Citat:
Ursprungligen postat av
Zawir
Jag trodde ett tag att du var seriös och att du ville föra en vettig diskussion, men nu förstår jag att du jävlas.
Att du är ”bekant” med ”ett par” krögare betyder inte att du har trovärdig fakta.
Och att du inte vet (eller låtsas inte veta) att en traditionell fransk råbiff görs på malet kött visar att du bara vill trolla runt.
Bar Agrikulur, Solen, La Tour och Montan kör också gärna på malet, det är kanske krogar som du tycker är bättre?
Förresten, Kennel? Är det kanske quenell du menar?
Men vilken krog tycker du serverar bäst råbiff? (Allvarligt ställd fråga).
Givetvis är jag seriös. Och givetvis vet jag att den oftast mals i Frankrike, men jag utgick ifrån att du underförstått begrep att vi talade om klassisk
svensk råbiff, och inte den malda smeten/färsen? Under de dryga tjugofem år jag ätit råbiff här i STHLM har det fram till relativt nyligen (i det närmaste enbart) serverats på hederligt (hackat, skrapat) vis, trenden att mala till färs och/eller göra smet är ett otyg och har kommit på senare år, tyvärr. Jag vill ha tuggmotstånd. Jag vill att köttet ska smaka kött, välja smaker och tillbehör vid varje tugga (som sig bör). Förstår du?
Givetvis var det quennel jag menade, ordbokstrassel via telefonen, eller ville du göra dig märkvärdig och påpeka detta? Du ger sken av att vara född igår och sakna koll nämligen. Därav min fråga.
Givetvis ved mina bekanta som jobbar inom branschen vad som försiggår? Och nog har de på fötterna. De känner som sagt folk som arbetar där de serverar smeten/färsen. Inga konstigheter.
Jag har inga favoritrestauranger som serverar råbiff för ögonblicket, då jag oftast lagar den själv hemma (som man ska tillaga den). Men, de ställen som genom åren bjudit på de mest minnesvärda råbiffarna har varit (fritt ur minnet) Stallmästargården, Restaurang Kasten, Opera Källaren (men det var längesedan, vet inte hur deras är idag), Sjöpaviljongen. Rätten serverades på klassiskt vis lite överallt fram till typ fem tio år sedan. Det är som sagt främst på senare år som de förvanskat rätten till barnmat och för folk som är uppväxta på tacos.