2025-03-22, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Här verkar du ha koll på vad och var masscentrum är.

Men helt plötsligt har du glömt allt om masscentrum.

Hur är det nu då med jordens övre och undre sfär? Förklara vad du menar.

Kunskap är föränderligt, och ju mer jag läste mig in på ämnet masscentrum och krafter desto tramsigare blev det.

Jag har inte påstått att jorden har en undre sfär.
Citera
2025-03-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det var tråkigt att du inte ville förklara.

Har du något att invända mot den gängse uppfattningen att tyngdkraften varierar geografiskt? Och att det i sin tur bevisar att tyngdkraften inte beror på att "jordskivan" konstant accelererar?

Det faller liksom på sin egen orimlighet att Smygehuk accelerar uppåt snabbare än Treriksröset, höjdskillnaden skulle snabbt bli enorm.
Citera
2025-03-22, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Har du något att invända mot den gängse uppfattningen att tyngdkraften varierar geografiskt? Och att det i sin tur bevisar att tyngdkraften inte beror på att "jordskivan" konstant accelererar?

Det faller liksom på sin egen orimlighet att Smygehuk accelerar uppåt snabbare än Treriksröset, höjdskillnaden skulle snabbt bli enorm.

Jag tänkte fördjupa mig i ämnet och var intresserad av vad du baserade ditt påstående på, har du något svar eller inte?

Det kan finnas mängder med orsaker till variationer, som sagt, existensen är föränderlig.
Citera
2025-03-22, 11:07
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Kunskap är föränderligt, och ju mer jag läste mig in på ämnet masscentrum och krafter desto tramsigare blev det.

Jag har inte påstått att jorden har en undre sfär.
Det har du förvisso inte gjort, men eftersom du nämner den övre sfären inbegriper det att det finns en undre sfär. Var finns den?
Eller kan det finnas högra och vänstra sfären?
Börja med att förklara varför du nämner den övre sfären.
Citera
2025-03-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag ser det som mycket troligt att jorden inte är stationär.
Jag antar att när du menar den inte är stationär, betyder det att den platta jorden roterar. Det passar perfekt med att stjärnhimlen roterar runt nordpolen. Det kan vi alla se och vara överens om. Men hur är det med Sydpolen? Stjärnorna roterar runt den också, men om jorden är platt finns det ingen sydpol.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Står jag på en våg, och den registrerar att jag väger nånting, så innebär det att det finns en kraft. För det finns ju en fjäder eller nåt i vågen som trycks ihop. Alltså finns en kraft. Och denna kraft måste komma sig av nånting.

Tröghet = motstånd mot acceleration, eller mot förändring av riktningen. Detta verkar vara orsaken till att jag väger nånting enligt vågen. Och det är faktisk rätt enkelt att härleda vad som kan skapa detta. Och det handlar inte om att saker på magiskt vis dras mot "masscentrum", nåt som är och (förmodligen) förblir omöjligt att visa med faktiska experiment.
Varför inte? Jag tycker inte att du har visat en hög kunskapsnivå när det kommer till fysik, och då blir det lite konstigt att du självsäkert hävdar att ingenting dras mot massans centrum.
Citera
2025-03-22, 11:12
Avslutad
Citat:
Det har du förvisso inte gjort, men eftersom du nämner den övre sfären inbegriper det att det finns en undre sfär. Var finns den?
Eller kan det finnas högra och vänstra sfären?
Börja med att förklara varför du nämner den övre sfären.

Jag utgick från den bilden jag länkade till såklart, och den föreställde en glob, det är dock ingen bild som representerar min bild av hur jordens form är.
Citera
2025-03-22, 11:46
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag utgick från den bilden jag länkade till såklart, och den föreställde en glob, det är dock ingen bild som representerar min bild av hur jordens form är.
Nu förstår jag inte vad du menar.
I tråden där du länkat till bilden använder du jordens övre sfär som ett argument till den förställning du har. Tydligen är det en glob i den tråden.
Men i den här tråden är det alltså ingen glob.

Om du använder EN bild som "bevis" i den ena tråden, måste väl bilden gälla även i en annan tråd.
Citera
2025-03-22, 11:54
Avslutad
Citat:
Nu förstår jag inte vad du menar.
I tråden där du länkat till bilden använder du jordens övre sfär som ett argument till den förställning du har. Tydligen är det en glob i den tråden.
Men i den här tråden är det alltså ingen glob.

Om du använder EN bild som "bevis" i den ena tråden, måste väl bilden gälla även i en annan tråd.

Även min teori om jordens form på den övre delen är till viss del sfärformad.
Citera
2025-03-22, 12:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det är såklart inget bevis alls, eftet att ha läst en hel del om gyrokompassen så verkar det överhuvudtaget inte existerar någon slags detektor som attraheras av krafter som bara finns på en sfär.
Det som skiljer den rotarande sfären (jorden) från en plan FE-modell vad avser gyrokompassen är två saker:
1. det finns en jordaxel som gyrakompassen tvingad runt,
2. det finns en gravitationskraft som pekar inåt jordaxeln i en vinkel, inte parallellt som på en snurrande platt skiva*. Den används för att tvinga gyrots axel att ligga i det (jord)roterande tangentialplanet.

Dessa två saker krävs för att gyrokompassen skall fungera, dvs peka snett norrut mot jordaxeln (N!).

*) om skivan är stationär finns heller ingen möjlighet för gyrokompassen att fungera.
Senast redigerad av farbror_barbro 2025-03-22 kl. 12:07.
Citera
2025-03-22, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det som skiljer den rotarande sfären (jorden) från en plan FE-modell vad avser gyrokompassen är två saker:
1. det finns en jordaxel som gyrakompassen tvingad runt,
2. det finns en gravitationskraft som pekar inåt jordaxeln i en vinkel, inte parallellt som på en snurrande platt skiva*. Den används för att tvinga gyrots axel att ligga i det (jord)roterande tangentialplanet.

Dessa två saker krävs för att gyrokompassen skall fungera, dvs peka snett norrut mot jordaxeln (N!).

*) om skivan är stationär finns heller ingen möjlighet för gyrokompassen att fungera.

Vilka krafter från jordaxeln tvingas gyrokompassens mekanism då, hur bildas dessa utifrån jordaxeln och när gyrokompassen?

Och på vilket sätt kan dessa gravitationskrafter härledas från jordaxeln mot kompassen? Jag gjorde gravitationen strävade mot masscentrum?

Men enligt ditt resonemang då så fungerar även en gyrokompass på en roterande halfsvär då?
Citera
2025-03-22, 13:22
Medlem
Citat:
Vilka krafter från jordaxeln tvingas gyrokompassens mekanism då, hur bildas dessa utifrån jordaxeln och när gyrokompassen?

Och på vilket sätt kan dessa gravitationskrafter härledas från jordaxeln mot kompassen? Jag gjorde gravitationen strävade mot masscentrum?

Men enligt ditt resonemang då så fungerar även en gyrokompass på en roterande halfsvär då?
Tyvärr krävs bakgrundskunskap, t.ex. om fysik för att förstå modern teknik. Jag kan ingenting om gyrokompasser, och jag är inte säker på att jag skulle förstå det om någon förklarade det för mig. Du har ofta visat mycket begränsade fysikkunskaper och därför är det förvånande att du tror att du kan förstå tekniken bakom gyrokompasser efter att ha läst några sidor på YT. Jag tvivlar på det. Det finns mycket som har förklarats för dig som du antingen inte förstår eller helt enkelt förkastar.
Citera
2025-03-22, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Tyvärr krävs bakgrundskunskap, t.ex. om fysik för att förstå modern teknik. Jag kan ingenting om gyrokompasser, och jag är inte säker på att jag skulle förstå det om någon förklarade det för mig. Du har ofta visat mycket begränsade fysikkunskaper och därför är det förvånande att du tror att du kan förstå tekniken bakom gyrokompasser efter att ha läst några sidor på YT. Jag tvivlar på det. Det finns mycket som har förklarats för dig som du antingen inte förstår eller helt enkelt förkastar.

En gyrokompass är för det första ingen modern teknik, den har funnits i över 100 år, och de krafter som i så fall påverkar gyrokompassen är helt vanliga kända krafter, det är liksom ingen magi det handlar om.

Så om dina fysikkunskaper hade varit goda hade du ju kunnat lista ut vilka grundläggande krafter det handlar om hur hur dessa påverkar kompassen utifrån rotationsaxeln. Men tydligen existerar inte någon sådant förhållande som bara skulle existera utifrån en sfäriskt formad jord.

Och de frågor jag ställde är tämligen enkla:

1. Vilka krafter från jordaxeln tvingas gyrokompassens mekanism då, hur bildas dessa utifrån jordaxeln och når gyrokompassen?

2. På vilket sätt kan dessa gravitationskrafter härledas från jordaxeln mot kompassen? Jag trodde gravitationen strävade mot masscentrum?

3. En gyrokompass bör även fungera även på en roterande halfsvär.

Så det var tråkigt att du inte kunde besvara någon av dem.
Senast redigerad av billigost 2025-03-22 kl. 14:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in