Citat:
Ursprungligen postat av
Tabbe1234
Jag har bara en fråga. Ts är för närvarande inte på ett behandlingshem eller hur? Han är hemma i sin hem miljo och han klarar inte av vara drogfri där vad ska man då göra? Haha gå öppenvård 😅👌
Okej, Tabbe. Här måste vi faktiskt ta ett steg tillbaka.
För det första – du sitter och raljerar över öppenvård som om det vore någon jävla vits, samtidigt som du själv, enligt dina egna ord i tråden, sitter tjackad mitt i natten. Det blir svårt att ta dina vårdrekommendationer på allvar när du själv är mitt i det du säger dig vilja hjälpa andra ur.
För det andra – TS har själv beskrivit att han redan varit på behandlingshem. Flera gånger till och med. Uppenbarligen har det inte funkat. Och varför? För att han inte var där mentalt. För att han inte hade viljan. Det är exakt det jag pratar om: det spelar ingen roll hur bra ett behandlingshem är, eller hur mycket du önskar att det ska funka, om personen inte är beredd att göra jobbet själv.
Du pratar om beroendesjukdom som om lösningen är att abdikera från allt ansvar och lämna över kontrollen till någon annan. Men det är ju tvärtom. Den riktiga vändpunkten kommer när man slutar förlita sig på yttre faktorer – behandlingshem, inlåsning, kontroller – och istället börjar ta inre ansvar. För varje jävla dag.
Och nej, jag har aldrig sagt att TS inte har ett problem. Jag har sagt att problemet i hans fall inte är mängden droger han tar – utan attityden han har. Han säger att han vill sluta, men skjuter på det. Han säger att han älskar sin familj, men väljer gång på gång bort dem. Det där är inte bara missbruk – det är att fega ur. Och det är precis det han behöver höra.
Så ja, öppenvård är en rimlig början. Möten är ett steg. Dagbok, målsättning, ärlighet – det är verktyg. Men du verkar tro att folk måste vara inlåsta för att kunna växa. Det är inte att förstå beroende – det är att misstro människors förmåga att resa sig själva.
Och en sak till: nästa gång du sitter och mästrar andra om hur de ska leva sina liv – kanske fundera på var du själv befinner dig när du skriver.
/KlasLund