Citat:
Verifiera har från och med idag lanserat en AI-funktion som visar artiklar utifrån domar. Jag testade den precis och den visar artikeln precis som man matat in domen i ChatGPT och bett om en artikel som rapporterar om domen. Troligen är det ett API mot en AI-tjänst, antagligen just ChatGPT.
Troligen handlar detta om att hävda att det är journalistik man handlar med.
Så här står det på varje "artikel" om varje dom man tittar på:
Samtidigt har man på Lexbse-varianten av sin rättsdatas denna nyhet:
För de i tråden som inte har koll; företaget bakom Lexbase/Verifiera raderar aldrig domar ur sin databas. Däremot tar de bort vissa typer av domar ur sökindexet på Lexbase efter vissa av dem angivna tider. Det gör de helt frivilligt och inget de är tvingade till. Lexbase vänder sig till privatpersoner. Deras mer avancerade portal, Verifiera, tar aldrig bort något ur sökindexet.
Detta innebär att Lexbase medger att ta bort kundinformation som du lämnat om du köpt upplysningar hos dom. Inte att de tar bort domar där du finns omnämnd.
Troligen handlar detta om att hävda att det är journalistik man handlar med.
Så här står det på varje "artikel" om varje dom man tittar på:
Samtidigt har man på Lexbse-varianten av sin rättsdatas denna nyhet:
För de i tråden som inte har koll; företaget bakom Lexbase/Verifiera raderar aldrig domar ur sin databas. Däremot tar de bort vissa typer av domar ur sökindexet på Lexbase efter vissa av dem angivna tider. Det gör de helt frivilligt och inget de är tvingade till. Lexbase vänder sig till privatpersoner. Deras mer avancerade portal, Verifiera, tar aldrig bort något ur sökindexet.
Detta innebär att Lexbase medger att ta bort kundinformation som du lämnat om du köpt upplysningar hos dom. Inte att de tar bort domar där du finns omnämnd.
Jag fick ytterligare ett svar, där de fortsätter hävda att domen inte angår dem och att de är felvinklat i media. Detta trots att jag förklarat att jag har läst domen och att de har fel. Jag skickade ett nytt mail med Högsta domstolens avgörande, som är glasklart:
Första domen:
"HÖGSTA DOMSTOLENS AVGÖRANDE
Det av hovrätten beslutade förbehållet ska ändras så att det innebär: – att handlingarna, oavsett i vilken form, inte får tillhandahållas allmänheten eller betalande kunder om allmänheten eller kunderna därigenom får del av personnamn, personnummer eller adress för enskilda personer, och
– att Siren inte heller på annat sätt får erbjuda allmänheten eller betalande kunder sökmöjligheter i handlingarna på ett sätt som ger tillgång till personnamn, personnummer eller adress för enskilda personer."
Andra domen:
"HÖGSTA DOMSTOLENS AVGÖRANDE
Hovrättens beslut ändras på så sätt att de begärda handlingarna ska lämnas ut av Umeå tingsrätt med ett förbehåll som innebär:
– att handlingarna, oavsett i vilken form, inte får tillhandahållas allmänheten eller betalande kunder om allmänheten eller kunderna därigenom får del av personnamn, personnummer eller adress för enskilda personer,
– att Trobar inte heller på annat sätt får erbjuda allmänheten eller betalande kunder sökmöjligheter i handlingarna på ett sätt som ger tillgång till personnamn, personnummer eller adress för enskilda personer, och
– att handlingarna inte heller får användas för att avisera allmänheten eller betalande kunder på så sätt att möjlighet ges att bevaka om en viss person förekommer i handlingarna.
Med andra ord, det är vattentätt, och de måste lägga ner sin verksamhet.