• 1
  • 2
2025-02-27, 02:41
Medlem
Tja! Jag brukar följa en del vänstergrupperingar och de som har intresserat mig mest på senaste är Kommunistiska föreningen (hemsida: kommunisten.nu). Har dock inte hittat några diskussioner här om dessa så tänkte kasta ut bollen och se om det finns några andra som också följt dessa.

Det som intresserat mig mest är att de verkar ha oroväckande kopplingar till maoistiska terrorgrupper runt om i världen. Mest uppenbara är kopplingen till ”Sendero Luminoso” eller ”Shining Path” från Peru som utförde tiotusentals skenavrättningar och mord under 80/90 talet. Ni som följt extremvänstern länge kommer kanske ihåg Rebellrörelsen som kommunistiska föreningen liknar väldigt mycket i stil, men mest liknar de ”VFSNP” under 2000-talet som agerade som en utlandsorganisation för denna tidigare nämnda terrorrörelse i Sverige, där de utförde ganska grova brott som bland annat skottlossning och mordförsök mot peruanska ambassaden i Stockholm samt exploderade en bomb vid Rosenbad som kastade ut pamfletter. Vet någon om ”kommunistiska föreningen” är samma psykopater som är i farten igen? De har lagt ut inlägg om attacker mot peruanska ambassaden på sin hemsida och skriver konstant om Sendero Luminoso och dess ledare. De verkar som tur är väldigt små och utan något större inflytande men jag tror det är värt att hålla koll på de, man vet aldrig vad de kan få för sig att hitta på om de nu faktiskt har dessa kopplingar.

Är det några andra här som har information om dem?
Citera
2025-02-27, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stradfast
Tja! Jag brukar följa en del vänstergrupperingar och de som har intresserat mig mest på senaste är Kommunistiska föreningen (hemsida: kommunisten.nu). Har dock inte hittat några diskussioner här om dessa så tänkte kasta ut bollen och se om det finns några andra som också följt dessa.

Det som intresserat mig mest är att de verkar ha oroväckande kopplingar till maoistiska terrorgrupper runt om i världen. Mest uppenbara är kopplingen till ”Sendero Luminoso” eller ”Shining Path” från Peru som utförde tiotusentals skenavrättningar och mord under 80/90 talet. Ni som följt extremvänstern länge kommer kanske ihåg Rebellrörelsen som kommunistiska föreningen liknar väldigt mycket i stil, men mest liknar de ”VFSNP” under 2000-talet som agerade som en utlandsorganisation för denna tidigare nämnda terrorrörelse i Sverige, där de utförde ganska grova brott som bland annat skottlossning och mordförsök mot peruanska ambassaden i Stockholm samt exploderade en bomb vid Rosenbad som kastade ut pamfletter. Vet någon om ”kommunistiska föreningen” är samma psykopater som är i farten igen? De har lagt ut inlägg om attacker mot peruanska ambassaden på sin hemsida och skriver konstant om Sendero Luminoso och dess ledare. De verkar som tur är väldigt små och utan något större inflytande men jag tror det är värt att hålla koll på de, man vet aldrig vad de kan få för sig att hitta på om de nu faktiskt har dessa kopplingar.

Är det några andra här som har information om dem?
Inte mycket alls på den hemsidan, mest samma floskler om patriarkatet och Trump hat och annat som vanliga svensk-media och etablerade politikerkåren dagligen rullar ut.
Vem ligger bakom föreningen, styrelse osv ?
Citera
2025-02-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Inte mycket alls på den hemsidan, mest samma floskler om patriarkatet och Trump hat och annat som vanliga svensk-media och etablerade politikerkåren dagligen rullar ut.
Vem ligger bakom föreningen, styrelse osv ?

Det är det jag försöker få info om, de går inte ut med det själva samt censurerar alla bilder med sina ansikten.

De har några ”normala” vänsterinlägg som du säger, men inkastat mellan dessa är absurda saker utan dess like, här är några exempel:

Diverse attacker mot ambassader i stockholm:
https://kommunisten.nu/?p=15569
https://kommunisten.nu/?p=15556
https://kommunisten.nu/?p=15003
https://kommunisten.nu/?p=15012
https://kommunisten.nu/?p=14764

Sjukaste av dessa attacker, där de vandaliserar och krossar fönster till peruanska ambassaden för att visa sitt ”stöd” till Sendero Luminoso och dess massmördare till ledare: https://kommunisten.nu/?p=15306

Även deras inlägg om det internationella samarbete de är del av ”internationella kommunistiska förbundet” låter som schizofreni, men om man läser deras principprogram så inser man att dessa personer har suttit ner och haft ett möte med liknande organisationer över europa och sydamerika, tillsammans med tidigare nämnda terrorgruppen Sendero Luminoso och även ”Turkiets kommunistiska parti marxist-leninist” som även de är ansvariga för skenavrättningar, bombningar och andra mord: https://kommunisten.nu/?p=14135
Citera
2025-02-27, 12:06
Medlem
Kände inte till dessa, men det framgår ju klart och tydligt i deras texter vilken inriktining inom kommunismen som de tillhör.

Citat:
De utvalda texterna i Kommunismens fundament följer en röd tråd av proletariatets grundläggande teoretiska utveckling, från Marx och Engels, till Lenin och Stalin. till Ordförande Mao och slutligen Ordförande Gonzalo.

De är alltså maoister och inom maoismen tillhör de den undergrupp som låtit sig inspireras av Ordförande Gonzalos tänkande/Perus kommunistiska parti/Sendero Luminoso.

De var ju ganska stora en gång i tiden men är sedan länge besegrade. Men säkerligen finns det mindre grupper kvar i Peru och kanske även i exilen här i Sverige. Om inte sidan är fejk och egentligen drivs av Perus ambassad som ett sätt att locka till dig och kartlägga Sendero Luminoso-anhängare i Sverige?
Citera
2025-02-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Kände inte till dessa, men det framgår ju klart och tydligt i deras texter vilken inriktining inom kommunismen som de tillhör.

De är alltså maoister och inom maoismen tillhör de den undergrupp som låtit sig inspireras av Ordförande Gonzalos tänkande/Perus kommunistiska parti/Sendero Luminoso.

De var ju ganska stora en gång i tiden men är sedan länge besegrade. Men säkerligen finns det mindre grupper kvar i Peru och kanske även i exilen här i Sverige. Om inte sidan är fejk och egentligen drivs av Perus ambassad som ett sätt att locka till dig och kartlägga Sendero Luminoso-anhängare i Sverige?

Känns lite långdraget att det peruanska ambassaden skulle vandalisera sin egen byggnad xD men vem fan vet, känns på något sätt mer troligt än att folk faktiskt skulle stödja Sendero Luminoso haha
Citera
2025-03-02, 18:54
Medlem
För drygt tio år sedan lämnade en liten grupp Kommunistiska Partiet och bildade en grupp som haft olika namn under åren. Den nya gruppen såg sig som maoister och var influerade av Tjen Folket i Norge. Man fick även kontakt med en del äldre maoister, överlevare från olika utbrytningar från 70-talets SKP. För ett antal år sedan började Tjen Folket bekänna sig till gonzalismen från Peru. Då splittrades Kommunistiska Föreningen. Den gruppen som blev gonzalister behöll namnet, medan de som lämnat bildade KAF, Kommunistiska arbetarföreningen. Båda grupperna är små och verkar nog främst på internet. Om man läser sidorna förefaller KAF ha mer aktivitet, men båda grupperna är små. Kommunistiska föreningen förefaller ha en mycket låg nivå av aktiviteter. En märklig punkt är att den största trotskistiska gruppen på 70-talet hette KAF, dessa maoister är ju inte så positiva till trotskismen.
Citera
2025-03-02, 19:17
Medlem
Undersnusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux

Lucanamarca-massakern var en av de mest brutala attackerna utförda av Sendero Luminoso (Den lysande stigen) under den peruanska inbördeskonflikten. Den ägde rum den 3 april 1983 i den lilla byn Lucanamarca, belägen i regionen Ayacucho.
Citera
2025-03-02, 21:51
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boerik
För drygt tio år sedan lämnade en liten grupp Kommunistiska Partiet och bildade en grupp som haft olika namn under åren. Den nya gruppen såg sig som maoister och var influerade av Tjen Folket i Norge. Man fick även kontakt med en del äldre maoister, överlevare från olika utbrytningar från 70-talets SKP. För ett antal år sedan började Tjen Folket bekänna sig till gonzalismen från Peru. Då splittrades Kommunistiska Föreningen. Den gruppen som blev gonzalister behöll namnet, medan de som lämnat bildade KAF, Kommunistiska arbetarföreningen. Båda grupperna är små och verkar nog främst på internet. Om man läser sidorna förefaller KAF ha mer aktivitet, men båda grupperna är små. Kommunistiska föreningen förefaller ha en mycket låg nivå av aktiviteter. En märklig punkt är att den största trotskistiska gruppen på 70-talet hette KAF, dessa maoister är ju inte så positiva till trotskismen.

Det här är faktiskt helt sinnessjukt. Har ju funnits Sendero Luminoso i Sverige sedan åttiotalet där gamla kommunist-peruaner hängt grisar från broar, blåst i stora tutor mitt på natten och liknande. Men dom galningarna från Peru måste ju vara enormt gamla idag.

Att en kommunistisk sekt uppstår i dagens Sverige uppstår som satsar på Ordförande Gonzalos tänkande fanns ärligt talat inte på min tio-i-topp lista för 2025. Speciellt som PCP är så fantastiskt sinnessjuka och främmande för europeiska kommunistiska traditionen.
Citera
2025-03-03, 11:48
Medlem
https://arbetarforeningen.se/kommuni...ar-splittrats/

Litet info om splittringen år 2022
Citera
2025-03-04, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boerik

Jo jag har koll på det! Men tack för du klargjorde extra ändå. KAF verkar vara bra på att skriva, till skillnad från KF som bara verkar återanvända samma sekt-fraser om och om igen. Dock håller jag inte med om att de verkar mindre aktiva än KAF, lite högre upp i tråden så länkade jag några s.k. ”aktioner” de gjort mot diverse ambassader runt om i Stockholm. Det är definitivt inte samma nivå som 90- och 2000-talets maoister i VFSNP, men de liknar varandra i mycket ändå. Sen har jag även själv sett graffiti de gjort i stockholmsområdet. De trendade även på X för något år sedan när ett 20-tal deltog på en palestina demonstration med en banderoll där det stod ”Död åt judarna”.
Citera
2025-03-04, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det här är faktiskt helt sinnessjukt. Har ju funnits Sendero Luminoso i Sverige sedan åttiotalet där gamla kommunist-peruaner hängt grisar från broar, blåst i stora tutor mitt på natten och liknande. Men dom galningarna från Peru måste ju vara enormt gamla idag.

Att en kommunistisk sekt uppstår i dagens Sverige uppstår som satsar på Ordförande Gonzalos tänkande fanns ärligt talat inte på min tio-i-topp lista för 2025. Speciellt som PCP är så fantastiskt sinnessjuka och främmande för europeiska kommunistiska traditionen.

Är ändå möjligt att det finns en del exilperuaner kvar i Sverige. Gamla VFSNP hade ju allt översatt på spanska och anordnade internationella konferenser för RIM tillsammans med Sendero Luminoso i både Stockholm och Malmö, finns massa sådant arkiverat på maoistisktforum.org
Citera
2025-03-04, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Det fanns även en annan grupp Senderister som var aktiva fram till kommunistiska föreningen grundades (http://peru-information.blogspot.com), där kan man hitta information om hur gamla VFSNP splittrades och dessa såg sig då som de verkliga efterträdarna till Gonzalos tänkande. Otroligt intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in