Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-04, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Jag gillar en simpel och smakrik råbiff. Rätten är lätt att förstöra med massa krimskrams. Håll dig till ditt standard-recept. Dina gäster kommer tycka det är gott om du tycker det är gott.

Köper du malen färs eller maler du den själv?

Har käkat med Salsa Verde vilket va nice, syrad lök funkar också. Annars tycker jag lyx-salt (truffle-salt typ) gör mycket för rätten, helst även med lite tryffel på också. Skippa ägg.

Råbiff på KÖTTFÄRS?!?! Fy fan vad vidrigt!
Citera
2025-03-04, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Råbiff på KÖTTFÄRS?!?! Fy fan vad vidrigt!
Råbiff är kött som är malt eller helst skrapat. Helt okej om du inte gillar det. Vad trodde du att råbiff var?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-04 kl. 07:55.
Citera
2025-03-04, 08:24
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Fan, det där måste jag pröva någon gång.

Gör det! Det kommer bli succé!
Citera
2025-03-04, 08:31
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Råbiff är kött som är malt eller helst skrapat. Helt okej om du inte gillar det. Vad trodde du att råbiff var?

Råbiff är inte malt och inte köttfärs, läs på. Besök en bättre krog. Råbiff ska vara fint hackat med kniv, fint hackat. Alternativt skrapat, beroende på vilket kött som används, används oxfilé (som är originalet, och det enda rätta), så hackas det. Att äta nötfärs (eller högrevsfärs) från ICA som råbiff borde ge stränga böter eller buren. Unna dig en kulinarisk rätt, lagat på rätt sätt, kan bli ett minne för livet. Kostar lite extra. Men gör man det inte varje månad har du råd.

Att äta skrap eller färs, gör det dessutom svårare att få med många av tillbehören på gaffeln. Men, nöjer man sig med rå köttfärs, då kan man lika gärna ösa ner hela slabbet i en skål, röra runt, sätta sig i badkaret och äta med sked. ;-)
Citera
2025-03-04, 08:31
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Gör det! Det kommer bli succé!

Lika delar, ungefär, eller vilka proportioner kör du med?
Citera
2025-03-04, 08:34
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Lika delar, ungefär, eller vilka proportioner kör du med?

Jag kör lika delar. Har alltid en kvarn redo med just denna combo, funkar till allt stekt/grillat nötkött i princip. Några droppar nypressad citron innan servering så blir det en skön käftsmäll. :-)
Citera
2025-03-04, 08:43
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Jag kör lika delar. Har alltid en kvarn redo med just denna combo, funkar till allt stekt/grillat nötkött i princip. Några droppar nypressad citron innan servering så blir det en skön käftsmäll. :-)

Torkar inte grönpepparn ut om du har den i en kvarn? (Men du kanske fyller på regelbundet?)

Nåja, jag ska definitivt ge det en chans. Återkommer med recension.
Citera
2025-03-04, 08:46
Medlem
Herre gud. Äckligare mat får man ju leta efter provade de på en fin restaurang en gång. Ända maten jag skickat tillbaka. Begriper inte hur folk kan äta det. Äter häldre flamberade get penisar.
Citera
2025-03-04, 08:52
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Torkar inte grönpepparn ut om du har den i en kvarn? (Men du kanske fyller på regelbundet?)

Nåja, jag ska definitivt ge det en chans. Återkommer med recension.

Jag har en relativt liten kvarn, 20cm hög bara. Jag använder blandningen minst en gång i veckan, lite mer på somrarna. Så nej, de har inte torkat ut för mig i alla fall. Är även jättetrevligt att dra några varv med kvarnen över en färdig bladsallad med tomat exempelvis, eller över en klar potatisgratäng eller pasta. Funkar till mycket. Spontant tror jag det är rosépepparn som binder ihop den gröna och svarta? Kan vara inbillning också. Ja, återkom med recension, vore spännande att höra!
Citera
2025-03-04, 08:54
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s
Herre gud. Äckligare mat får man ju leta efter provade de på en fin restaurang en gång. Ända maten jag skickat tillbaka. Begriper inte hur folk kan äta det. Äter häldre flamberade get penisar.

Du kanske skulle ta och boka en resa till Mellanöstern eller mer pikanta länder i Asien? Där serveras allsköns "fräcka" detaljer.
Citera
2025-03-04, 13:31
Medlem
SoffanSviders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s

Varför vill du äta getpenisar?
Citera
2025-03-04, 15:03
Medlem
Venators avatar
Personligen vill jag välja ett smakrikt kött, så att dess egensmak blir en stomme och inte försvinner i tillbehören. Jag gör gärna exempelvis gärna råbiff på flankstek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in