2025-03-21, 10:53
Medlem
Kalikamars avatar
Lucas Bergvall lämnar truppen på grund av sjukdom och ersätts av Melker Widell.
Bergvall kan komma tillbaka till matchen mot Nordirland om han tillfrisknar i tid.

Känns väl uppenbart att JDT tar in spelare han är nyfiken på att träffa och se personligen istället för etablerade namn som Cajuste och Svanberg.
Hade det vart tävlingsmatcher hade nog inte Widell blivit intagen.

Ven står näst på tur? Marcus Linday?
Citera
2025-03-21, 11:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag tycker att Tomasson hittills verkar ha levererat på sitt vad jag tyckte lite flummiga snack om flytande roller osv. Det har funkat utmärkt med dessa uttagningar som ibland sett lite märkliga ut på papperet, men på planen har Sverige generellt sett sett ut att ha ett övertag över hela planen, eftersom det ofta funnits snabba och löpstarka spelare redo att täcka upp, oavsett vad för roll de har på "FIFA" eller liknande. Sveriges spel har knappast sett obalanserat ut, vad jag sett, utan tvärtom.

Din standard 4-3-3 med några av de som kanske spelar på högst nivå för tillfället ser svajig ut på papperet, jag tror inte att Lindelöf och Hien håller tillsammans som mittbackar med ytterbackar som från vad jag sett är rätt opålitliga. JDT använder också flera av dessa spelare men i ett system där de hittills funkat bra tillsammans. Du kanske också kan få ihop ett sånt system i ditt 4-3-3, som jag skrev, men det är svårt att spekulera kring.

Vänta tills spelet eller åtminstone resultaten börjar gå emot Sverige innan du gör dig löjlig över danskens uttagningar?
Du tycker det känns bättre att spela dina "opålitliga ytterbackar" som mittbackar istället som JDT gör?
Citera
2025-03-21, 12:34
Medlem
.
Citera
2025-03-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Lagerbäck överskattad? Jag tror inte Island håller med..
Att det gick sämre 05-09 beror på andra saker. Vi hade ett generationsskifte, Zlatan kom in och spred negativ energi och förstörde sammanhållningen i truppen. Flera av spelarna har i efterhand berättat om situationer där Z betedde sig som en diva. Han spelade främst för sig själv och inte för laget, där var problemet.

Zlatan var med 02/04 också, och jobbade då hårt för laget. Lagerbäck tillförde inget som ingen annan random tränare kunde göra, att lägga upp en basic taktik kan i princip vilken tränare som helst på denna nivå göra. Söderbergs storhet låg inte i taktik utan att han var goa gubben som fick till en bra sammanhållningen, utan det så gick det utför, Zlatan började spela mer för sig själv etc, det gjorde han inte 04. Det fanns ingen som band ihop laget utan söderberg. Lagerbäck fick ett för stort ego då söderberg just p.g.a han var den som satte laget först befordrade sin assisterade tränare till huvudtränare ihop med han själv, det hade han inte behövt göra, och ingen hade pratat om lagerbäck om han inte hade gjort det.

Generationsskifte? Inga stjärnspelare försvann efter det, snarare tvärtom, nyckelspelare tillkom, eller rättare sagt blommade ut. På pappret så var laget bättre efter det inte sämre.
Senast redigerad av Jagjag2 2025-03-21 kl. 13:01.
Citera
2025-03-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Zlatan var med 02/04 också, och jobbade då hårt för laget. Lagerbäck tillförde inget som ingen annan random tränare kunde göra, att lägga upp en basic taktik kan i princip vilken tränare som helst på denna nivå göra. Söderbergs storhet låg inte i taktik utan att han var goa gubben som fick till en bra sammanhållningen, utan det så gick det utför, Zlatan började spela mer för sig själv etc, det gjorde han inte 04. Det fanns ingen som band ihop laget utan söderberg. Lagerbäck fick ett för stort ego då söderberg just p.g.a han var den som satte laget först befordrade sin assisterade tränare till huvudtränare ihop med han själv, det hade han inte behövt göra, och ingen hade pratat om lagerbäck om han inte hade gjort det.

Generationsskifte? Inga stjärnspelare försvann efter det, snarare tvärtom, nyckelspelare tillkom, eller rättare sagt blommade ut. På pappret så var laget bättre efter det inte sämre.

Sanningen var väl den att Lars och Tommy kompletterade varann bra, Tommy var som du säger den goa gubben eller humanisten, och Lars var taktikern.
Zlatan var med 02 men då som inhoppare. Han blev inte ordinarie i startelvan förrän nånstans ~04 och framåt. 02 och 04 var det fortfarande Henke och Ljungberg som var överst i hiearkin och höll Z i schack vilket gjorde att laget fungerade då. Det var sen när Z blev ordinarie och fick större genomslag med sina divafasoner som det gick utför för Sverige, vilket blev ännu tydligare under Hamrén som curlade honom totalt vilket ändå inte Lagerbäck gjorde på samma sätt.
Senast redigerad av Casiopeia2.0 2025-03-21 kl. 13:28.
Citera
2025-03-21, 14:44
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Sanningen var väl den att Lars och Tommy kompletterade varann bra, Tommy var som du säger den goa gubben eller humanisten, och Lars var taktikern.
Zlatan var med 02 men då som inhoppare. Han blev inte ordinarie i startelvan förrän nånstans ~04 och framåt. 02 och 04 var det fortfarande Henke och Ljungberg som var överst i hiearkin och höll Z i schack vilket gjorde att laget fungerade då. Det var sen när Z blev ordinarie och fick större genomslag med sina divafasoner som det gick utför för Sverige, vilket blev ännu tydligare under Hamrén som curlade honom totalt vilket ändå inte Lagerbäck gjorde på samma sätt.
Ja, Lars o Tommy var onekligen ett bra team.

Men ärligt talat, så anser jag att blågult borde ha åstadkommit mer under 00-talet.
Citera
2025-03-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalikamar
Lucas Bergvall lämnar truppen på grund av sjukdom och ersätts av Melker Widell.
Bergvall kan komma tillbaka till matchen mot Nordirland om han tillfrisknar i tid.

Känns väl uppenbart att JDT tar in spelare han är nyfiken på att träffa och se personligen istället för etablerade namn som Cajuste och Svanberg.
Hade det vart tävlingsmatcher hade nog inte Widell blivit intagen.

Ven står näst på tur? Marcus Linday?

Hade varit roligt att se Larsson och Bergvall ihop som det var tänkt, nu är båda borta, men de lär få fler chanser. Känns som sveriges framtida innermittfält.

Ja han testar många olika, och det är väl så man kan hitta guldkornen antar jag. Hade varit roligt med testa Karlsson, för se var han står efter ha haft det tufft i serie a.
Citera
2025-03-21, 15:20
Medlem
Citat:

Zlatan var absolut en nyckelspelare 04, det var zlatan i sin prime i landslaget då, trots att han inte var i sina prime år i klubblaget.

Zlatan har alltid haft en stort ego, men jag tror Söderberg som goa gubben fick han att underordna sig laget. För kämpa hårdare för laget har jag aldrig sett zlatan göra än 04.

Taktikern? Vet inte om jag håller med om det, Lagerbäck var knappast någon taktisk geni. Det kändes mest som väldigt standard taktiker kopierade ifrån skolboken. Det kan dock räcka, för varför komplicera till det, då taktiker i all ära, så kan nog alla tränare sätta upp bra taktiker, men det gäller att få spelarna att tro på det, att få till en bra samhållning, att hitta rätt spelare för rätt roller, etc och det är där söderberg kom in.

Lagerbäcks roll hade kunnat ersättas av i princip vem som helst, bara ingen för auktoritär, då det hade förtagit söderbergs roll. Medens Söderbergs roll kunde inte ersättas av många.
Senast redigerad av Jagjag2 2025-03-21 kl. 15:59.
Citera
2025-03-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Zlatan var absolut en nyckelspelare 04, det var zlatan i sin prime i landslaget då, trots att han inte var i sina prime år i klubblaget.

Zlatan har alltid haft en stort ego, men jag tror Söderberg som goa gubben fick han att underordna sig laget. För kämpa hårdare för laget har jag aldrig sett zlatan göra än 04.

Taktikern? Vet inte om jag håller med om det, Lagerbäck var knappast någon taktisk geni. Det kändes mest som väldigt standard taktiker kopierade ifrån skolboken. Det kan dock räcka, för varför komplicera till det, då taktiker i all ära, så kan nog alla tränare sätta upp bra taktiker, men det gäller att få spelarna att tro på det, att få till en bra samhållning, att hitta rätt spelare för rätt roller, etc och det är där söderberg kom in.

Lagerbäcks roll hade kunnat ersättas av i princip vem som helst
, bara ingen för auktoritär, då det hade förtagit söderbergs roll. Medens Söderbergs roll kunde inte ersättas av många.

Blev du mobbad av Lagerbäck som liten eller? Eller är du nån av spelarna som han ratade? Du verkar ha något personligt emot honom, för det du säger är ju rent skitsnack kort sagt.
Citera
2025-03-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Ja, Lars o Tommy var onekligen ett bra team.

Men ärligt talat, så anser jag att blågult borde ha åstadkommit mer under 00-talet.

Absolut, tkr jag också. Och vi var nära att spela om medaljer både 02 och 04. Turkiet hade väntat i kvarten 02 om Svenssons snurrfint mot Senegal gått in, och förlust på straffar mot Holland 04, en match där vi också dominerade förlängningen.
Citera
2025-03-21, 23:49
Medlem
Citat:
Blev du mobbad av Lagerbäck som liten eller? Eller är du nån av spelarna som han ratade? Du verkar ha något personligt emot honom, för det du säger är ju rent skitsnack kort sagt.

Vad har jag fel om, vad är skitsnacket? Gick det inte sämre efter söderberg slutade trots bättre lag på pappret? Du vet själv om det innerst inne då du inte har några argument att komma med.

Är du en av Lagerbäcks favoritspelare eller släkt med honom eller, då du onyanserad höjer honom upp till skyarna och inte tål kritik emot honom?
Citera
2025-03-22, 00:11
Medlem
CasualCapybaras avatar
Melker Widell!?!? Nån som ens sett han spela? Vad ska han tillföra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in