2025-03-20, 20:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Strunta i PEth-värdet ett tag då. Ska vi ha de lagar och regler vi har beträffande att läkare har skyldighet att rapportera när de träffar på patienter som kan vara olämpliga som bilförare?

Om inte så är det väl där problemet ligger?
Alltså, nuvarande regler gäller sedan 2010 så till att börja med är det här med PEth-värden något NYTT som INTE är specificerat i några regler:
TSFS 2010:125
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/dina-rattigheter-lagar-och-regler/forfattningssamling/sok-ts-foreskrifter/?RuleNumber=2010:125&rulePrefix=TSFS

Reglerna handlar om beroende och missbruk av alkohol som definitivt inte kan bedömas utifrån två blodprov som nu är aktuellt. Både Transportstyrelsen och vården har drivit det här med PEth-värden bortom allt vett och bortom alla regler.

Som sagt, det skulle behöva utredas om det kan ha begåtts tjänstefel när körkort har dragits in baserat på blodprov.
2025-03-20, 23:24
Medlem
Totiuss avatar
Tack och lov fortsätter Skånska Dagbladet sitt grävande i denna soppa. All heder åt denna tidning!

”Transportstyrelsen skyldig till övergrepp mot oskyldiga”
Statliga Transportstyrelsen har stämplat tusentals svenskar som alkoholister och dragit in deras körkort på basis av hur myndighetens överläkare Witold Pisarek tolkat tre studier av hur så kallade PEth-blodprov används.
Förfarandet sågas totalt av Malmöläkaren Tor Stålhammar som initierade debatten i Läkartidningen: ”Det handlar om övergrepp mot oskyldiga människor”.
https://www.skd.se/2025-03-20/transportstyrelsen-skyldig-till-overgrepp-mot-oskyldiga/

Artikeln är bakom betalvägg men ingressen ovan bör vara tydlig nog.

Som det ser ut nu i Skånskans granskning är det en enda läkare, anlitad av myndigheten och till vardags distriktsläkare på vårdcentraler i Dalarna, som ligger bakom detta. Fortsättning lär följa…
2025-03-21, 04:59
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Strunta i PEth-värdet ett tag då. Ska vi ha de lagar och regler vi har beträffande att läkare har skyldighet att rapportera när de träffar på patienter som kan vara olämpliga som bilförare?

Om inte så är det väl där problemet ligger?
Problemet är att lämpligheten idag baseras på PEth. Trillar polletten ner nu?
2025-03-21, 05:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata

Och att läkare bevisligen tar peth-prov på sina patienter utan att i förväg informera dem om det.
2025-03-21, 09:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Har inte en aning om vad svenska läkare har för lagar och regler exakt i den frågan men oavsett svar så tycker jag vi bör följa övriga Europa i den frågan också.

Frågan som så bör ha "stötts och blötts" i Europa och övriga västvärlden tillräckligt många gånger för att rätt lagar och regler bör ha framkommit.

Här står att läsa vad läkare är skyldiga att göra enligt lag. Gissar att det är inte unikt för Sverige men att det nog är rätt sällsynt med liknande lagar i andra länder.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/
2025-03-21, 09:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Alltså, nuvarande regler gäller sedan 2010 så till att börja med är det här med PEth-värden något NYTT som INTE är specificerat i några regler:
TSFS 2010:125
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/dina-rattigheter-lagar-och-regler/forfattningssamling/sok-ts-foreskrifter/?RuleNumber=2010:125&rulePrefix=TSFS

Reglerna handlar om beroende och missbruk av alkohol som definitivt inte kan bedömas utifrån två blodprov som nu är aktuellt. Både Transportstyrelsen och vården har drivit det här med PEth-värden bortom allt vett och bortom alla regler.

Som sagt, det skulle behöva utredas om det kan ha begåtts tjänstefel när körkort har dragits in baserat på blodprov.

Jo du har sagt det 4-5 gånger nu.

Oavsett vad läkaren skickar in (enbart PEht-prov eller något helt annat) var min poäng att läkare enligt lag är skyldiga att rapportera när de anser att någon är olämplig som körkortsinnehavare. Om de inte har något annat att gå på än just ett par PEht-värden borde de således inte vara tvingade att anmäla sin patient till TS.

M a o, Bosse och alla andra som anmäls av läkare har ju en läkare som gör en bedömning av deras lämplighet, redan innan TS gör detsamma.

Det var allt jag ville säga med det inlägg du citerade.
2025-03-21, 09:33
Avstängd
Citat:

Varför tittar då en läkare på PEht-värdet hos en patient?

Min tolkning är att det görs för att läkaren redan innan provsvar tycker att patientens lämplighet att ha körkort kan ifrågasättas.

Att bara fokusera på sista delen i den här processen är för mig märklig. Det är ju inte så att alla som får ett blodprov taget råkar ut för att en läkare skickar in en anmälan till TS. Och det är nog många liksom jag som lätt skulle landa över 0,3 som tagit blodprov rätt nyligen. Jag gjorde det i januari i år samt innan dess också hösten 2023. Och jag dricker långt mer än 1,5 flaskor vin i veckan. Gissar på ett snitt på iaf 4 flaskor. Och ändå ingen anmälan av mina doktorer? Medan Bosse åkte dit…
2025-03-21, 10:32
Avslutad
Citat:

Min tolkning är att det görs för att läkaren redan innan provsvar tycker att patientens lämplighet att ha körkort kan ifrågasättas.

Att bara fokusera på sista delen i den här processen är för mig märklig. Det är ju inte så att alla som får ett blodprov taget råkar ut för att en läkare skickar in en anmälan till TS. Och det är nog många liksom jag som lätt skulle landa över 0,3 som tagit blodprov rätt nyligen. Jag gjorde det i januari i år samt innan dess också hösten 2023. Och jag dricker långt mer än 1,5 flaskor vin i veckan. Gissar på ett snitt på iaf 4 flaskor. Och ändå ingen anmälan av mina doktorer? Medan Bosse åkte dit…
En vacker dag stöter du på en läkare som anger ditt PEth värde till transportstyrelsen som tar ditt körkort.
Det som är det fina, men egendomliga i kråksången är att du är helt okay med det.
Ofattbart enligt mig men jag har nu förstått att det finns vissa osjälvständiga individer som söker trygghet hos auktoriteter och som finner sig i allt oavsett om auktoriteten har fel eller inte.

Jag själv är inte okay med det, det måste finnas rim och reson!
2025-03-21, 10:38
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:

Du borde kunna se din PEth på 1177 då. Kika och återrapportera gärna.
2025-03-21, 11:09
Avslutad
Lundaforskaren bevisade själv hur PEth-värdena ljög

Lundaforskaren vägrade tro på resultatet från vårdcentralens PEth-test när de påstod att hans förbrukning låg på alkoholistnivåer. Han valde att frivilligt ta antabus och bekosta egna blodprover av alkoholmarkören PEth för att bevisa sin oskuld – proverna visade att PEth i hans kropp bryts ner tre-fyra gånger så långsamt som hos genomsnittspersonen.

Citat:
https://www.skd.se/2025-03-21/lundaforskaren-bevisade-sjalv-hur-peth-vardena-ljog/
2025-03-21, 11:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
En vacker dag stöter du på en läkare som anger ditt PEth värde till transportstyrelsen som tar ditt körkort.
Det som är det fina, men egendomliga i kråksången är att du är helt okay med det.
Ofattbart enligt mig men jag har nu förstått att det finns vissa osjälvständiga individer som söker trygghet hos auktoriteter och som finner sig i allt oavsett om auktoriteten har fel eller inte.

Jag själv är inte okay med det, det måste finnas rim och reson!

Och här är det ju då så att jag inte tror att detta kommer att ske ifall inte läkaren först tycker att jag verkar vara olämplig som innehavare av körkort.
2025-03-21, 11:59
Avstängd
Citat:
Du borde kunna se din PEth på 1177 då. Kika och återrapportera gärna.

Det är ju det som är grejen! Man har inte kollat PEht i mina prov. Trillar polletten ner nu? Dvs varför tror du man inte gjort det med mina prov men gjorde det med Bosse som sökte för yrsel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in