Citat:
Ursprungligen postat av
Casiopeia2.0
Sanningen var väl den att Lars och Tommy kompletterade varann bra, Tommy var som du säger den goa gubben eller humanisten, och Lars var taktikern.
Zlatan var med 02 men då som inhoppare. Han blev inte ordinarie i startelvan förrän nånstans ~04 och framåt. 02 och 04 var det fortfarande Henke och Ljungberg som var överst i hiearkin och höll Z i schack vilket gjorde att laget fungerade då. Det var sen när Z blev ordinarie och fick större genomslag med sina divafasoner som det gick utför för Sverige, vilket blev ännu tydligare under Hamrén som curlade honom totalt vilket ändå inte Lagerbäck gjorde på samma sätt.
Zlatan var absolut en nyckelspelare 04, det var zlatan i sin prime
i landslaget då, trots att han inte var i sina prime år i klubblaget.
Zlatan har alltid haft en stort ego, men jag tror Söderberg som goa gubben fick han att underordna sig laget. För kämpa hårdare för laget har jag aldrig sett zlatan göra än 04.
Taktikern? Vet inte om jag håller med om det, Lagerbäck var knappast någon taktisk geni. Det kändes mest som väldigt standard taktiker kopierade ifrån skolboken. Det kan dock räcka, för varför komplicera till det, då taktiker i all ära, så kan nog alla tränare sätta upp bra taktiker, men det gäller att få spelarna att tro på det, att få till en bra samhållning, att hitta rätt spelare för rätt roller, etc och det är där söderberg kom in.
Lagerbäcks roll hade kunnat ersättas av i princip vem som helst, bara ingen för auktoritär, då det hade förtagit söderbergs roll. Medens Söderbergs roll kunde inte ersättas av många.