2025-03-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
På samma sätt som du kan söka på en persons personuppgifter på tex Aftonbladets websajt och få upp artiklar om personen.

Jag vill inte verka otrevlig.

Men förstår du innebörden av vad ett förbehåll betyder som tingsrätterna satt på domarna ? För det verkar verkligen som att du inte gör det.
Citera
2025-03-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Jag vill inte verka otrevlig.

Men förstår du innebörden av vad ett förbehåll betyder som tingsrätterna satt på domarna ? För det verkar verkligen som att du inte gör det.
Jag vill inte heller verka otrevlig. Jag har nog varit lite för snabb. Verifiera har även ändrat så att man söker inte på personnummer längre. Endast namn eller födelsenmmer och så syns träffarna med födelsenummer enbart, sista fyra siffrorna i personnummer är bytta mot XXXX. Däremot när man klickar på en person så ser man fullständiga personnumret.
Senast redigerad av thinkmachine 2025-03-20 kl. 23:50.
Citera
2025-03-20, 23:40
Avslutad
Mailat Lexbase för att bli borttagen och fick detta svar:

Citat:
Hej,

Lexbase är en nyhetstjänst som tillhandahåller offentliga uppgifter. Informationen är inhämtad från svenska domstolar och övriga myndigheter. Lexbase tar inte bort publicerad information annat än när gallring utförs. Gallring utförs automatiskt efter våra riktlinjer, tidigast fem år efter domen meddelats om det gäller domstolsdokument. Företaget tillhandahåller även adressuppgifter för samtliga personer i Sverige. Kan du påvisa felaktigheter i adressinformationen så korrigerar vi dessa. Lexbase tar inte bort någon information i övrigt om inte sekretessmarkering finns hos Skatteverket.

Du kan läsa våra gallringsregler på följande länk:
https://www.lexbase.se/site/faq/59?title=Hur+länge+finns+mina+domar/beslut/åtal/strafförelägganden+kvar+på+Lexbase?&type=js

Vad tycker ni? Är det omöjligt att bli borttagen? Har inte läst hela tråden...

Har blivit borttagen från Upplysning.se iaf, vilket inte många verkar lyckas med. De va bara att mejla dom för min del.
Citera
2025-03-20, 23:49
Medlem
Citat:
Jag vill inte heller verka otrevlig. Jag har nog varit lite för snabb. Verifiera har även ändrat så att man söker inte på personnummer längre. Endast namn och så syns träffarna med födelsenummer enbart. Däremot när man klickar på en person så ser man personnumret.

Namn, folkbokföringsadress, personnummer är alla personkopplingar.

Alla personkopplingar till brottmålsdomarna bryter mot den typen av förbehåll som fastställdes i HD domen.

Jag kan inte svara på hur varje tingsrätt formulerar sina förbehåll (om dom ens sätter det i samband med utdelning av domarna).

Det jag menar är att OM dom hänvisar på något sätt till en dom och det går att koppla den till en personuppgift bryter dom mot förbehållet och det i sig är förenligt med vite.
(Edit: förutsatt att förbehållet är det samma som vi diskuterat tidigare i tråden)

Och gör dom det (bryter mot förbehåll) och det går att bevisa så kommer dom åka på det så det står härliga till på fler än ett sätt
Senast redigerad av Zxcvbnmqwer 2025-03-20 kl. 23:53.
Citera
2025-03-21, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konsulten-it
Fel. Jag har blivit borttagen.

Hur gjorde du?
Citera
2025-03-21, 03:10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det där var extremt långsökt. Lexbase har utgivningsbevis för databas registrerat hos Mediemyndigheten men bolaget bakom Lexbase är också registrerat som en nyhetsbyrå (vilket ger automatiskt grundlagsskydd) hos Bolagsverket samtidigt som man bedriver även klassisk nyhetsverksamhet. Ja, det handlar för dom bara om att försöka kringgå lagar och regler men de släpper faktiskt nyheter då och då på sin hemsida. Att du verkar vilja göra åtskillnad mellan "databas" och "journalistisk verksamhet" är att blanda äpplen och päron innebär inte att det de facto är så.

Bara för att det inte står ett datum för registrering i öppet register på nätet innebär inte det att dte inte finns ett slutdatum.
Ja, Lexbase har registrerat sig som nyhetsbyrå, vilket är kostnadsfritt och automatiskt medför rätt att driva en databas. Det innebär dock att Mediemyndigheten inte gör någon bedömning av vilka delar av databasen som omfattas av YGL, vilket däremot sker vid ansökan om frivilligt utgivningsbevis, där det 4 000kr kostar för att handlägga ärendet.

Frågan är vad det innebär att Lexbase, Krimfup m.fl. tillåts kalla sig "nyhetsbyråer", trots att det inte är deras huvudsakliga verksamhetsområde. Både Lexbase och Krimfup gör visserligen ett tappert försök att framställa sig som nyhetsförmedlare, men deras faktiska verksamhet består i att sälja domstolshandlingar – färdigställda dokument som i sig saknar redaktionell bearbetning och journalistiskt innehåll.

Med det som utgångspunkt kan man fråga sig varför det alls finns ett system för frivilligt utgivningsbevis, om vem som helst kan åberopa grundlagsskydd genom att registrera sig som nyhetsbyrå – utan att bedriva egentlig journalistik. Det är trots allt bara en bråkdel av det material som dessa databaser lagrar som faktiskt används för deras egen "nyhetspublicering".

Den typen av publicering de ägnar sig åt är knappast mer journalistisk än hur andra kommersiella aktörer producerar innehåll i SEO-syfte – alltså för att generera trafik genom Googles sökalgoritmer. Andra gör det genom att skriva blogginlägg; Familjens Jurist besvarar enklare juridiska frågor publikt. Det är ett vanligt tillvägagångssätt – men innebär det att verksamheten är journalistisk?

Jag menar att så inte är fallet. Om man skulle anse att SEO-optimerade texter för att driva trafik räcker för att kvalificera sig som journalistisk verksamhet, då var införandet av frivilliga utgivningsbevis fullständigt onödigt. Och det är anmärkningsvärt, inte minst med tanke på att ändringen föregicks av ett omfattande lagstiftningsarbete och en konstitutionell reform med remissrundor och grundlagsändring som följd.

På det hela taget framstår det som tämligen absurt att man över huvud taget genomförde en grundlagsändring – ett förslag som rimligen borde ha passerat Lagrådet, där man borde ha konstaterat att ändringen var överflödig, givet att "vem som helst kan registrera sig som nyhetsbyrå". Särskilt när ändringen ändå inte tillämpas i enlighet med syftet eller träffar de aktörer den faktiskt var avsedd för.
Citera
2025-03-21, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Hur gjorde du?

De verkar ha spioner på flashback. De har lagt tillbaka mitt namn igen. Jag har påpekat detta för de igen och bett de ta bort uppgifterna innan tisdag. Annars kommer jag att stämma de i domstol, vilket jag verkligen kommer att göra. Ont ska med ont fördrivas!
Citera
2025-03-21, 08:13
Medlem
Vet man något datum eller när under sommaren som detta troligtvis tas upp hos EU?
Citera
2025-03-21, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konsulten-it
De verkar ha spioner på flashback. De har lagt tillbaka mitt namn igen. Jag har påpekat detta för de igen och bett de ta bort uppgifterna innan tisdag. Annars kommer jag att stämma de i domstol, vilket jag verkligen kommer att göra. Ont ska med ont fördrivas!

jag skulle nog säga att alla brottsdatabaser läser trådarna här på flashback.
när jag pratade med stockholms tingsrätt i veckan så sa dom att det har kommit in en hel del stämningar mot dessa databaser så fortsätt stämma annars händer ingenting.
tvingas dom betala 10-20000kr för varje stämning så tvingas dom till slut att lägga ner verksamheten.
Citera
2025-03-21, 09:28
Medlem
Det verkar som att flera som har fått sina domar bortgallrade, har blivit synliga igen sedan igår kväll. Trots att det har gått över 10 år sedan de dömdes till bötesbrott. Så det verkar som att Lexbase inte följer sina gallringsregler.
Citera
2025-03-21, 10:13
Avslutad
Kan någon bekräfta om det här är ett riktigt målnummer och om det är det riktiga namnet på målsägande? Detta använder Lexbase alltså som bakgrundsbild på sin officiella hemsida.

Här snackar vi stämning om detta stämmer❗❗

https://imgur.com/a/Ik6m27y
Senast redigerad av nickenyfik007 2025-03-21 kl. 10:15.
Citera
2025-03-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Det verkar som att flera som har fått sina domar bortgallrade, har blivit synliga igen sedan igår kväll. Trots att det har gått över 10 år sedan de dömdes till bötesbrott. Så det verkar som att Lexbase inte följer sina gallringsregler.
Vart hörde du det där? Sjukt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in