2025-03-19, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Å fy f-n, det är ju barockt! Efter sju år är ju ändå hälften skilda.

Det är mycket pengar, men åt andra sidan så är det mycket mer jobb än vad folk tror, och inte bara att "knäppa" några bilder.
Så jag tycker egentligen inte att priset som bröllopsfotografering kostar, är något konstigt.
Citera
2025-03-19, 08:02
Medlem
haresEars avatar
16K för 2 "fotografer" / personer, efterredigering, video låter som gratisarbete. De har valt nån pajsare som köpt digitalkamera på Temu verkar det som.
Citera
2025-03-19, 09:59
Medlem
Var kan man se korten?
Citera
2025-03-19, 12:09
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
16 lax och en del säger att det är billigt. Då borde paret fan ha fått en P-våffla av bröllopsnatten med fotografen mellan lakanen. Over and out.

Bröllopsfotograferna jag arbetar med börjar på 25k för deras små bröllopspaket och sen blir paketen dyrare ju mer tillval brudparet gör.
Vanligtvis landar de runt 40-50k.

Behövde de "bara" betala 16000 för två personers jobb så tycker jag det känns som att de anlitat en nybörjare eller någon som kanske tänkt ta betalningen svart.
Citera
2025-03-19, 12:58
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttgrotta
Bröllopsfotograferna jag arbetar med börjar på 25k för deras små bröllopspaket och sen blir paketen dyrare ju mer tillval brudparet gör.

Behövde de "bara" betala 16000 för två personers jobb så tycker jag det känns som att de anlitat en nybörjare eller någon som kanske tänkt ta betalningen svart.

Vad är det för wannabe-människor som betalar för detta? 😄
Citera
2025-03-19, 13:01
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Vad är det för wannabe-människor som betalar för detta? 😄

Bröllopspar som har råd. 👍
Citera
2025-03-19, 13:36
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Ja 16k är ingenting i sammanhanget. Däremot är det ju problematiskt om de avtalat om videoinspelning och inte fått det, det är ju skäl till prisavdrag. Men att två personer (enligt avtalet) skulle kunna utföra detta vitt för 16k är helt orimligt.
Citera
2025-03-19, 13:40
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ja 16k är ingenting i sammanhanget. Däremot är det ju problematiskt om de avtalat om videoinspelning och inte fått det, det är ju skäl till prisavdrag. Men att två personer (enligt avtalet) skulle kunna utföra detta vitt för 16k är helt orimligt.

Det håller jag med dig om, självklart ska prisavdrag erbjudas om fotografen inte kan fullfölja det som avtalas.

Finns inte en chans i världen att de tänkt ta detta vitt.😂
Citera
2025-03-19, 14:18
Medlem
Proras avatar
Citat:

Det är vansinniga priser. Ett parallellt exempel. Tänk om jag som privat matematiklärare tog mig an att undervisa en elev inför ett nationellt prov. Kapitalkostnaderna är obefintliga, men en femårig utbildning är inte gratis. Säg att jag sitter två dagar á sex timmar och repeterar kursen, övervakar när eleven gör ett gammal nationellt prov, rättar detsamma, ger skriftliga kommentarer på alla uppgifter och går igenom det med elev och föräldrar efteråt och förklarar vad han/hon bör koncentrera sig på att arbeta med. Skulle du betala 50000 kr för det?
Citera
2025-03-19, 14:32
Medlem
Pruttgrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det är vansinniga priser. Ett parallellt exempel. Tänk om jag som privat matematiklärare tog mig an att undervisa en elev inför ett nationellt prov. Kapitalkostnaderna är obefintliga, men en femårig utbildning är inte gratis. Säg att jag sitter två dagar á sex timmar och repeterar kursen, övervakar när eleven gör ett gammal nationellt prov, rättar detsamma, ger skriftliga kommentarer på alla uppgifter och går igenom det med elev och föräldrar efteråt och förklarar vad han/hon bör koncentrera sig på att arbeta med. Skulle du betala 50000 kr för det?

Det kan kännas som mycket pengar absolut, men det är ingen som tvingar någon att betala de summorna utan brudparet väljer ju själva.

Plus att om man slår ut det på antalet arbetstimmar som krävs totalt så blir inte timpenningen så hög som man kan tro om det är 2-3 personer som jobbar varje bröllop.
Citera
2025-03-19, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora

Priserna som nämns är fr o m 16 t o m 50 tusen, först och främst.
Vill man ha gratis bilder får man be gäster att knäppa kort med sina mobiler.

All "manuell" "handarbete" kostar ju mycket per timme. Frisör, ansiktsbehandlingar, massage, fotograf, hantverkare...
Citera
2025-03-19, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Här är Flashback en fruktstund jämfört med DN's facebook där paret blir lynchade, en del kommentarer där rätt kärnfulla.
Jag kan tänka mig det

Utan att ha vetat mer om fallet än det som står i denna tråd (och bortsett från rimlighet av kostnader) känner jag nog att brudparet som flashade med bilder (dvs fler än en!) i flera månader på sina sociala medier kunde inte ha varit supermissnöjda med kvalité på levererade bilder, eller hur?... Jag har svårt att se det som något annat än ett (tyvärr lyckat) försök att dra ner bröllopskostnader och njuta av bilderna utan att ha betalat för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in