2025-03-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiendishand
Vart hörde du det där? Sjukt..

Jag är drabbad, likaså ett par andra jag känner. Sedan bekräftar även användare i denna tråd att de nu helt plötsligt förekommer igen.
Citera
2025-03-21, 13:26
Medlem
Ja Ja Ja! Nu skall vi kriga. Vad exakt har ni som blivit borttagna skrivit till lexbase och fup??
Citera
2025-03-21, 14:26
Medlem
Eidermags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Jag är drabbad, likaså ett par andra jag känner. Sedan bekräftar även användare i denna tråd att de nu helt plötsligt förekommer igen.

Det stämmer. Dom har lagt tillbaka Gdprwarrior också.

Jag hörde från källa nära Lexbase att det är en hämnd för att dom inte får domar längre. Jonas Häger hade tydligen varit galen på kontoret och skrikit och hållt på. Dom andra delägarna ska vara rädda för att han ska göra något riktigt dumt. En lose cannon som min källa sa.
Citera
2025-03-21, 14:43
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z800kul
jag skulle nog säga att alla brottsdatabaser läser trådarna här på flashback.
när jag pratade med stockholms tingsrätt i veckan så sa dom att det har kommit in en hel del stämningar mot dessa databaser så fortsätt stämma annars händer ingenting.
tvingas dom betala 10-20000kr för varje stämning så tvingas dom till slut att lägga ner verksamheten.

Citat:
Ursprungligen postat av konsulten-it
De verkar ha spioner på flashback. De har lagt tillbaka mitt namn igen. Jag har påpekat detta för de igen och bett de ta bort uppgifterna innan tisdag. Annars kommer jag att stämma de i domstol, vilket jag verkligen kommer att göra. Ont ska med ont fördrivas!
Ja. Kommunikation på ett forum går ju alltid åt två håll. Vilket är syftet med Flashback. Har egentligen inget emot att de läser vad vi skriver här. Det är inte direkt något hemligt vi kommer med. Processjuridik är till skillnad från annan juridik väldigt transparent. Nyckeln ligger i att hitta rätt information snabbt och formulera sig på ett koncist sätt. Och det är såklart bra om de kan förbereda sig på kommande stämningsansökningar, så att målen blir kostnadseffektiva i och med att vi delar en del rättsutredning här.

Så för all del får de gärna läsa vad jag och andra skriver. Synd att de inte tänker ge sig utan en fight dock. De hade ju kunnat kompensera för sin verksamhet och helt enkelt bara ta bort personer som begär det, och därefter låta övriga ligga kvar. Men jag antar de har gjort en annan affärsmässig analys än vad jag som utomstående kan göra.
Citera
2025-03-21, 15:16
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eidermag

Jag hörde från källa nära Lexbase att det är en hämnd för att dom inte får domar längre. Jonas Häger hade tydligen varit galen på kontoret och skrikit och hållt på. Dom andra delägarna ska vara rädda för att han ska göra något riktigt dumt. En lose cannon som min källa sa.

Ta denna story till Aftonbladet! Tror dom skulle vilja ha en sådan publicering faktiskt.
Citera
2025-03-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Ta denna story till Aftonbladet! Tror dom skulle vilja ha en sådan publicering faktiskt.

Med respekt för honom, bör gdprwarrior själv kontakta journalister gällande det.
Arbetet han gör är till allas fördel och att den typen av händelse bör lyftas håller jag med om.

Det är dock inte vår ensak att använda honom som ett verktyg hur vi vill.

Om nån har kontakt med honom privat eller via andra forum tycker jag man ska uppmuntra honom till att kontakta media gällande det.
Citera
2025-03-21, 15:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Fel. Jag har blivit borttagen.
Genom vanlig gallring eller på begäran?

Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Jag vill inte verka otrevlig.

Men förstår du innebörden av vad ett förbehåll betyder som tingsrätterna satt på domarna ? För det verkar verkligen som att du inte gör det.
Nu var det ett tag sen jag läste förbehållen, men om jag minns rätt så gällde inte förbehållen genuin journalistisk verksamhet, så de försöker förmodligen använda det som ett kryphål.

Citat:
De verkar ha spioner på flashback. De har lagt tillbaka mitt namn igen. Jag har påpekat detta för de igen och bett de ta bort uppgifterna innan tisdag. Annars kommer jag att stämma de i domstol, vilket jag verkligen kommer att göra. Ont ska med ont fördrivas!
Hehehe, "spioner." "I smell a rat!"

Skämt åsido, Flashback är ett offentligt och anonymt forum. Mycket möjligt att de läser vad som skrivs här, vilket inte borde förvåna någon. Man ska aldrig skriva något på Flashback om man inte är okej med att hela Sverige läser det.

Citat:

Heh, no offense, men anonyma källor som läggs fram helt utan stöd på Flashback har ganska lågt bevisvärde i mina ögon.
Citera
2025-03-21, 16:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Nu har jag inte läst något annat än lagtexten och den kommentar som du citerat här, så med reservation för att det kan finnas fler aspekter att ta hänsyn till, så vill jag nog fortfarande mena att det är applicerbart på de aktuella tjänsterna. Åtminstone så länge de tillhandahåller domarna i dess orginalform, och följaktligen bara framställer ytterligare exemplar av dem på beställning (dvs när någon efterfrågar dem).

Dessutom så hänvisar kommentaren till punkten 2c, men jag skulle nog hävda att det är 2a som är mest relevant i det här sammanhanget. Den särskilda begäran uppstår när du söker fram beställer domen på en enskild person.

Om man istället hade publicerat färdiga sammanställningar där du som beställare inte kan välja innehåll, likt det Ratsit gör med sina inkomstkataloger, så blir situationen möjligen en annan.
Du har rätt, vet inte varför jag fick för mig att du syftade specifikt på 2c.

NJA 2013 s. 945 är inte längre gällande rätt, då (grund)lagen har ändrats sen dess, enligt Junos lagkommentar bl.a. på grund av missnöje med denna dom.

NJA 2020 s. 917 representerar det nya (och nuvarande) rättsläget. Se framför allt p. 32-33.
Citera
2025-03-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Nu var det ett tag sen jag läste förbehållen, men om jag minns rätt så gällde inte förbehållen genuin journalistisk verksamhet, så de försöker förmodligen använda det som ett kryphål

Du får gärna läsa det på nytt och ge din tolkning. Har ingen formell utbildning inom juridik. Följande stod i avgörandet.

Citat:
HÖGSTA DOMSTOLENS AVGÖRANDE

Det av hovrätten beslutade förbehållet ska ändras så att det innebär:
– att handlingarna, oavsett i vilken form, inte får tillhandahållas allmänheten eller betalande kunder om allmänheten eller kunderna därigenom får del av personnamn, personnummer eller adress för enskilda personer, och

– att Siren inte heller på annat sätt får erbjuda allmänheten eller betalande kunder sökmöjligheter i handlingarna på ett sätt som ger tillgång till personnamn, personnummer eller adress för enskilda personer.

Vidare skriver dom i slutet av avgörandet:

Citat:

En rimlig balans mellan de olika intressena kan uppnås om förbehållet utformas så att det tar sikte på att förhindra att handlingarna –med de personuppgifter som finns i dem – tillhandahålls av Siren eller att uppgifterna görs sökbara för andra, men inte förhindrar att person-uppgifterna används i t.ex. nyhetstexter eller nyhetsunderlag som Siren producerar.

Det finns mot den bakgrunden anledning att ändra hovrättens beslut på så sätt att förbehållet ges innebörden:

– att handlingarna, oavsett i vilken form, inte får tillhandahållas allmänheten eller betalande kunder om allmänheten eller kunderna därigenom får del av personnamn, personnummer eller adress för enskilda personer, och

– att Siren inte heller på annat sätt får erbjuda allmänheten eller betalande kunder sökmöjligheter i handlingarna på ett sätt som ger tillgång till personnamn, personnummer eller adress för enskilda personer.
Citera
2025-03-21, 16:24
Medlem
Eidermags avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Heh, no offense, men anonyma källor som läggs fram helt utan stöd på Flashback har ganska lågt bevisvärde i mina ögon.

Jag skrev inte att det stämde utan bara vad min källa sa. Så bevisvärdet är 49 %.

Men Gdprwarrior är tillbaka på Lexbase iallafall.
Citera
2025-03-21, 16:37
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Med respekt för honom, bör gdprwarrior själv kontakta journalister gällande det.
Arbetet han gör är till allas fördel och att den typen av händelse bör lyftas håller jag med om.

Det är dock inte vår ensak att använda honom som ett verktyg hur vi vill.

Om nån har kontakt med honom privat eller via andra forum tycker jag man ska uppmuntra honom till att kontakta media gällande det.
Jag menade den där källan som hade sett dom på Lexbase blivit galen och skrikit.
Citera
2025-03-21, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Jag menade den där källan som hade sett dom på Lexbase blivit galen och skrikit.

Mitt fel!
Enig då, synd att det inte fångats på film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in