2025-03-21, 08:11
Medlem
Mullrets avatar
Man bör inte simma med hajar, det är glasklart. Även resa mot UD:s inrådan.

Han kan väl ta värvning i någon grupp i Gaza.
Citera
2025-03-21, 08:14
Medlem
Åker man dit trots alla varningar får man ta sig hem bäst man kan själv.
Citera
2025-03-21, 08:39
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Ja, han verkar arbeta med AI och hans företag har nu gjort konkurs. Du har helt rätt, han verkar bidragit.

Men jag fattar fortfarande inte hur det gick till att han blev svensk medborgare.

De där företaget var säkert bara ytterligare ett sätt att scamma svenska medborgare genom nystartsbidrag eller annat.

Lovar att de företaget inte gjorde en krona i vinst.
Citera
2025-03-21, 08:41
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Åker man dit trots alla varningar får man ta sig hem bäst man kan själv.
Precis!
Varför tar svensk media ens upp det ?
Det där får han lösa själv.
Citera
2025-03-21, 08:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Kuriosa- han begår också folkbokföringsbrott då han inte skrivit ut sig ur Sverige trots utlandsvistelse på 1,5 år.
Med tanke på att han försökte komma hem efter tre veckor känns det som en väl hård lagtolkning.
Citera
2025-03-21, 08:54
Medlem
[quote=Xenonen|91403928]
Med tanke på att han försökte komma hem efter tre veckor känns det som en väl hård lagtolkning.
[/QUOTE

Kanske mer en fråga för juridikforumet, men får man undantag för att man bryter mot UDs rekommendationer verkligen? Jag förstår tex om man är med i en olycka och ligger svårt skadad, länge, utomlands. Men fullt frisk man som uppenbarligen har kontakt med familjen hemma borde väl kunna skicka in att han inte befunnit sig i Sverige sen augusti 2023.
Citera
2025-03-21, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Jag kollade upp honom och anmälde honom. Han har lyckats skriva om sig 2024, om han kan göra det kan han ju anmäla till Skatteverket att han inte längre bor i Sverige.
Citera
2025-03-21, 09:22
Medlem
Citat:
Jag kollade upp honom och anmälde honom. Han har lyckats skriva om sig 2024, om han kan göra det kan han ju anmäla till Skatteverket att han inte längre bor i Sverige.
Skulle du anmält en svenskfödd person som av någon orsak inte kunnat komma hem? Om de brutit mot UDs rekommendationer. Räknas det som folkbokföringsbrott att bryta mot dem?
Senast redigerad av IngridBe 2025-03-21 kl. 09:26.
Citera
2025-03-21, 09:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Kuriosa- han begår också folkbokföringsbrott då han inte skrivit ut sig ur Sverige trots utlandsvistelse på 1,5 år.
Hur får du det till folkbokföringsbrott när han inte haft för avsikt att vara i Gaza på pass länge?
Citera
2025-03-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Skulle du anmält en svenskfödd person som av någon orsak inte kunnat komma hem? Om de brutit mot UDs rekommendationer. Räknas det som folkbokföringsbrott att bryta mot dem?

Det har jag gjort. Så ja. Jag anmäler folk som jag anser är idioter/snyltare/kriminella/lögnare mm.

Antingen om de uppfyller en av dem eller alla kategorierna. Så det kan jag tryggt säga att jag har gjort och gör.

Sen är det inte folkbokföringsbrott att bryta mot rekommendationerna. Men följden blev ett brott.
Citera
2025-03-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Hur får du det till folkbokföringsbrott när han inte haft för avsikt att vara i Gaza på pass länge?
Det är inte avsikten som räknas. Om jag åker till USA med avsikt att stanna i två månader men stannar i fem år och inte skriver ut mig från Sverige begår jag ett brott. Även om avsikten bara var två månader. Annars skulle ALLA kunna säga att ”avsikten var” och brottet räknas därmed inte. Det kan ju också gälla alla brott då. Bara att säga ”avsikten var inte” så är man säker. Tycker du att man ska komma undan med det? Bara när det kommer till folkbokföringsbrott eller alla brott? Så ingen ska dömas om man säger de magiska orden ”avsikten var”?
Citera
2025-03-21, 09:34
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
https://www.svd.se/a/QMB4MQ/svenska-moe-fast-i-gaza-far-inget-svar-fran-ud?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Han flyttade till Sverige 2012 och blev svensk medborgare 2018. Tillsammans med sin fru och sina två döttrar reste Moe Alserr till Gaza i august

Varför åkte du till Gaza i*augusti 2023 trots UD:s avrådan?
– Jag ville att mina barn skulle få träffa sina farföräldrar medan de är i livet. Jag kunde inte tänka mig att det skulle förvandlas till vad vi har gått igenom, säger Moe Alserr

Så han blir medborgare på sex år. Skiter i vad myndigheterna säger och åker till Gaza. Gnäller sen att sagda myndigheter inte hjälper honom. Varför ska de göra det? Du struntade ju i vad de sade.

Israel anser att han är skum och tillåter honom inte att lämna, och Israel har ju som bekant aldrig fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in