Citat:
Ursprungligen postat av
2.3
Varför tittar då en läkare på PEht-värdet hos en patient?
Min tolkning är att det görs för att läkaren redan innan provsvar tycker att patientens lämplighet att ha körkort kan ifrågasättas.
Att bara fokusera på sista delen i den här processen är för mig märklig. Det är ju inte så att alla som får ett blodprov taget råkar ut för att en läkare skickar in en anmälan till TS. Och det är nog många liksom jag som lätt skulle landa över 0,3 som tagit blodprov rätt nyligen. Jag gjorde det i januari i år samt innan dess också hösten 2023. Och jag dricker långt mer än 1,5 flaskor vin i veckan. Gissar på ett snitt på iaf 4 flaskor. Och ändå ingen anmälan av mina doktorer? Medan Bosse åkte dit…
En vacker dag stöter du på en läkare som anger ditt PEth värde till transportstyrelsen som tar ditt körkort.
Det som är det fina, men egendomliga i kråksången är att du är helt okay med det.
Ofattbart enligt mig men jag har nu förstått att det finns vissa osjälvständiga individer som söker trygghet hos auktoriteter och som finner sig i allt oavsett om auktoriteten har fel eller inte.
Jag själv är inte okay med det, det måste finnas rim och reson!