Citat:
Ursprungligen postat av
Zxcvbnmqwer
Det var så lite så.
Ska se om jag kan rota fram det.
Men har det någon betydelse? Bör ju va HDs ändring som enbart är relevant, eller missförstår jag något ?
Jag menar att enligt förbehållet med HD:s ändringar så har jag svårt att se att de kan sälja domarna på lagligt vis, utan att bryta mot förbehållet. Det är definitivt det förbehåll som HD ändrat till som gäller.
Hur förbehållet såg ut från börjar spelar inte längre någon roll efter att HD har ändrat det. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zxcvbnmqwer
Menar du att det finns en sannolikhet att verifiera kan åka dit på brott mot tystnadsplikt enligt din tolkning ?
Rent praktiskt, är det tingsrätten själva som åtalar dom för brott mot tystnadsplikten?
Kan berörda personer stämma/anmäla företaget för att själva vara drivande i processen med, eller hur funkar den delen kring förbehålls övertramp?
Jag är inte riktigt säker på exakt vad de har gjort (har bara läst lite om vad som påstås här i tråden, men inte verifierat något av det själv), men om de sprider domarna med personuppgifter i strid med förbehåll, så kan de åka dit för det.
Det är allmänna åklagaren som beslutar om åtal (eftersom TF och YGL anger att ett sånt brott åtalas på vanligt vis, och inte som tryckfrihetsmål).