Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Råbiff är inte malt och inte köttfärs, läs på. Besök en bättre krog.
Det jag ville få fram var att råbiff är rått kött som är finfördelat. Fick intrycket att den jag svarade inte kände till det.

För övrigt, när jag ska ha råbiff hemma, använder jag min handkvarn. Det blir hur bra som helst.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-04 kl. 15:10.
Citera
2025-03-04, 15:59
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det jag ville få fram var att råbiff är rått kött som är finfördelat. Fick intrycket att den jag svarade inte kände till det.

För övrigt, när jag ska ha råbiff hemma, använder jag min handkvarn. Det blir hur bra som helst.

Funkar så klart med handkvarn, funkar med köpefärs också, upp till var och en. Personligen tycker jag det smakar bättre med hackat kött, smakerna blommar ut mer, mer textur och tuggmotstånd, inte smetigt som det blir av färs - men smaken är som baken.
Citera
2025-03-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Köper du malen färs eller maler du den själv?

Malen eller? 🤔. Är du galen? 😉.

Han skriver ju han är fantast så då är det alltid hackad oxfile som gäller. De yttersta ändarna.

Eller hur?! 🤤
Citera
2025-03-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Råbiff på KÖTTFÄRS?!?! Fy fan vad vidrigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Elofsson666

Han skriver ju han är fantast så då är det alltid hackad oxfile som gäller. De yttersta ändarna.

Eller hur?! 🤤

Ber om ursäkt för min okunskap. Har bara ätit på restaurang, eller förlåt. Köpte över disk på Ica en gång. Sa att det var till råbiff. Horungen malde den i en kvarn.. Det blev faktiskt inte alls gott fast det var oxfile. Visste inte att det var av den anledningen. Nu vet jag. Tack och återigen förlåt.
Citera
2025-03-06, 10:58
Medlem
SoffanSviders avatar
Någon som testat att toppa sin råbiff med friterade risnudlar? Aldrig testat, men såg en bild och det ser fan så GOTT ut!!
Citera
2025-03-19, 12:20
Citat:
Ursprungligen postat av UnnaDig
Jag skulle klassa mig själv som en riktig råbiff-fantast. Frugan är inte lika sugen, hon gillar mer sashimi och sånt, men för min del gillar jag kött. Några polare kommer över i veckan och jag har lovat dem att bjuda på en riktigt bra råbiff. Klassikern med kapris, senapsfrön osv är ju god, men känns inte tillräckligt lyxigt? Vilka fler alternativ finns det?

Har ni några tips på en riktigt bra gourmet-råbiff man kan göra?

Vad blev det?
Citera
2025-03-19, 12:23
Citat:
Ursprungligen postat av Elofsson666

Eller hur?! 🤤

Nja.
Hackat kött blir inte bra.
Finskuret kött kör jag alltid till råbiff.
Citera
2025-03-19, 12:41
Citat:
Ursprungligen postat av SoffanSvider
Någon som testat att toppa sin råbiff med friterade risnudlar? Aldrig testat, men såg en bild och det ser fan så GOTT ut!!

Bra krisp men det smakar ingenting.
Citera
2025-03-19, 12:43
Citat:
Råbiff är inte malt och inte köttfärs, läs på. Besök en bättre krog. Råbiff ska vara fint hackat med kniv, fint hackat. Alternativt skrapat, beroende på vilket kött som används, används oxfilé (som är originalet, och det enda rätta), så hackas det. Att äta nötfärs (eller högrevsfärs) från ICA som råbiff borde ge stränga böter eller buren. Unna dig en kulinarisk rätt, lagat på rätt sätt, kan bli ett minne för livet. Kostar lite extra. Men gör man det inte varje månad har du råd.

Att äta skrap eller färs, gör det dessutom svårare att få med många av tillbehören på gaffeln. Men, nöjer man sig med rå köttfärs, då kan man lika gärna ösa ner hela slabbet i en skål, röra runt, sätta sig i badkaret och äta med sked. ;-)

På bättre krogar är det ungefär 50/50 vad gäller skuret eller malet kött, det beror på vilken stil man väljer att köra.
Citera
2025-03-19, 13:10
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zawir
På bättre krogar är det ungefär 50/50 vad gäller skuret eller malet kött, det beror på vilken stil man väljer att köra.

Av de bättre krogar jag besökt, har (tack och lov) ingen serverat mig malet kött. Hade de gjort det, hade jag skickat tillbaka tallriken på momangen, rest mig och gått därifrån. Rå köttfärs äter jag inte. Dessutom vill jag se vilket kött jag äter. Anledningen att de serverar malet, är så klart för att dra ner på kostnaderna, inkludera billigt kött från utlandet samt använda styckdetaljer de kommit över billigt eller som blivit över. En bra och seriös krog serverar enkom hackat kött. Den saken är biff.
Citera
2025-03-19, 13:13
Citat:
Av de bättre krogar jag besökt, har (tack och lov) ingen serverat mig malet kött. Hade de gjort det, hade jag skickat tillbaka tallriken på momangen, rest mig och gått därifrån. Rå köttfärs äter jag inte. Dessutom vill jag se vilket kött jag äter. Anledningen att de serverar malet, är så klart för att dra ner på kostnaderna, inkludera billigt kött från utlandet samt använda styckdetaljer de kommit över billigt eller som blivit över. En bra och seriös krog serverar enkom hackat kött. Den saken är biff.

Så är det inte riktigt.
Några av dom bättre krogarna i STHLM som gör riktigt bra råbiff kör på malet kött.
Oxfilé eller -innanlår.

Med det sagt så gillar jag personligen också finskuret mer än malet, men jag äter väldigt mycket råbiff och varierar gärna.
Senast redigerad av Zawir 2025-03-19 kl. 13:17.
Citera
2025-03-19, 13:20
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zawir
Så är det inte riktigt.
Några av dom bättre krogarna i STHLM som gör riktigt bra råbiff kör på malet kött.
Oxfilé eller -innanlår.

De bra krogar i STHLM jag har besökt har (tack och lov) enkom serverat hackat kött. Givetvis kan du som gäst inte veta vad deras malda färs innehåller, all struktur är borta, etc. Som sagt, jag äter inte rå köttfärs, framförallt inte på krog, vill jag äta rå nötfärs kan jag gå till ICA och köpa ett paket. Anledningen att de serverar malet kött, är som sagt för att komma ner i pris då gästen får långt svårare att avgöra vilken detalj det är, 9 av 10 märker inte att de malt ner skräpkött i färsen. Den som maler oxfilé, bör erhålla dryga böter och hamna bakom galler, man misshandlar inte en så fin detalj på det viset. Vansinne. Men, money rules för krögarnas räkning. Och merparten kunder saknar dessa dagar bildning, stil och klass, så, låt dem äta färs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in