2025-03-20, 21:12
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Men samtidigt som det kan vara fel och otillåtet. Om det inte finns några negativa följder så finns det heller inget som hindrar dom från att fortsätta.

Eller hur kan dom annars få lov att fortsätta sin verksamhet?
Eller är det så att dom behöver stämplas med näringsförbud för att få dom att lägga ner?
Följden (om de inte räknas ett traditionellt medieföretag) óch inte har registrerat sin databas, och fått utgivningsbevis beviljad, är att Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) är inte tillämplig på deras verksamhet. Därmed tillämpas GDPR i dess helhet.
Tillämpas YGL så får personuppgifter behandlas utan hänsyn till GDPR, dock med sådana begränsningar som följer av 1 kap 16-21 §§ YGL, exempelvis
Kod:
20 §   Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot offentliggörande av personuppgifter
   1. som avslöjar etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening,
   2. om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning, eller
   3. som består av genetiska uppgifter eller biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person.

Vad som anges i första stycket gäller endast om
   1. personuppgifterna ingår i en uppgiftssamling som har ordnats så att det är möjligt att söka efter eller sammanställa dessa, och
   2. det med hänsyn till verksamheten och de former under vilka uppgiftssamlingen hålls tillgänglig finns särskilda risker för otillbörliga intrång i enskildas personliga integritet. Lag (2022:1525).
Enligt förarbetena, Prop. 2017/18:49 s. 188 (LÄNK), anges att denna bestämmelse bygger direkt på artikel 9.1 GDPR, vilket innebär att GDPR vad denna beträffar är alltid tillämplig oavsett om man har utgivningsbevis eller ej.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-20 kl. 21:18.
Citera
2025-03-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Hur ska vi tolka detta egentligen?

Jag skrev till en tingsrätt då jag upptäckte att en dom som föll efter HDs avgörande nu publicerats på en av rättsdatabaserna.

Jag mailade tingsrätten som utfärdade domen och frågade om dom hade fastställt att förbehåll gäller för den typen av verksamhet när dom beställer ut mål eller ej.

Och om fallet är att förbehåll har givits, så borde det då antas att databaserna bara skiter i det, och rättsliga åtgärder bör tas?

Följande var svaret.

"Tingsrätten får regelbundet in förfrågningar om att ta del av allmänna handlingar. I stor utsträckning lämnas handlingar ut. I vissa fall lämnas de inte ut. I vissa fall lämnas de ut med förbehåll.

Sedan Högsta domstolens avgöranden den 25 februari 2025 i mål nr Ä 3457-24 och Ä 3169-24 har tingsrätten lämnat ut handlingar med förbehåll.

I vilken omfattning tingsrätten har lämnat ut handlingar utan förbehåll diareförs inte. Den som begär ut handlingar har också rätt att vara anonym. Tingsrätten kan inte svara på vem som har beställt en handling som publiceras på t.ex. internet."

Problematiken i deras svar blir ju att dom inte vill vara medgörliga och informera om databasen förser informationen olovligt ? Vem vänder vi oss till ?

Kan du inte bara be tingsrätten om utdrag kring vilka som begärt ut domen? Antar att begäran har gjorts genom mejl och även det är ju allmän handling?
Citera
2025-03-20, 22:12
Medlem
Citat:
Det där kommer 100% inte flyga om det prövas.
Det blir ju en koppling till brottmålsdom på en person med ett klent försök att ursäkta sig via 2 extra steg.

Bara för dom lägger till ett par extra moment i flödet för att få domen som är kopplad till personnumret så "löser" det inget av det som HD avgörandet sa ifall förbehåll finns på domen som plockats ut.

Snarare medger verifiera, likt tidigare nämnt, att dom skjuter sig själva i foten och säger att gdpr gäller.

Vilket geni hos verifiera kläckte den idén kan man ju undra.

Bra i stora hela för argumentationen att det kommer ligga grund för skadestånd, trist att det fortsätter att spridas nya domar.
Du är väldigt tvärsäker på saker och ting, saker som inte ens tunga jurister och rättsinstanser är väldigt osäkra på. Många av dina inlägg andas snarare önsketänkande.

Jag tror inte Verifiera själva kläckt denna idé. Snarare är det andra som haft idén då vissa i debattinlägg och annat sagt att en möjlig väg att runda förbudet är att låta AI skriva rena journalistiska artiklar om varje dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Lite märkligt att de försöker hävda att det är en "artikel" när de bl.a. registrerat sig som "databas" på Mediemyndigheten.

En intressant kuriosa är att Lexbase inte har registrerat sin verksamhet som databas. Enbart utgivningsbevis (journalistisk verksamhet).

Detta borde väl rimligen innebära att Lexbase inte åtnjuter grundlagsskydd enligt YGL för den del av verksamheten som utgör databas.
Det där var extremt långsökt. Lexbase har utgivningsbevis för databas registrerat hos Mediemyndigheten men bolaget bakom Lexbase är också registrerat som en nyhetsbyrå (vilket ger automatiskt grundlagsskydd) hos Bolagsverket samtidigt som man bedriver även klassisk nyhetsverksamhet. Ja, det handlar för dom bara om att försöka kringgå lagar och regler men de släpper faktiskt nyheter då och då på sin hemsida. Att du verkar vilja göra åtskillnad mellan "databas" och "journalistisk verksamhet" är att blanda äpplen och päron innebär inte att det de facto är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Mjaa. Verifiera har faktiskt sökt tillstånd för databas som icke utgör traditionellt massmedium. Det står dock inget datum för när tillståndet registrerades, vilket jag tycker är lite märkligt Jämförde med Juno, och där framgår heller inget datum för när det registrerades. Tillstånd beviljas på tio år.
Bara för att det inte står ett datum för registrering i öppet register på nätet innebär inte det att dte inte finns ett slutdatum.
Citera
2025-03-20, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Någon som har blivit borttagen hos lexbase men som har blivit tillagd igen?

Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Aldrig hört om någon som blivit borttagen överhuvudtaget

Den där GDPRWarrior som stämde Lexbase blev borttagen men sedan tillagd igen.
Citera
2025-03-20, 22:23
Medlem
Citat:
Hur ska vi tolka detta egentligen?

Jag skrev till en tingsrätt då jag upptäckte att en dom som föll efter HDs avgörande nu publicerats på en av rättsdatabaserna.

Jag mailade tingsrätten som utfärdade domen och frågade om dom hade fastställt att förbehåll gäller för den typen av verksamhet när dom beställer ut mål eller ej.

Och om fallet är att förbehåll har givits, så borde det då antas att databaserna bara skiter i det, och rättsliga åtgärder bör tas?

Följande var svaret.

"Tingsrätten får regelbundet in förfrågningar om att ta del av allmänna handlingar. I stor utsträckning lämnas handlingar ut. I vissa fall lämnas de inte ut. I vissa fall lämnas de ut med förbehåll.

Sedan Högsta domstolens avgöranden den 25 februari 2025 i mål nr Ä 3457-24 och Ä 3169-24 har tingsrätten lämnat ut handlingar med förbehåll.

I vilken omfattning tingsrätten har lämnat ut handlingar utan förbehåll diareförs inte. Den som begär ut handlingar har också rätt att vara anonym. Tingsrätten kan inte svara på vem som har beställt en handling som publiceras på t.ex. internet."

Problematiken i deras svar blir ju att dom inte vill vara medgörliga och informera om databasen förser informationen olovligt ? Vem vänder vi oss till ?

Låter ju helt sinnessjukt. Så personen kom ut på lexbase efter HDs dom? Vilka individer är det som lämnar ut dessa handlingar på tingsrätten och vad har de för befattning där? Befinner de sig fysiskt på plats i tingsrätten? Dags att hota/besöka de personer som jobbar på tingsrättena? Skada deras familjer?
Citera
2025-03-20, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Den där GDPRWarrior som stämde Lexbase blev borttagen men sedan tillagd igen.

Se där, dom gjorde ett stort misstag där i det. Detta släpper han inte
Citera
2025-03-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktamannen121
Kan du inte bara be tingsrätten om utdrag kring vilka som begärt ut domen? Antar att begäran har gjorts genom mejl och även det är ju allmän handling?

Har försökt få tag på deras dataskyddsombud för att få klarhet i hur dom hanterar just det.

Svaren man får via mail får det att framstå som att det inte skulle finnas. Men det tvivlar jag på.

Uppdatera löpande med det svaren jag får
Citera
2025-03-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Låter ju helt sinnessjukt. Så personen kom ut på lexbase efter HDs dom? Vilka individer är det som lämnar ut dessa handlingar på tingsrätten och vad har de för befattning där? Befinner de sig fysiskt på plats i tingsrätten? Dags att hota/besöka de personer som jobbar på tingsrättena? Skada deras familjer?

Vilken rättsdatabas låter jag vara osagt då jag ogärna vill leda trafik dit härifrån med att dom "fortfarande" får ut domar utan förbehåll.
Åtminstone tills dess att jag fått svar om det faktiskt är ett massutskick eller om dom kringgår det på annat sätt.

Varje tingsrätt avgör själva hur dom ska hantera individuella ärenden, vissa av dom är striktare än andra.
Senast redigerad av Zxcvbnmqwer 2025-03-20 kl. 23:28.
Citera
2025-03-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Aldrig hört om någon som blivit borttagen överhuvudtaget
Fel. Jag har blivit borttagen.
Citera
2025-03-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Du är väldigt tvärsäker på saker och ting, saker som inte ens tunga jurister och rättsinstanser är väldigt osäkra på. Många av dina inlägg andas snarare önsketänkande.

Jag tror inte Verifiera själva kläckt denna idé. Snarare är det andra som haft idén då vissa i debattinlägg och annat sagt att en möjlig väg att runda förbudet är att låta AI skriva rena journalistiska artiklar om varje dom.

Om du menar att ett förbehåll skulle gå att kringgå genom att man har en AI bot som skriver en artikel och refererar till domen i fråga, allt från en slagning på en persons personnummer eller namn, så får du gärna förklara hur det håller rättsligt
Citera
2025-03-20, 23:17
Medlem
Adrenaline976s avatar
Lexbase hävdar att de är en nyhetsbyrå och därför undantas från GDPR:s raderingsrätt. De har juridiskt skydd genom Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) eftersom de har ett utgivningsbevis från Myndigheten för press, radio och tv (MPRT).

Som jag har förstått det omfattas deras publicering av domar inte av GDPR:s rätt till radering – än så länge. Dock har Högsta förvaltningsdomstolens och Högsta domstolens senaste avgöranden visat att GDPR kan begränsa hanteringen av personuppgifter i offentliga handlingar.

HD har slagit fast att Nyhetsbyrån Siren inte får vidareförmedla domar, eftersom GDPR gäller vid sådan hantering. Detta skapar en rättslig grund för att ifrågasätta även andra liknande verksamheter, såsom Lexbase. Det blir intressant att se vilken påverkan detta kan få på rättsutvecklingen framöver!
Citera
2025-03-20, 23:30
Medlem
Citat:
Om du menar att ett förbehåll skulle gå att kringgå genom att man har en AI bot som skriver en artikel och refererar till domen i fråga, allt från en slagning på en persons personnummer eller namn, så får du gärna förklara hur det håller rättsligt
På samma sätt som du kan söka på en persons personuppgifter på tex Aftonbladets websajt och få upp artiklar om personen.

Citat:
Ursprungligen postat av konsulten-it
Fel. Jag har blivit borttagen.
Är det inte så att du bara gallrats från Lexbase sökindex utifrån deras kriterier för gallring som de skapat för sig själva? Dvs du finns kvar i deras databas men du går inte att söka fram i Lexbase-varianten men i Verifiera finns du kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Lexbase hävdar att de är en nyhetsbyrå och därför undantas från GDPR:s raderingsrätt. De har juridiskt skydd genom Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) eftersom de har ett utgivningsbevis från Myndigheten för press, radio och tv (MPRT).
Numer Mediemyndigheten.
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Som jag har förstått det omfattas deras publicering av domar inte av GDPR:s rätt till radering – än så länge. Dock har Högsta förvaltningsdomstolens och Högsta domstolens senaste avgöranden visat att GDPR kan begränsa hanteringen av personuppgifter i offentliga handlingar.
Precis. Många verkar tro att rätten till radering, och Lexbase och andra databasers bekräftelse på att de kommer radera efter begäran, handlar om domar men det gör det inte utan vad bolagen raderar på begäran är kunduppgifter.
Senast redigerad av thinkmachine 2025-03-20 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in