2025-03-20, 13:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule

Så om vi tar bort allt det övernaturliga gud-magiska, och istället ser Jesus som en av många apokalyptiska predikanter vid den tiden så blir hans budskap mycket mer begripligt.

Hans kritik riktade sig troligen mot de judiska översteprästerna och den rika eliten som samarbetade med romarna för att behålla sin makt och sina ekonomiska privilegier. Att denna konflikt och kritik var stark vid tiden har vi bevis för.

Och här passar givetvis Bergspredikan in som handen i handsken kan jag tycka.

För bergspredikan är inte en universell tidlös lära om moral. Den skiljer sig från bibeln i överigt är är snarar ett uttryck för en specifik tid och plats där Jesus och andra apokalyptiska predikanter istället vände sig till de fattiga och förtryckta med ett budskap om hopp om ett snart gudomligt ingripande. Dvs "Jag vet att det det är skit just nu, men ge inte upp hoppet! "

När han säger "Saliga är de fattiga" (Mat 5:3) handlar det inte om att glorifiera fattigdom i allmänhet utan om att trösta dem som levde under romerskt förtryck och kyrkans skattebördor.

När han säger "Vänd andra kinden till" (Mat 5:39) så är det en strategi för att passivt utmana romerskt våld och inte en uppmaning till total underkastelse.

När han säger "Ingen kan tjäna både Gud och Mammon" (Mat 6:24) så kritiserar han inte bara girighet, utan också hela det ekonomiska systemet som gjorde de rika ännu rikare på folkets bekostnad.

Så min poäng här är att om man bara tar bort magin, trolleriet och allt det där övernaturliga sagorna som är förknippade med Jesus i synnerhet och kristendomen eller religion i allmänhet. Då är det egentligen inte så konstigt.

Det som återstår är en helt vanlig människa som troligtvis bara stod upp för rättvisa, inkludering, frihet och tolerans för alla vilket såklart är mycket ironinskt om vi tittar på de som idag kallar sig "kristna" eftersom det vi ser vi ofta den raka motsatsen.

Istället för att förespråka de värderingar som Jesus troligtvis stod för så använder de istället religionen för att utesluta, förtrycka och kontrollera andra. För det är just kopplingen till det övernaturliga och tron på absoluta sanningar och gudomlig auktoritet som gör religionen så farlig och förgiftande i samhället.

Ser man bara Jesus som en människa så är han bara en social reformator. Någon som försökte göra världen lite bättre. Ser men honom som en gud får man en religion som genom historien har missbrukats för att rättfärdiga krig, förtryck och intolerans. Och det är där som problemet ligger.
Visst samverkade prästerna med romarna och hade ett begränsat självstyre via Sanhedrin som de värnade om och visst fanns det grupper som var kritiska till detta och ivrade för uppror mot romarna men Jesus tillhörde ingen av dem utan kunde t.o.m. berömma romare som mer troende än israelerna.

När han därefter kom in i Kapernaum, trädde en hövitsman fram till honom och bad honom och sade: »Herre, min tjänare ligger därhemma lam och lider svårt.» Han sade till honom: »Skall då jag komma och bota honom?» Hövitsmannen svarade och sade: »Herre, jag är icke värdig att du går in under mitt tak. Men säg allenast ett ord, så bliver min tjänare frisk. Jag är ju själv en man som står under andras befäl: jag har ock krigsmän under mig, och om jag säger till en av dem: 'Gå', så går han, eller till en annan: 'Kom', så kommer han; och om jag säger till min tjänare: 'Gör det', då gör han så.» När Jesus hörde detta, förundrade han sig och sade till dem som följde honom: »Sannerligen säger jag eder: I Israel har jag icke hos någon funnit så stor tro. Och jag säger eder: Många skola komma från öster och väster och få vara med Abraham, Isak och Jakob till bords i himmelriket, men rikets barn skola bliva utkastade i mörkret därutanför; där skall vara gråt och tandagnisslan.» — Matteus 8:5-12

Att vända andra kinden till är inte en passiv taktik utan att tjäna Gud och människorna. Glädjebudskapet är riktat till alla människor och våld tjänar Satan.
Citera
2025-03-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Visst samverkade prästerna med romarna och hade ett begränsat självstyre via Sanhedrin som de värnade om och visst fanns det grupper som var kritiska till detta och ivrade för uppror mot romarna men Jesus tillhörde ingen av dem utan kunde t.o.m. berömma romare som mer troende än israelerna.

Vilken grupp Jesus kan ha tillhört, eller om han överhuvudtaget tillhörde någon vet ingen. Allt annat är bara ren spekulation.

Men om vi som jag tidigare nämnde, tar bort allt hokus-pokus och de gudomliga sagorna ur berättelsen så blir hans möjliga politiska inställning betydligt tydligare. Han levde i en tid av romersk ockupation, ekonomiskt förtryck och religiös korruption. Så om han alls existerade som en historisk person, så var han troligen utifrån den bakgrund som beskrivs i bibeln rätt troligt en del av det judiska missnöjet mot det rådande systemet helt klart!

Det du verkar helt förbise är att kristendomen, i den form vi känner den idag, paketerades och produktifierades av kejsar Konstantin. Han gjorde den till en bästsäljare för imperiet! En religion som skulle ena folket snarare än uppmana till uppror och med det i åtanke är det knappast orimligt att anta att den kritik Jesus än kan ha haft mot romerskt styre blev tillrättalagd, förmildrad eller raderad.

Så om man vill få någon att tro att Jesus skulle sakna kritik mot Rom och att han såg romerska soldater som föredömen så måste vi också vara medvetna om vem som kontrollerade den historiska narrativet när kristendomen formades till en maktreligion.

Citat:
Att vända andra kinden till är inte en passiv taktik utan att tjäna Gud och människorna. Glädjebudskapet är riktat till alla människor och våld tjänar Satan.

Nej! Det är endast det kyrkliga narrativet utav ytterligare många möjliga. Walter Wind som är en känd bibelforskare menar att det är en strategi ala Gandhi att utmana förtyckaren. Andra menar att den kristna motsvarigheten till förnedring eftersom den som var härskare i den romerska kulturen slog underordnade med baksidan av handen, och på samma tema andra som då menar att det av samma skälinte handlar om förnedring, utan istället protest eftersom om den slagna vänder andra kinden till så tvingar det förövaren att slå med insidan av handen eller knytnäven vilket i den romerksa kulturen betydde att man erkände motparten som jämlik.
Personligen tror jag mer på teorin att det handlade om Kostantin vill minska risken för väpnad uppror eftersom det var hela anledningen till att kan lanserade kristenkommen och då är givetvis ett pacifistiskt budskap lämpligt.
Citera
2025-03-20, 14:58
Medlem
Citat:
Sannerligen säger jag eder: Bland dem som här stå finnas några som icke skola smaka döden, förrän de få se Människosonen komma i sitt rike.» — Matteus 16:28

Kan väl syfta på början av Markus kapitel 9.

Sannerligen säger jag eder: Detta släkte skall icke förgås, förrän allt detta sker. — Matteus 24:34

Evangeliebudskapet kommer att spridas till alla folk innan den stora vedermödan och jordens undergång.

När de nu förfölja eder i en stad, så flyn till en annan; och om de också där förfölja eder, så flyn till ännu en annan. Ty sannerligen säger jag eder: I skolen icke hava hunnit igenom alla Israels städer, förrän Människosonen kommer. — Matteus 10:23

Han visste att de inte skulle följa hans uppmaning att vandra runt i Galileen utan stanna i Jerusalem och samla in pengar från dem som trodde på Jesus.

Jesus svarade honom: »Du har själv sagt det. Men jag säger eder: Härefter skolen I få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma på himmelens skyar.» — Matteus 26:64

Detta ska hända på domedagen.

Det finns många möjligheter att missbedöma antika språks ord. Det som ibland översätts med generation betyder också släkte.

Men om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena. — Matthew 24:36

Problemet med hela den religiösa bibelhistorien om Jesus är bara att han för det första inte uppfyllde någon endaste liten messiansk profetia frå GT, vilket innebär att han inte kan vara messias från första början. Och för det andra att de profetior han själv påstås ha gjort, alla har failat kapitalt.
Citera
2025-03-20, 16:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jo, att vända andra kinden till är inte en passiv teknik, så långt har du rätt, men sen spårar din tolkning ur.

Det är ett vanligt missförstånd att vad Jesus menar med att vända andra kinden till är att man ska undvika våld eller att man ska undvika att hämnas.

Men Jesus menade INTE att man aldrig skulle försvara sig eller aldrig bruka våld, utan det han beskrev var att man skulle protestera mot förtryck och därmed få den andre att bli konfunderad och fundera över om ett slag på kinden verkligen är korrekt sätt att behandla någon på.

Alltså:
Matt 5:38–42
I haven hört att det är sagt: 'Öga för öga och tand för tand.
Men jag säger eder att I icke skolen stå emot en oförrätt; utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd ock den andra till åt honom; och om någon vill gå till rätta med dig för att beröva dig din livklädnad, så låt honom få manteln med; och om någon tvingar dig att till hans tjänst gå med en mil, så gå två med honom.
Giv åt den som beder dig, och vänd dig icke bort ifrån den som vill låna av dig.

Genom att först hänvisa till "öga för öga" och sedan ändra det till något annat sätt att agera så menade Jesus i alla fall tydligt att en kristen inte skulle ge igen med samma mynt vid en skymf, så långt är allt klart. Men det betyder inte att Jesus menade att man mjäkigt skulle ge efter och bjuda in till ytterligare ett slag, snarare tvärtom.

När Jesus säger att vända andra kinden till avser han alltså det som en protest mot att bli behandlad som underordnad, men genom omnämnande att inte följa ”öga för öga och tand för tand” så menar han att inte ge tillbaka med samma mynt. Han vill istället att judarna ska tvinga de romerska soldaterna att behandla judarna som likvärdiga medborgare. Han vill att judarna ska stå upp och kräva respekt. Han vill få varje angripare att tänka efter och fundera över att de misshandlar en annan likvärdig människa.

Det är samma motivation bakom hans efterföljande liknelse att ”gå en extra mil” eftersom en romersk soldat på den tiden kunde tvinga vem som helst att bära vatten eller något annat en viss sträcka. Att protestera genom att visa styrka och göra det dubbla är avsett att få den romerska soldaten att börja undra vad som pågår och fundera över vad som orsakade det beteendet.

Det som Jesus menade med att "vända andra kinden till" är alltså att en troende inte skulle låta sig nedvärderas (men heller inte låta sig provoceras till ett slagsmål eller ett gräl i stil med "öga för öga"), utan de skulle protestera mot behandlingen och få den andre att tänka om. Det vill säga att den troende ska visa att hen inte viker ner sig och samtidigt visa sin styrka genom att visa att hen tål mer än vad som begärdes.

Det Jesus menar är alltså en protest och att få den andre att hamna i dålig dager, inte att vara passiv och låta sig bli hunsad.
Citera
2025-03-21, 03:21
Medlem
Citat:
Möjligt att det är så, men det judiska tron är i alla fall teologiskt inte fullt lika förvirrad och ologisk och uppenbart påhittad som kristendomen är.
Inte alls förvirrad och ologisk men ett språk i parabler, liknelser och symbolik att förstås av alla folk, kristendomen var/är ett förtydligande anpassad för sin tidsålder,
Citera
2025-03-21, 05:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Problemet med hela den religiösa bibelhistorien om Jesus är bara att han för det första inte uppfyllde någon endaste liten messiansk profetia frå GT, vilket innebär att han inte kan vara messias från första början. Och för det andra att de profetior han själv påstås ha gjort, alla har failat kapitalt.
Gud sänder inte profeter efter människors tycke och smak. Den som förkastar Jesus budskap blir dömd av budskapet.

En profet skall Herren, din Gud, väcka upp åt dig bland dina bröder, lik mig. Honom skall ni lyssna till. — 5:e Mos 18:15

Då kom en sky som överskyggde dem, och ur skyn kom en röst: »Denne är min älskade Son; hören honom.» — Mark 9:7
Citera
2025-03-21, 08:39
Medlem
Citat:
Gud sänder inte profeter efter människors tycke och smak. Den som förkastar Jesus budskap blir dömd av budskapet.

En profet skall Herren, din Gud, väcka upp åt dig bland dina bröder, lik mig. Honom skall ni lyssna till. — 5:e Mos 18:15

Då kom en sky som överskyggde dem, och ur skyn kom en röst: »Denne är min älskade Son; hören honom.» — Mark 9:7

Du har helt rätt! Gud sänder inte profeter hur som helst. Problemet är bara det att Gud beskrev exakt i Gamla Testamentet hur man faktiskt vet att en profet av gud faktiskt är en profet.
Men Jesus failade på samtliga punkter! Så antingen är GT inte guds ord? Eller så är inte Jesus messias? Vilket är det?
Citera
2025-03-21, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Inte alls förvirrad och ologisk men ett språk i parabler, liknelser och symbolik att förstås av alla folk, kristendomen var/är ett förtydligande anpassad för sin tidsålder,

Så du menar alltså att bibeln inte är guds ord? Att guds ord och bud i bibeln alltså inte är tidlösa och absoluta? Att man alltså får göra lite som man vill? Gillar man inte ett av budorden så kan man helt enkelt skita i det?
Citera
2025-03-21, 09:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så du menar alltså att bibeln inte är guds ord? Att guds ord och bud i bibeln alltså inte är tidlösa och absoluta? Att man alltså får göra lite som man vill? Gillar man inte ett av budorden så kan man helt enkelt skita i det?
Bibeln är berättad och nedskriven av människor och många anser att det finns budskap från högre makter i vissa av berättelserna. Jesus sa uttryckligen att han framförde ett budskap från sin fader för vilken ingenting var omöjligt, som fanns i en för oss osynlig värld.

Var och en kan självklart läsa Bibeln som den vill.
Citera
2025-03-21, 09:32
Medlem
Citat:
Bibeln är berättad och nedskriven av människor och många anser att det finns budskap från högre makter i vissa av berättelserna. Jesus sa uttryckligen att han framförde ett budskap från sin fader för vilken ingenting var omöjligt, som fanns i en för oss osynlig värld.

Var och en kan självklart läsa Bibeln som den vill.

Du har med andra ord inte läst bibeln?

Gud förklarar i GT vad som hur man vet om någon är messias och om denne framför ett budskap från gud eller inte.

Jesus uppfyllde enligt NT inte ett endast av de kriterier som gud beskriver i GT.

Slutsats: Jesus var inte guds messias.

Eller menar du att bara för att någon säger att de framför ett budskap från gud, så betyder det att de gör det?
Citera
2025-03-21, 09:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du har med andra ord inte läst bibeln?

Gud förklarar i GT vad som hur man vet om någon är messias och om denne framför ett budskap från gud eller inte.

Jesus uppfyllde enligt NT inte ett endast av de kriterier som gud beskriver i GT.

Slutsats: Jesus var inte guds messias.

Eller menar du att bara för att någon säger att de framför ett budskap från gud, så betyder det att de gör det?
Det står alla fritt fram att tro på vad Jesus säger. Alldeles uppenbart kommer i varje fall inte hans budskap från djävulen.
Citera
2025-03-21, 09:41
Medlem
Citat:
Det står alla fritt fram att tro på vad Jesus säger. Alldeles uppenbart kommer i varje fall inte hans budskap från djävulen.

Av vilken anledning skulle man det när gud klart och tydligt säger att Jesus inte är den som du påstår att han är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in