• 4
  • 5
2025-03-23, 21:16
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabbe1234
Absolut så är det inte bra för barnen att pappa är ett på ett behandlingshem och är borta i 3 månader. Det är dock inte bra heller om pappa börjar missbruka på heltid och förlorar kontrollen över sig själv får då kan jag lova dig att barnen får utstå mycket mer än att pappa är borta i 3 månader och EVENTUELLT kommer tillbaka som en ny pappa.

Det där är en sanning som bränner till – för det finns ju inget enkelt svar.
Ingen vinner på att pappa tappar fotfästet helt. Det vet vi.
Men inte heller vinner man på att förlora honom till ett system som ibland behandlar symtom men glömmer människan.

Tre månader kan rädda ett liv – men de kan också rista nya ärr i ett barns hjärta om vi inte samtidigt ser till det runtomkring.
Det är inte bara pappa som måste läka – det är sambon som bär dubbla lass, det är barnen som inte alltid förstår varför tystnaden blivit högre än närvaron.

Så vi måste vara där. Inte bara för TS, utan för varandra.
Vi måste orka bära dem som bär. Påminna varandra om att vi inte får bli domare när vi i stället borde vara vittnen.
Vittnen till kampen. Till överlevnaden. Till det tysta modet i att försöka igen.
Senast redigerad av KlasLund 2025-03-23 kl. 21:29.
Citera
2025-03-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det där är en sanning som bränner till – för det finns ju inget enkelt svar.
Ingen vinner på att pappa tappar fotfästet helt. Det vet vi.
Men inte heller vinner man på att förlora honom till ett system som ibland behandlar symtom men glömmer människan.

Tre månader kan rädda ett liv – men de kan också rista nya ärr i ett barns hjärta om vi inte samtidigt ser till det runtomkring.
Det är inte bara pappa som måste läka – det är sambon som bär dubbla lass, det är barnen som inte alltid förstår varför tystnaden blivit högre än närvaron.

Så vi måste vara där. Inte bara för TS, utan för varandra.
Vi måste orka bära dem som bär. Påminna varandra om att vi inte får bli domare när vi i stället borde vara vittnen.
Vittnen till kampen. Till överlevnaden. Till det tysta modet i att försöka igen.
Vi får vara överens om att vi inte är överens helt enkelt. Jag anser att han ska göra något i förebyggande syfte för att inte riskera att det spårar ur helt och med tanke på att TS funderar på att ta tag i saker nästa vecka så är han inte där att han kommer fixa det enligt min åsikt. Men vem vet kanske han klarar detta dock är det väldigt få som klarar det genom behandling så jag kan bara tänka mig hur det ser ut för dom som försöker på egen hand.
Citera
2025-03-23, 22:17
Medlem
Bassplays avatar
Du måste vilja tillräckligt mycket. Skaffa dig andra intressen och börja träna.

Kan du inte gå cold turkey så trappa ner under någon vecka eller tvås tid.
Citera
2025-03-23, 22:44
Medlem
Hej.

Det finns ingen medelväg och det blir inte lättare med tiden att sluta.

Jag kan klart o tydligt utlösa att du inte förlorat tillräckligt, hur mycket du än förlorat i livet är det inte tillräckligt. Den dagen du inser att det är tillräckligt så tvivlar du inte.

Beslutet kan bara komma inifrån. Första tiden jag la ner så gjorde jag det för min son. Första månaderna gick jag på för hans skull för jag brydde mig inte om mig själv. Efter ett tags nykterhet så började jag tycka det var värt det att förbli nykter.

Visst jag röker en holk då o då men det får inte mig att spåra ut eller glömma mina barn eller ta något annat för jag är nöjd med det o vara med dom jag tycker om.

Jag önskar dig allt lycka till och hoppas du hittar motivation en dag.

Du behöver göra en avgiftning. Antingen hemma eller på sjukan. Finns bara ett sätt som håller. Trappa ner. Klarar du göra det hemma är det guld. Om inte så sök hjälp.

Mvh.
Citera
2025-03-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterofunivers
Har inget emot att du går mot attack, en smäll på käften är bra så poletten trillar ner. jag tackar för ditt svar o råd och smällar.
Ska seriöst prova dit råd med dagbok, sätta upp mål, lämna prover och prata.

Skriver här igen om hur det går om några veckor.

Men nu blir det avnjuta eventuellt sista eller iallfall sista tjack runken på VÄLDIGT lång tid och ta adjö.

det är inte svårt att sluta med skiten , du borde försöka göra det. jag har varit i din situation och det slutade med att jag nästan dog av skiten...

du verkar kunna leva ett hyfsat liv utan drogerna , ta vara på tjejen och barnen... borde vara enkelt för dig att välja, men du kanske behöver en wakeup call nära döden upplevelse du med??

vet hur det känns iaf och ville bara säga att det går att leva lugnt och fint med bara cannabis eller inte ens det.

alkohol är inkörsporten till alla problem, för mig går den skiten bort annars är det kört...

nä det krävs en omställning och att vara förberedd på att bli rejält trött och slö i skallen ett tag beroende på hur mycket du kört... sluta drick!!! omedelbart! rök hasch och ät mat, ta en dag i taget....

tänk på familjen
Citera
2025-03-27, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tabbe1234
Vi får vara överens om att vi inte är överens helt enkelt. Jag anser att han ska göra något i förebyggande syfte för att inte riskera att det spårar ur helt och med tanke på att TS funderar på att ta tag i saker nästa vecka så är han inte där att han kommer fixa det enligt min åsikt. Men vem vet kanske han klarar detta dock är det väldigt få som klarar det genom behandling så jag kan bara tänka mig hur det ser ut för dom som försöker på egen hand.
Du har rätt, nu är jag här igen..
Senast redigerad av masterofunivers 2025-03-27 kl. 02:46.
Citera
2025-03-27, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
PS. Och förresten, jag är väldigt avundsjuk på dig som har barn med en kvinna som tror på dig, och ett nytt på väg. Och lika avundsjuk på att du har möjligheten att jobba tillsammans med din far och bror.
Jag är förmodligen dubbelt så gammal som du och har inget av det där. Men jag har ändå inte gett upp hoppet om att hinna blida en egen familj innan det är för sent. DS.

Jag är ingen att vara avundsjuk på, fick precis reda på att min sambo är gravid och ska göra abort för att jag dricker och blir tjack ingen på helger. Så dom tror inte på mig, men har inte blivit lämnad även fast jag gjort slut med henne två gånger men vi har alltid hitta tillbaka.
Citera
2025-03-27, 05:33
Medlem
Citat:
Du har rätt, nu är jag här igen..
Ta mitt råd
Åk på behandling du klarar inte detta själv
Citera
2025-03-28, 18:12
Medlem
Citat:
Det är ju det som är problemet att det inte är "bara sluta".

Försöker ta ansvar och har förbättras men vill sluta helt och fattar inte ens varför jag fortfarande gör det,
det är ett beroende helt klart.

Det var inte meningen att skylla på att jag va hade svårt i skolan men det va där och så det börja, men det har hållt på länge och sitter i märgen på en.

Sprit ser jag som en extrem drog. A-klass drog.

Nej skrev en sammanfattning om min situation och om råd.

Vet du vad, jag är i exakt samma situation som dig. Det skulle kunnat vara jag som skrivit denna tråd. Om du vill kan vi bolla ideer på PM. Jag vill hålla mig så anonym det bara går pga familjen och mitt arbete. Hoppas du har det någorlunda bra.
Citera
2025-03-29, 19:14
Medlem
SkithusetBrinners avatar
Citat:
Jag är ingen att vara avundsjuk på, fick precis reda på att min sambo är gravid och ska göra abort för att jag dricker och blir tjack ingen på helger. Så dom tror inte på mig, men har inte blivit lämnad även fast jag gjort slut med henne två gånger men vi har alltid hitta tillbaka.

På nåt sätt så känns det som att du inte nått botten än. När du gör det blir det lättare.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in