2025-03-10, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fishbon3
Inte funderar på att vara ärlig och ringa och berätta detta för din kommande arbetsgivare? Dom räknar ju förmodligen med dig och kan behöva vara beredda på att dra igång en ny rekryteringsprocess?

Känns lite konstigt om jag nu inte får det andra jobbet, då vet dom att jag inte är så sugen på att jobba där och kanske inte får förlängt efter sommarvikariatet.
2025-03-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegerFest
Om jag skriver på anställningsavtalet på sommarvikariatet och får det andra jobbet så går det väl inte att tacka nej till det första om jag skrivit på avtal?
Beror på anställningsform. Är det provanställning går det.
2025-03-10, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Beror på anställningsform. Är det provanställning går det.

Feriejobb står det.
2025-03-10, 16:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
2025-03-17, 06:29
Medlem
Utköp, köpt tystnad i arbetslivet

En bekant har teknisk och skriftlig bevisning för att en arbetsgivaren i storleken 500-1000 anställda begått flera brott mot arbetsrätten samt flera brott mot elsäkerhetslagen, eventuellt också arbetsmiljöbrott.

Den bekanta har inte lagt dessa kort på bordet ännu, men brott mot elsäkerhetslagen faller under allmänt åtal och man behöver således endast kliva in på en polisstation och upprätta en anmälan.

Den bekanta är tillsvidareanställd och vill få sin tystnad köpt.

Önskar vägledning om prislapp?
2025-03-17, 07:25
Medlem
Vet inte vilken värld du lever i.
Men företagen brukar ha koll på det och det enda som krävs om elsäkerhetsverket gör en revision är att ha papper i rått ordning på kontoret.
Har dom bara det kommer dom undan.
2025-03-17, 07:30
Medlem
Belters avatar
Ja, det är nog inte så enkelt att bara kliva in genom dörren och begära pengar. Tror nog det blir svårt att behålla jobbet om man är alltför uppkäftig.
2025-03-17, 07:41
Medlem
Gingers avatar
Haha. Låter ju lite Kalle Anka över det hela. Företaget ska ju också få skälig tid att åtgärda problemet med om det uppkommer utom deras vetskap.

Vill personen försöka är det bara att dokumentera allt och höra av sig till en jurist.

Jag gissar på en realistisk summa på 500.000 rakt i din kompis ficka skattat och klart.
2025-03-17, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Vet inte vilken värld du lever i.
Men företagen brukar ha koll på det och det enda som krävs om elsäkerhetsverket gör en revision är att ha papper i rått ordning på kontoret.
Har dom bara det kommer dom undan.

Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ja, det är nog inte så enkelt att bara kliva in genom dörren och begära pengar. Tror nog det blir svårt att behålla jobbet om man är alltför uppkäftig.

Brukar ha koll. De har bajsat i det blå skåpet. Det här är ett företag där utövar nepotism i full verkningsgrad.
2025-03-17, 08:18
Medlem
Brukar inte vara några större summor som i filmer.

Om en konflikt inträffar så blir det väl det vanliga - 1 års uppsägningstid med arbetsbefrielse - sen bränd i branschen för en lång tid.
2025-03-17, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
En bekant har teknisk och skriftlig bevisning för att en arbetsgivaren i storleken 500-1000 anställda begått flera brott mot arbetsrätten samt flera brott mot elsäkerhetslagen, eventuellt också arbetsmiljöbrott.

Den bekanta har inte lagt dessa kort på bordet ännu, men brott mot elsäkerhetslagen faller under allmänt åtal och man behöver således endast kliva in på en polisstation och upprätta en anmälan.

Den bekanta är tillsvidareanställd och vill få sin tystnad köpt.

Önskar vägledning om prislapp?

Beror på företagets omsättning, men några miljoner absolut.

Se dock till att din bekant har en livvakt anställd innan han försöker utföra något. Tror risken är ganska liten att företaget sopar snubben under mattan men man vet aldrig, kolla bara på USA där visselbåsare försvinner under mystiska omständigheter och aldrig hittas levande igen.
2025-03-17, 08:37
Medlem
Tack jag fattar att livet inte är en spelfilm men vi talar Brott och dåligt PR.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in