2025-03-17, 08:42
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Brukar ha koll. De har bajsat i det blå skåpet. Det här är ett företag där utövar nepotism i full verkningsgrad.

Klart de utövar nepotism, varför skulle de inte? Om de har arbetare som de vet fungerar så vill de ju ha fler och då är ju dennes familj ett naturligt val.

Jag ställer mig starkt skeptisk till att det är olaglit på privata företag.
2025-03-17, 08:45
Medlem
Har själv varit med när byggföretag för besök från arbetsmiljöverket. Det brukar bli lite aja baja sen är det samma sak igen. Blev inget vite för att dom rivit aspest utan skyddsåtgärder eller tillstånd.
2025-03-17, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Har själv varit med när byggföretag för besök från arbetsmiljöverket. Det brukar bli lite aja baja sen är det samma sak igen. Blev inget vite för att dom rivit aspest utan skyddsåtgärder eller tillstånd.

Yes det förvånar ingen. Welcome to the jungle. När allt kommer omkring är det ärlighet och rent spel gentemot sin egen familj det enda som räknas. Med eventuellt förbehåll. Eller!?
2025-03-17, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Klart de utövar nepotism, varför skulle de inte? Om de har arbetare som de vet fungerar så vill de ju ha fler och då är ju dennes familj ett naturligt val.

Japp det är så det är inte mig emot, nu kanske personen ifråga till och med kan dra fördel av det!
2025-03-17, 08:50
Medlem
Citat:
En bekant har teknisk och skriftlig bevisning för att en arbetsgivaren i storleken 500-1000 anställda begått flera brott mot arbetsrätten samt flera brott mot elsäkerhetslagen, eventuellt också arbetsmiljöbrott.

Den bekanta har inte lagt dessa kort på bordet ännu, men brott mot elsäkerhetslagen faller under allmänt åtal och man behöver således endast kliva in på en polisstation och upprätta en anmälan.

Den bekanta är tillsvidareanställd och vill få sin tystnad köpt.

Önskar vägledning om prislapp?

Jag tror att din "bekant" kommer att framstå som tokstolle milt uttryckt om han försöker lägga fram "bevis" för detta. Att han dessutom vill ha betalt för sin tystnad gör inte heller saken bättre
2025-03-17, 08:50
Medlem
Kör hårt. Se till att allt är dokumenterat när du ställer kravet tystnad mot pengar. Ta i i överkant. Tala om vad konsekvenserna blir för AG om de inte lyder. Du fixar det här.
2025-03-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Kör hårt. Se till att allt är dokumenterat när du ställer kravet tystnad mot pengar. Ta i i överkant. Tala om vad konsekvenserna blir för AG om de inte lyder. Du fixar det här.

Ja vafan har de gjort en idiot till chef och med för fria tyglar så kommer följder. Som man raggar får man ligga sägs det.
2025-03-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsker

Ja, nepotism och liknande är ju standard. Alla privata företag jag jobbat på har haft någon form av bonus för de som rekryterat någon kompis till företaget.

Helt enkelt för att de rekryteringarna är de bästa för den anställde rekommenderar inte någon de vet är en idiot för de vill inte skämma ut sig. Likaså har den som fått rekommendationen väl insatt i vad jobbet handlar om så mindre risk att de försvinner för att det inte "kändes rätt".

Ren nepotism (alltså familj och inte vänner) är väl vanligast för sommarjobb. Kommer ihåg när man var ung och skulle söka, varje blankett hade en ruta att kryssa mellan om någon anhörig jobbade på företaget.
2025-03-17, 22:01
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
En bekant har teknisk och skriftlig bevisning för att en arbetsgivaren i storleken 500-1000 anställda begått flera brott mot arbetsrätten samt flera brott mot elsäkerhetslagen, eventuellt också arbetsmiljöbrott.

Den bekanta har inte lagt dessa kort på bordet ännu, men brott mot elsäkerhetslagen faller under allmänt åtal och man behöver således endast kliva in på en polisstation och upprätta en anmälan.

Du har inte funderat på att du själv isf skulle begå brottet utpressning? Lycka till.
2025-03-19, 12:48
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Kör! Det är viktigt att du utpressar dem skriftligt. Annars kan de inte betala ut pengarna. De behöver redovisa utlägget. Skicka ett mail med dina krav och konsekvenserna om du inte får betalt. Ännu bättre om du överlämnar det personligen till minst två chefer från företaget.

Lycka till. Uppdatera oss.
2025-03-19, 14:00
Medlem
Phillippoos avatar
Tjena!
Snabb fråga om semesterdagar. På min senaste lönespecifikation står det att jag har 11 betalda, 0 obetalda samt 0 sparade semesterdagar.

Betyder detta att jag har 11 semesterdagar kvar att ta ut och vara ledig på?

Tack på förhand.

/Förvirrad
2025-03-19, 21:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phillippoo
Tjena!
Snabb fråga om semesterdagar. På min senaste lönespecifikation står det att jag har 11 betalda, 0 obetalda samt 0 sparade semesterdagar.

Betyder detta att jag har 11 semesterdagar kvar att ta ut och vara ledig på?

Tack på förhand.

/Förvirrad
Du har fått svar i en annan tråd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in