2024-11-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag har bara sett den första Halloween-filmen, från 1978. Jag tycker den är rätt underhållande och mysig.

Men hur är det med uppföljaren? Jag tänker att uppföljare ofta blir skit. Visst, ibland går det att göra en värdig andrafilm, men när det sedan kommer en tredje så brukar det vara sån pass kvalitéskillnad att det inte är värt att se längre, anser jag.

Så vad säger ni om uppföljaren Halloween II (1981)?
Jag har förstått att den ska ta vid där första filmen slutade. Så av den anledningen tänker jag att filmserien fortfarande håller.

När går filmserien ner sig?

Mina favoriter är 1,2,4, H20.
Fyran har ett riktigt mysigt intro lika bra som låten i originalet riktig höst halloween känsla. 5an går att se börjar där 4an slutade problemet kan jag tycka är att den släpptes året efter och fel regissör. Masken gick åt helvete i 4an riktigt ful ser ut som en kines och i 5an långhårig. 6an är bra speciellt Directors cut versionen. H20 är en riktig sommar film är typ samma stuk som scream och jag vet vad du gjorde förra sommaren. 3an är ok om man ser det som en enskild film. Resurrection och ends är sämst av dem och även rob zombies 2a film. Men Resurrection kan jag tycka är riktigt rolig att kolla på ändå lite humor i den. Den från 2018 var ok med
Citera
2024-12-29, 04:49
Medlem
Cadells avatar
Begriper verkligen inte hatet som Halloween II (2009) får

Jag har fan försökt att gilla Halloween-filmerna ända sedan mitten av 90-talet men de går fanimej inte in
Jag fick till och med min plastpappa att köpa mig 4an 5an och 6an på dyra importutgåvor i stockholm på PUB megastore i slutet av 90-talet och när jag kom hem efter en 25 mil lång tågresa så möttes jag av besvikelse
fyfan vilka urusla filmer

Och då har jag i ärlighetens namn till och med problem med originalet... samt 2an från 81
Den film som gav mig mest var H20 men den åldrades jävligt fort men var rätt bra när den kom
Men jag klarar verkligen inte av alla löjliga scener när karaktärer smyger sig på varandra igen och igen och igen... samt att Myers mask ser mer förjävlig ut ju längre serien går
Karaktärerna är så jävla irriterande att man VILL att Myers ska mörda de så bestialiskt som möjligt
Jag känner inte ett skit för de
Det gör jag däremot för Annie i Rob Zombies Halloween II
Scenen med hennes farsa är fan hjärtskärande

Och jag var fan ändå rätt hypad inför Halloween 2018 (Kan de ta hem det här nu?)
Men jag orkade inte ens se klart den... en Laurie som replikerar Michaels stalking?
Med att stå utanför sitt barnbarns skolrumsfönster precis som i originalet?
Logik? Kan nån förklara det här för mig för det verkar vara en scen folk bara ignorrerar
Det är fan helt urkorkat

Och så har folk mage att gnälla över Rob Zombies Halloween II som är ett jävla mästerverk...
Äntligen kom en mörk Halloweenfilm

Jag jublade när jag såg den första gången
Den är evil AS FUCK
Citera
2025-02-09, 13:35
Medlem
-GGs avatar
Kommer år 2025:

Halloween Aftermath
Citat:
October 2020: The Shape has vanished. Cole Dalton, a lucky survivor of Halloween night 2018, tries his hardest to heal, move on, and forget the events of that fateful night, ever unaware that evil is always near.
https://www.imdb.com/title/tt25785230/?ref_=ttpl_ov

För att MM ska kunna leva och kötta vidare smockar man in det i åren mellan de sista tre filmerna.
Citera
2025-02-10, 21:16
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Jag har sett Carpenters original från 1978, hela åttonde filmen och delar från flera av de andra filmerna. Min slutsats är att det räcker med att se den första filmen. De andra verkar mest vara onödiga upprepningar, vilket det tyvärr ofta blir inom denna genre.
Citera
2025-02-10, 23:08
Medlem
Jag plockade fram Halloween 4 (1988) för ett par kvällar sen och såg andra halvan av filmen.
Såg den för första gången för nåt år sen.
Gillar den helt klart.
5an däremot har jag för mig var sämre men ska nog se om den nån gång snart också.
Citera
2025-03-21, 07:41
Medlem
Cadells avatar
har setat i Adobe premiere och gjort min ultimata RZs Halloweenversion
Bägge hans filmer har jag klippt ihop till en film med bägge DCsen som utgångspunkt
Raderat "continuity"-felet med att Loomis får sina ögon intryckta med hjälp av att klippa bort just de klippen så i min version får man helt enkelt inte se vad som händer
Det andra continuity-felet jag fixat är att Laurie "missar" skottet mot Myers (Eftersom han lever i 2an)
Min version går till svart precis efter att de hoppar ut igenom rutan (återigen, vi vet inte vad som händer)
Jag har sedan dragit ner färgerna markant i första filmen till en nivå jag kände var jävligt behaglig att titta på.
Det ser mer blekt 70tal ut nu samt att jag lagt på noise över så den liknar 2an mer.
det blev en nästan 30gb stor Halloweenfest och jag fan älskar min version.
Loggan tog jag ifrån 2an och raderade II i photoshop så hela paketet blir 2ans ton.
2an har jag inte redigerat nämnvärt... bara några detaljer i början som inte syns iallafall
Det trista var att jag inte kunde lyckas få över 5.1 spåret bara men hey... 5.1 är gay och gamla skräckfilmer hade inte det

Men visst... om jag någongång får tillfälle i framtiden att lägga på ett sådant spår så är det nog inga större problem att synca in det.

om ni är nyfikna så varsågod å dra hem den
jag tycker den blev fucking sick och döpte den till Mayhem Edition :P
https://mega.nz/folder/D7AyFBgL#-s1Q-9Of30JYyEcpWng_vQ
Senast redigerad av Cadell 2025-03-21 kl. 07:45.
Citera
2025-03-21, 07:48
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Jag plockade fram Halloween 4 (1988) för ett par kvällar sen och såg andra halvan av filmen.
Såg den för första gången för nåt år sen.
Gillar den helt klart.
5an däremot har jag för mig var sämre men ska nog se om den nån gång snart också.

kommer aldrig glömma när jag 99 som 14 åring mer eller mindre tvingade en rik person jag kände att köpa 4,5 och 6 på VHS åt mig på Megastore i sthlm
men jag blev så sjukt besviken på de
det var faktiskt först när Rob Zombies 2a film kom ut som blev nöjd
SÅHÄR ska det vara!
Nattsvart och brutalt!
Jag vet... det är jag emot alla Halloweenfans men det skiter jag i
Originalserien suger så jävla hårt
Citera
2025-03-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadell
kommer aldrig glömma när jag 99 som 14 åring mer eller mindre tvingade en rik person jag kände att köpa 4,5 och 6 på VHS åt mig på Megastore i sthlm
men jag blev så sjukt besviken på de
det var faktiskt först när Rob Zombies 2a film kom ut som blev nöjd
SÅHÄR ska det vara!
Nattsvart och brutalt!
Jag vet... det är jag emot alla Halloweenfans men det skiter jag i
Originalserien suger så jävla hårt

Alltså jag gillar ju 80-tals skräck och thrillers.
Kan tänka mig att man tycker att Halloween 4 är kass om man mest är van vid nyare filmer.
För mig har många 80-tals skräckisar varit "nya" upptäckter sen ändå eftersom jag aldrig såg dem förräns nu på senare år.
Citera
2025-03-21, 23:18
Medlem
Bewnhurs avatar
Halloween 3 är väldigt underskattad och enligt mig den enda bra uppföljaren, det kanske inte är konstigt eftersom att filmen var tänkt att göra "Halloween" till en antologi istället för att exploatera den första filmen.
Citera
2025-03-22, 08:09
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Halloween 3 är väldigt underskattad och enligt mig den enda bra uppföljaren, det kanske inte är konstigt eftersom att filmen var tänkt att göra "Halloween" till en antologi istället för att exploatera den första filmen.

Håller med
Det var ju tänkt som en anthologiskräck ifrån början som du sa
Halloween från 78 hade bara vart bra om...
1. det var den enda delen om Michael Myers
2. karaktärerna faktiskt gick att älska eller iallafall gilla så man känner sympati när de dör istället för att hata de
3. bort med allt jävla löjl som "överaskningar" med mera

vet inte om jag sagt det tidigare... men varenda jävel som påstår att första Halloween är läskig kan ju stoppa i The Stepfather med Terry o`quinn från 87 och se en film i en exakt likadan setting som Halloween men som faktiskt är läskig
Stoppa in Michael Myers i den filmen och man har vad jag hade velat haft istället
Senast redigerad av Cadell 2025-03-22 kl. 08:13.
Citera
2025-03-22, 08:16
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Alltså jag gillar ju 80-tals skräck och thrillers.
Kan tänka mig att man tycker att Halloween 4 är kass om man mest är van vid nyare filmer.
För mig har många 80-tals skräckisar varit "nya" upptäckter sen ändå eftersom jag aldrig såg dem förräns nu på senare år.

Jag jämför den inte med bara nyare filmer... faktiskt inte alls

vet inte om jag sagt det tidigare... men varenda individ som påstår att första Halloween (eller dess uppföljare förutom 3an) är läskig kan ju stoppa i The Stepfather med Terry o`quinn från 87 och se en film i en exakt likadan setting som Halloween men som faktiskt är läskig
Stoppa in Michael Myers i den filmen och man har vad jag hade velat haft istället
Om man vill se en mördare som faktiskt ser ut att jaga sina offer på riktigt och inte vandrar lika sakta som min döda mormor så kan man slänga i Cobra från 86 med Stallone
Michael Myers är ett vandrande jävla skämt

Konceptet Michael Myers älskar jag fullkomligt... därför jag gjorde min fan-edit av Robs filmer
Men slutprodukten av de gamla filmerna föraktar jag
Ren jävla skit
Citera
2025-03-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadell
Jag jämför den inte med bara nyare filmer... faktiskt inte alls

vet inte om jag sagt det tidigare... men varenda individ som påstår att första Halloween (eller dess uppföljare förutom 3an) är läskig kan ju stoppa i The Stepfather med Terry o`quinn från 87 och se en film i en exakt likadan setting som Halloween men som faktiskt är läskig
Om man vill se en mördare som faktiskt ser ut att jaga sina offer på riktigt och inte vandrar lika sakta som min döda mormor så kan man slänga i Cobra från 86 med Stallone
Michael Myers är ett vandrande jävla skämt

Jag förstår din poäng absolut
men det fanns andra saker med Halloween 4 jag gillade.

Stepfather med Terry O‘Quinn
såg jag nån gång för 1-2 år sen.
Gillade också den
och alltihop med en psykopat som är
fast besluten att skaffa sig den perfekta familjen
är ett intressant upplägg för en skräckfilm.
Jag har remaken med Dylan Walsh på Bluray också
men har inte orkat se den än.
Remakes på skräckfilmer är ju sällan särskilt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in