• 1
  • 2
2025-03-18, 05:49
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Av det lilla som jag har hört så leddes/leds Lysande vägen* av vita medelklassmän (inklusive Gonzalo) som mest lät andra göra grovjobbet. Andra kommunister (inklusive maoister) har uttryckt förakt mot bl.a. Gonzalo för att han var klantig och förvarade en massa viktig information på sin egen dator som blev beslagtagen av peruanska myndigheterna vid ett tillslag.

Dock så ska jag vara ärlig med att jag inte är så särskilt insatt i deras ideologi, då den framstår som extremvänsteristisk även med kommunistiska mått.

*EDIT: en korrekt översättning är väl egentligen Upplysta vägen.
Senast redigerad av HugoStieglitz 2025-03-18 kl. 06:41.
Citera
2025-03-18, 23:05
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Här är en ganska bra video om Sendero Luminoso (länk).
Citera
2025-03-19, 23:31
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stradfast
Det fanns även en annan grupp Senderister som var aktiva fram till kommunistiska föreningen grundades (http://peru-information.blogspot.com), där kan man hitta information om hur gamla VFSNP splittrades och dessa såg sig då som de verkliga efterträdarna till Gonzalos tänkande. Otroligt intressant.
Peru-information är en hemsida som uppdateras extremt sällan. De hade någon grafittiaktivitet 2021, sen innan dess verkar de inte ha gjort något innan 2017. Handlar det om att de bedriver någon slags gerillakamp där de "går i ide" under långa perioder för att de sitter i fängelse? Kan det vara så att de har långa perioder när de helt enkelt inte har medlemmar som kan göra något?
Citera
2025-03-25, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Peru-information är en hemsida som uppdateras extremt sällan. De hade någon grafittiaktivitet 2021, sen innan dess verkar de inte ha gjort något innan 2017. Handlar det om att de bedriver någon slags gerillakamp där de "går i ide" under långa perioder för att de sitter i fängelse? Kan det vara så att de har långa perioder när de helt enkelt inte har medlemmar som kan göra något?

Jo det var just det jag syftade på, att när kommunistiska föreningen bildades så började denna sida bli mer och mer inaktiv, tänkte därför om de bara bytte namn.
Citera
2025-03-25, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Här är en ganska bra video om Sendero Luminoso (länk).

Jag om någon är intresserad av att lyssna på en kommunist bråka med andra kommunister om vilken av deras inriktning är den sanna kommunistiska ideologin. Men att kalla detta en ”bra” video är bara befängt. Han tar definitivt upp vissa bra och korrekta saker, men han är alldeles förblindad av sin egen kommunistiska sekt att han saknar kapacitet att göra en värdig analys av en annan kommunistisk sekt. Tack för länken ändå!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in