2025-03-19, 14:37
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Sjukt felaktigt påstående av dom, även om det är individuellt så får man långt över 0,30 om man ligger på 1.0 promille i en veckas tid. Hur fan har detta fått fortgå??
Du har misstolkat studien. Man låg inte på 1 promille hela veckan utan bara vid ett tillfälle per dag i studien.

Citat:
...uppnå alkoholkoncentrationen 1 promille en gång per dag under 5 dagar.

Det gör många lätt på en solsemester. Eller säg att man tar ett glas vin (ej standardglas utan vanligt "en flaska blir 4 glas") till maten dagligen, kombinerat med en större fest till helgen (exempelvis svensexa, 40 årsskiva, kräftskiva eller nåt annat roligt).
2025-03-19, 14:39
Medlem
Har tänkt senaste tiden på att gå till sjukvården och genomföra tester som kräver blodprov, men jag är inte den som gärna vänder sig till sjukvården om det inte är väldigt allvarligt, men nu känns det som att jag skiter i det och ser vad som händer istället. Varken vill eller kan riskera körkortet för att jag dricker några öl eller vin på fredag.

Det är väl vad konsekvensen blir om detta sprider sig ännu mer, att vanligt folk som dricker till lite så man blir onykter på fredag eller lördag, undviker sjukvården. I alla fall om man hör om allt fler som blir av med körkortet.

Det är kanske kortsiktigt en besparing för vården, men långsiktigt blir det nog mycket dyrare då folk väntar med att få hjälp tills det är riktigt allvarligt och då krävs troligen mycket mer resurser.
2025-03-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Du har misstolkat studien. Man låg inte på 1 promille hela veckan utan bara vid ett tillfälle per dag i studien.

Det gör många lätt på en solsemester. Eller säg att man tar ett glas vin (ej standardglas utan vanligt "en flaska blir 4 glas") till maten dagligen, kombinerat med en större fest till helgen (exempelvis svensexa, 40 årsskiva, kräftskiva eller nåt annat roligt).

Även då får du högst troligast ett peth värde över 0.3.
2025-03-20, 14:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men det finns ju ingen regel som säger att det räcker med blodprov.

Instämmer helt.

Och vad bidrar du själv med?

Vad gäller Transportstyrelsens regler har jag väl inte kommenterat dem vad jag vet. Har inte läst dem iaf.

En annan kul sak som jag då tänker på (ställer ingen fråga) är det senaste vittnets alkoholvanor. Hon som inte gillar vin (vad det har med saken att göra vet jag inte) och som dricker alkohol varannan månad. Men det är nog bara jag som funderar på hur hon då kunnat trilla över 0,3.
2025-03-20, 14:29
Avstängd
Citat:
Du vill verkligen se våra myndigheter och läkare som allvetande och felfria.
Du läste att vetenskapen bakom detta är en 5 dagars studie på 11 personer. Fem dagar. Elva personer.

Jag hittade även mer kritik mot mot PEth

Nej, det vill jag inte. Men till skillnad från många andra så tror jag inte blint på allt som står i media. Jag har flera gånger skrivit att kritiken mot Transportstyrelsen mycket väl kan vara befogad. Men jag kan inte helt släppa vissa enkla saker.

- Varför tar en läkare ett PEht värde på en patient? Är det inte kanske för att läkaren redan utan ett värde på över 0,3 misstänker att patienten är olämplig som bilförare?

- Hur allvarlig är den där yrseln som en av de som blivit av med körkortet lider av? Kan den påverka bedömningen av lämpligheten?

- Hur fasen kan någon som bara rör alkohol varannan månad hamna på ett värde som är minst 0,3? Om hon inte är periodare såklart.

Nu blev det många frågor. Och utan att tillföra något. För det verkar man bara göra om man skriver ”Rättsövergrepp”.
2025-03-20, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Peth-provet ingår numera i "provpaketet" som tas vid vårdkontakt tillsammans med kolesterol osv. Sedan tidigare i stort sett alltid på folk som söker sig till akuten vid dom större sjukhusen.

OK, det har jag helt missat.
2025-03-20, 15:36
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Även då får du högst troligast ett peth värde över 0.3.
Bör man återkalla körkort från alla som alltid blåser 0-promille men tar ett glas vin dagligen till middagen och har kul på en fest en lördagkväll?
2025-03-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nej, det vill jag inte. Men till skillnad från många andra så tror jag inte blint på allt som står i media. Jag har flera gånger skrivit att kritiken mot Transportstyrelsen mycket väl kan vara befogad. Men jag kan inte helt släppa vissa enkla saker.

- Varför tar en läkare ett PEht värde på en patient? Är det inte kanske för att läkaren redan utan ett värde på över 0,3 misstänker att patienten är olämplig som bilförare?

- Hur allvarlig är den där yrseln som en av de som blivit av med körkortet lider av? Kan den påverka bedömningen av lämpligheten?

- Hur fasen kan någon som bara rör alkohol varannan månad hamna på ett värde som är minst 0,3? Om hon inte är periodare såklart.

Nu blev det många frågor. Och utan att tillföra något. För det verkar man bara göra om man skriver ”Rättsövergrepp”.

Finns ingen som helst anledning att vi i Sverige ska ha andra regler än vad som gäller i övriga Europa, särskilt inte sådana regler och lagar som baseras på amatör-forskning och hobby-tyckande.

Den dagen PEth-värdet accepteras och noggrant utretts av expertis och ny lagstiftning därefter införts i övriga Europa så är det okay, men inte innan dess.

Det är inte så att Berra knäcker 8 bira på helgen för att på torsdagen därefter smälla med bilen, det är inte så det fungerar.
2025-03-20, 18:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Finns ingen som helst anledning att vi i Sverige ska ha andra regler än vad som gäller i övriga Europa, särskilt inte sådana regler och lagar som baseras på amatör-forskning och hobby-tyckande.

Den dagen PEth-värdet accepteras och noggrant utretts av expertis och ny lagstiftning därefter införts i övriga Europa så är det okay, men inte innan dess.

Det är inte så att Berra knäcker 8 bira på helgen för att på torsdagen därefter smälla med bilen, det är inte så det fungerar.

Strunta i PEth-värdet ett tag då. Ska vi ha de lagar och regler vi har beträffande att läkare har skyldighet att rapportera när de träffar på patienter som kan vara olämpliga som bilförare?

Om inte så är det väl där problemet ligger?
2025-03-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Strunta i PEth-värdet ett tag då. Ska vi ha de lagar och regler vi har beträffande att läkare har skyldighet att rapportera när de träffar på patienter som kan vara olämpliga som bilförare?

Om inte så är det väl där problemet ligger?

Har inte en aning om vad svenska läkare har för lagar och regler exakt i den frågan men oavsett svar så tycker jag vi bör följa övriga Europa i den frågan också.

Frågan som så bör ha "stötts och blötts" i Europa och övriga västvärlden tillräckligt många gånger för att rätt lagar och regler bör ha framkommit.
Senast redigerad av Eysedease 2025-03-20 kl. 18:28.
2025-03-20, 20:14
Medlem
Citat:
Bör man återkalla körkort från alla som alltid blåser 0-promille men tar ett glas vin dagligen till middagen och har kul på en fest en lördagkväll?

Självklart inte! Detta är ett jävla haveri.
2025-03-20, 20:20
Medlem
Ingen kommer någonsin igen söka vård igen för hjälp med missbruk, epilepsi, högt blodtryck, huvudvärk, diabetes osv. Tydligen bättre att missa dessa grupper så de på riktigt kan bli en fara på vägarna.
Nu är det ordentlig uppförsbacke både för läkare & transportstyrelse skulle jag säga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in