Citat:
Ursprungligen postat av
matteusnorge
Tyvärr krävs bakgrundskunskap, t.ex. om fysik för att förstå modern teknik. Jag kan ingenting om gyrokompasser, och jag är inte säker på att jag skulle förstå det om någon förklarade det för mig. Du har ofta visat mycket begränsade fysikkunskaper och därför är det förvånande att du tror att du kan förstå tekniken bakom gyrokompasser efter att ha läst några sidor på YT. Jag tvivlar på det. Det finns mycket som har förklarats för dig som du antingen inte förstår eller helt enkelt förkastar.
En gyrokompass är för det första ingen modern teknik, den har funnits i över 100 år, och de krafter som i så fall påverkar gyrokompassen är helt vanliga kända krafter, det är liksom ingen magi det handlar om.
Så om dina fysikkunskaper hade varit goda hade du ju kunnat lista ut vilka grundläggande krafter det handlar om hur hur dessa påverkar kompassen utifrån rotationsaxeln. Men tydligen existerar inte någon sådant förhållande som bara skulle existera utifrån en sfäriskt formad jord.
Och de frågor jag ställde är tämligen enkla:
1. Vilka krafter från jordaxeln tvingas gyrokompassens mekanism då, hur bildas dessa utifrån jordaxeln och når gyrokompassen?
2. På vilket sätt kan dessa gravitationskrafter härledas från jordaxeln mot kompassen? Jag trodde gravitationen strävade mot masscentrum?
3. En gyrokompass bör även fungera även på en roterande halfsvär.
Så det var tråkigt att du inte kunde besvara någon av dem.