Citat:
Att gyrokompassen orienterar sig mot N, eller snarare mot jordens rotationsaxel, är inte en "kalibrering"; det är själva dess funktion. Gravitationen behövs för att tvinga gyrot till ett plan, och jordens rotation behövs för att därefter vrida det spinnande gyrot mot axeln, dvs mot norr.
Tack för utförligt och informativt svar. Jag återkommer gärna ditt mer av ditt inlägg men vill bara bena ut en detalj innan.
Du nämner masscentrum och därmed gravitationen som den centrala kraft och riktning som gyrokompassen utgår från. Vid kalibrering så får man en riktning mot masscentrum och eller mot geografiska nord beroende på hur man kalibrerar. Finns det någon annan kraft utöver gravitationen och ex ubåtens riktningsförändringar som påverkar gyrompassen och dess kompensering?
Du nämner masscentrum och därmed gravitationen som den centrala kraft och riktning som gyrokompassen utgår från. Vid kalibrering så får man en riktning mot masscentrum och eller mot geografiska nord beroende på hur man kalibrerar. Finns det någon annan kraft utöver gravitationen och ex ubåtens riktningsförändringar som påverkar gyrompassen och dess kompensering?
Masscentrum kommer att avgöra hur gyrokompassen orinterar sig mha tyngdkraften. ,ed din föreslagna halvsfär kommer det inte att bli horisontal/tangential-planet, eftersom masscentrum inte längre ligger där halvsfärens radie startar utan en bit ovanför (mot nordpolen). Såvitt jag kan se skulle det fungera också på en roterande halvsfär.
Men resonemanget om halvsfären är inte bara gränsfall på OT här, det är också konstigt i allmänhet. Hur tänker du dig att man skall kunna vistas på halvsfären utan att "trilla av"? Finns gravitationskraft mot halvsfärens masscentrum? I så fall skulle en person på halvsfärens rand (dvs ekvatorn) dras uppåt ett stycke längs ytan av sagda gravitation, såvida han inte klev över kanten för då skulle han falla in och släpas längs halvsfärens botten som nedför en 637 mil brant sluttning. En stor del av ocenaernas vatten skulle förmodligen också samlas mitt under bottenplanet där gravitationskraften skulle vara maximal pga det kortare avståndet till masscentrum. Mycket otrevligt och konstigt alltihop. Förmodligen ett ämne för en egen tråd.