologiska orsakerna bakom det här, både ur ett professionellt och filosofiskt perspektiv. Men det skulle leda in på en helt egen diskussion.

Att Dumpen driver sin verksamhet för vinst, och att de placerar anhöriga och moral långt ner på sin prioriteringslista, är ganska uppenbart. Huruvida de faktiskt skyddar någon går att diskutera, personligen känner jag mig ganska säker på min åsikt, men jag är inte ofelbar.

Det jag däremot vidhåller är att det sannolikt rör sig om människor med allvarliga problem, egna demoner och i vissa fall obearbetade diagnoser. Som jag nämnde tidigare är detta en bedömning på gruppnivå, inte individnivå. Jag tror alltså inte att alla delar samma perversa fantasier eller psykologiska störningar, men deras beteenden i dessa forum har tydliga likheter.
Citera
2025-03-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Som många jurister bedömer rättsläget kring Dumpens publiceringar, och jag instämmer i den kören, är Dumpens publiceringar av de här bilderna olagliga i form av förtal, vilket är ett yttrandefrihetsbrott. Olaga integritetsintrång aktualiseras dock inte vad gäller bilder publicerade på dumpen.se, eftersom det brottet inte utgör ett yttrandefrihetsbrott enligt yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).

Bara de brott som uttryckligen räknas upp i tryckfrihetsförordningens så kallade brottskatalog (som YGL hänvisar till) är yttrandefrihetsbrott. På grund av innehållet i en publicering på dumpen.se är det endast de brotten Sara Nilsson i egenskap av utgivare kan begå, då dumpen.se skyddas av YGL.

Så vemsomhelst med utgivningsbevis som olovligen (utan samtycke) publicerar andras nakenbilder på sin egen webbplats förövar förtal.

Så om vi dumar ner det till oss ovissa människor.
Utgivningsbevis skyddar inte automatiskt vid publicering av nakenbilder utan samtycke.

Men för att något ska hända juridiskt måste det gå via JK, och den vägen är i princip omöjlig att driva.

Eller är jag helt ute i skogen och cyklar?
Citera
2025-03-25, 15:17
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Så om vi dumar ner det till oss ovissa människor.
Utgivningsbevis skyddar inte automatiskt vid publicering av nakenbilder utan samtycke.

Men för att något ska hända juridiskt måste det gå via JK, och den vägen är i princip omöjlig att driva.

Eller är jag helt ute i skogen och cyklar?

Det är korrekt uppfattat, så när som på att det står envar fritt att åtala utgivaren för förtal - enskilt åtal. Det betyder att även om inte JK är intresserad, finns möjlighet för den som anser sig vara förtalad att föra talan om förtalsansvar på egen hand. Det är dock en tämligen kostsam process om man anlitar ett juridiskt ombud, en kostnad som förvisso motparten får betala i efterhand om denne döms i enlighet med åtalet.
Senast redigerad av Lessler 2025-03-25 kl. 15:19.
Citera
2025-03-25, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Det är korrekt uppfattat, så när som på att det står envar fritt att åtala utgivaren för förtal - enskilt åtal. Det betyder att även om inte JK är intresserad, finns möjlighet för den som anser sig vara förtalad att föra talan om förtalsansvar på egen hand. Det är dock en tämligen kostsam process om man anlitar ett juridiskt ombud, en kostnad som förvisso motparten får betala i efterhand om denne döms i enlighet med åtalet.

Okej. Intressant.

Det var ungefär som jag misstänkte, men alltid bra att få det från fler än sig själv.

Jag tackar för svaret.
Citera
2025-03-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Nakenbilder på vuxna?? Är det inte perversa runkvideos och kukbilder eller menar du vanliga bastubilder? Jag tycker att runkvideos och kukbilder är perverst och sjukt och att barnporr är lika sjukt och perverst Är det ett problem för dig??

Runkvideos och kukbilder är inte problemet, sånt hittar du fullt av på nätet
Problemet är när dom skickas till personer som inte vill ha dom och i synnerhet barn

Övergreppsmaterial däremot är alltid fel
Citera
2025-03-25, 17:03
Medlem
Citat:
Problemet är när dom skickas till personer som inte vill ha dom och i synnerhet barn

Vad dumpen gör är per definition övergrepp.

https://safesportsweden.org/safesport-i-v-rlden/iocs-definition-av-vergrepp

Citat:
Psykologiska övergrepp - betyder varje ovälkommen handling inklusive uteslutning, isolering, verbala övergrepp, förnedring, hot, infantilisering eller någon annan behandling som kan minska känslan av identitet, värdighet och självvärde.
Citat:
Sexuella övergrepp - varje beteende av sexuell karaktär, oavsett om det inte är kontakt, kontakt eller penetrerande, där samtycke tvingas / manipuleras eller inte ges eller inte kan ges.

Eftersom det per definition kan ses som övergrepp är materialet de sprider utav karaktär övergreppsmaterial. Att sprida nakenbilder oavsett mening eller anledning på någon som inte ber om det är inte ok under några omständigheter. Oavsett vem som råkar ut för det.

Men i ditt eget tycke är det klart ok med en telegramgrupp där det sprids nakenbilder till höger och vänster på folk som inte gett sitt samtycke? Du säger ju själv att gruppen bara är milt skvaller och inget olagligt.

Dumpen utnyttjar folk sexuellt till sin fulla bredd. Lite kontraproduktivt utav en grupp som säger sig motarbeta sexuella övergrepp kan jag tycka. Lite hyckleri.
Citera
2025-03-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Vad dumpen gör är per definition övergrepp.

https://safesportsweden.org/safesport-i-v-rlden/iocs-definition-av-vergrepp

Eftersom det per definition kan ses som övergrepp är materialet de sprider utav karaktär övergreppsmaterial. Att sprida nakenbilder oavsett mening eller anledning på någon som inte ber om det är inte ok under några omständigheter. Oavsett vem som råkar ut för det.

Men i ditt eget tycke är det klart ok med en telegramgrupp där det sprids nakenbilder till höger och vänster på folk som inte gett sitt samtycke? Du säger ju själv att gruppen bara är milt skvaller och inget olagligt.

Dumpen utnyttjar folk sexuellt till sin fulla bredd. Lite kontraproduktivt utav en grupp som säger sig motarbeta sexuella övergrepp kan jag tycka. Lite hyckleri.

Nä, i mitt tycke ägnar sig dumpen åt civil olydnad
Dom bryter mot regler (och kanske även lagar) i syfte att skapa politisk förändring
Dumpens agerande är i mitt tycke försvarligt

Jag har aldrig sagt att telegramgruppen inte kan innebära lagbrott, jag säger däremot att jag på ett moraliskt plan inte ser några problem med gräv (bortsett från vissa undantag)
Citera
2025-03-25, 18:21
Bannlyst
Citat:

Bra input där Bertan!

Fast nu går du emot dig själv och dina "värderingar" igen.

När det kommer till just penisbilder och runkvideos så spelar BPSara's blogg i en egen division. Hur resonerar du kring detta? Jag förstår att män som gillar män har inga problem med att dom finns där på bloggen för beskådning. Fast tänk på alla barn Bertan som går in där och får se en såsig penis. Du borde aktivt göra något för att stänga ner BPSara's penisgalleri. Typ demonstrera eller rekommendera adekvat vårdplan till BPSara för hennes osunda penissamlande som den "vänliga humanist" som du framställer dig som.
Citera
2025-03-25, 18:23
Medlem
Citat:
Nä, i mitt tycke ägnar sig dumpen åt civil olydnad
Dom bryter mot regler (och kanske även lagar) i syfte att skapa politisk förändring
Dumpens agerande är i mitt tycke försvarligt

Jag har aldrig sagt att telegramgruppen inte kan innebära lagbrott, jag säger däremot att jag på ett moraliskt plan inte ser några problem med gräv (bortsett från vissa undantag)

Oavsett ädla tankar försvarar inte lagbrott.
Eller det är ok att råna banker och rika för att sedan ge till fattiga? NEJ, för det är fortfarande stöld.
Håll dig inom lagens ramar. Dessutom så innebär civilolydnad att medvetet bryta emot lagar och vara beredd på att ta konsekvenserna.
Sara har visat flertalet gånger att hon är rädd för konsekvenserna, så som att hon nyligen försökte få rättegången uppskjuten i hopp om att den skulle utebli, eller när Dumpen städade sina videos för att de låg utanför de skydd som utgivningsbeviset återgav och i ren panik innan anmälningarna trillade in rensade de sin rumble.

Ändamålen helgar inte medlen. Det går att påvisa detta problem de anser existerar under de existerande lagarna. De är dock otroligt skapande utav alla dessa övertramp.

Gräv är en svart fläck, det är mycket som skulle kunna lagföras. Men du anser att det är moraliskt ok... De utpekade är utpekade för att de gör något moraliskt förkastligt men inte begått några brott och skall därför skämmas men gräv begår brott och det är moraliskt ok? Vilken go moralisk kompass där man kan göra skillnad lite hur man vill.

https://americanhumanist.org/what-is-humanism/definition-of-humanism/
Citat:
Affirming the dignity of each human being

Humanism är allas lika värde och rättigheter, men enligt dig kan man göra undantag lite hur man vill.
Typ "Jag är kristen, men bara 10min innan jag dör för att ifall att det finns en gud och ett efterliv vill jag åtnjuta alla dessa fördelar. Men jag vägrar spendera mitt liv i arbetet för min själ."
Citera
2025-03-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Oavsett ädla tankar försvarar inte lagbrott.
Eller det är ok att råna banker och rika för att sedan ge till fattiga? NEJ, för det är fortfarande stöld.
Håll dig inom lagens ramar. Dessutom så innebär civilolydnad att medvetet bryta emot lagar och vara beredd på att ta konsekvenserna.
Sara har visat flertalet gånger att hon är rädd för konsekvenserna, så som att hon nyligen försökte få rättegången uppskjuten i hopp om att den skulle utebli, eller när Dumpen städade sina videos för att de låg utanför de skydd som utgivningsbeviset återgav och i ren panik innan anmälningarna trillade in rensade de sin rumble.

Ändamålen helgar inte medlen. Det går att påvisa detta problem de anser existerar under de existerande lagarna. De är dock otroligt skapande utav alla dessa övertramp.

Gräv är en svart fläck, det är mycket som skulle kunna lagföras. Men du anser att det är moraliskt ok... De utpekade är utpekade för att de gör något moraliskt förkastligt men inte begått några brott och skall därför skämmas men gräv begår brott och det är moraliskt ok? Vilken go moralisk kompass där man kan göra skillnad lite hur man vill.

https://americanhumanist.org/what-is-humanism/definition-of-humanism/

Humanism är allas lika värde och rättigheter, men enligt dig kan man göra undantag lite hur man vill.
Typ "Jag är kristen, men bara 10min innan jag dör för att ifall att det finns en gud och ett efterliv vill jag åtnjuta alla dessa fördelar. Men jag vägrar spendera mitt liv i arbetet för min själ."

Hon har då int flytt landet för att undvika konsekvenserna, det hon gjort är begärt att rättegången ska flyttas fram vilket hon har rätt till

Jag anser inte att det är okej att råna banker för att ge till fattiga, där har staten möjlighet att ta över banker och omfördela resurserna till dom fattiga vilket jag anser är betydligt bättre

Min syn där är att jag ser hellre att gäddor mår dåligt än våra barn, barnen förtjänar fan så mycket bättre än riskera bli utsatta för övergrepp
Senast redigerad av Bertil87 2025-03-25 kl. 18:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in