2025-03-18, 17:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Har den ökat egentligen kan man undra, eller är kids mer curlade, är det mer accepterat att ha psykiska problem idag än förr etc etc... jag vet inte

Föräldrar trycker i sina barn sömnmedicin så att dom ska somna och skyller på adhd, skäller på skolans lärare om ungen blivit mulad, går med dom till BUP för minsta lilla...

Fråga den förälder som ser sitt barn flytta ner till källaren med tom blick, sluta sig helt för att sedan hittas hängd i ett träd en vecka senare!!!

Nej, kraven i samhället har ökat markant. Du får inte ens extrajobb på Coop utan gymnasieutbildning numera.

Du kan fråga lärare också, hur de ofta kan se tidigt att vissa barn har stora behov av stöd vad gäller koncentration och det sociala. Skulle barnen "spela" ADHD menar du? Eller "spela" svårigheter att platsa i kompisgänget?

Inget barn vill ha svårt att interagera med kompisar. Tvärom, jag är ganska säker på att just detta, som kanske hände RA, är en hemsk känsla. Att inte fatta riktigt hur man ska vara, eller förstå sig på sampelet.

Förr kunde nog många som inte hade den förmåga som krävdes för högre utbildningar, platsa i fars verkstad, på gården, i lanthandeln osv. Det fanns ett sammanhang där man ändå kunde fylla en plats lättare.

Jag tror på ingetsätt att RA bara var borskämd, eller låtsades ha "problem".

Jag har personer i min närhet med olika grad av neuropyskiatriska diagnoser.Det finns inte påvärldskartan att detta skulle vara ett slags låtsasproblem. Det är varaktiga problem, och helt klart avvikande beteende som vem som helst märker och kan förstå att det inte är spelat.

Ett livslångt låtsasspel? Nä...
Citera
2025-03-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fråga den förälder som ser sitt barn flytta ner till källaren med tom blick, sluta sig helt för att sedan hittas hängd i ett träd en vecka senare!!!

Nej, kraven i samhället har ökat markant. Du får inte ens extrajobb på Coop utan gymnasieutbildning numera.

Du kan fråga lärare också, hur de ofta kan se tidigt att vissa barn har stora behov av stöd vad gäller koncentration och det sociala. Skulle barnen "spela" ADHD menar du? Eller "spela" svårigheter att platsa i kompisgänget?

Inget barn vill ha svårt att interagera med kompisar. Tvärom, jag är ganska säker på att just detta, som kanske hände RA, är en hemsk känsla. Att inte fatta riktigt hur man ska vara, eller förstå sig på sampelet.

Förr kunde nog många som inte hade den förmåga som krävdes för högre utbildningar, platsa i fars verkstad, på gården, i lanthandeln osv. Det fanns ett sammanhang där man ändå kunde fylla en plats lättare.

Jag tror på ingetsätt att RA bara var borskämd, eller låtsades ha "problem".

Jag har personer i min närhet med olika grad av neuropyskiatriska diagnoser.Det finns inte påvärldskartan att detta skulle vara ett slags låtsasproblem. Det är varaktiga problem, och helt klart avvikande beteende som vem som helst märker och kan förstå att det inte är spelat.

Ett livslångt låtsasspel? Nä...

Låtsas? vad får du det ifrån? Jag förstår inte riktigt vad du svarar på jämnsöver ditt inlägg faktiskt

Nej givetvis anser föräldrarna att deras barn har adhd när dom är stimmiga, då pratar vi om barn under 10 år, jag har sett det själv, och hört andra, orkar inte med dom och får sömnmedicin utskriven.

Krav? att gå ut grundskolan? Herregud... när jag gick i skolan för hundra år sedan gick alla ut grundskolan, om det kan varit nån bara som hoppade av
Senast redigerad av anteanti 2025-03-18 kl. 17:45.
Citera
2025-03-18, 18:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Låtsas? vad får du det ifrån? Jag förstår inte riktigt vad du svarar på jämnsöver ditt inlägg faktiskt

Nej givetvis anser föräldrarna att deras barn har adhd när dom är stimmiga, då pratar vi om barn under 10 år, jag har sett det själv, och hört andra, orkar inte med dom och får sömnmedicin utskriven.

Krav? att gå ut grundskolan? Herregud... när jag gick i skolan för hundra år sedan gick alla ut grundskolan, om det kan varit nån bara som hoppade av

Men neuropsykiatriska diagnoser ställer inte föräldrana. Det är inte något som "föräldrarna anser"...
Angående kraven, nämde jag i samhället och att det numera krävs gymnsieutbldning för enklare arbete.

Det saknade ju RA. Jag är övertyag om att det inte var "curling" som var (orsakade) hans problem.
Citera
2025-03-18, 18:06
Medlem
notknapparens avatar
Nu renoveras skolan:

"Sågspån och slipdamm som yr. Risbergska skolan är just nu en byggarbetsplats.

Golven byts ut, väggarna målas, trasiga dörrar ersätts.
"
//
"Campus Risbergska blev till betydande delar förstört under dådet. Nu renoveras lokalerna med sikte på att återta dem till höstterminens start."

https://www.na.se/2025-03-18/sa-renoveras-risbergska-just-nu-en-byggarbetsplats/

Enligt artikeln ska anställda kunna göra besök på skolan redan på fredag ochfredagen därefter. Skolan planeras att tas i bruligen, trots att det är kontroveriellt.

Nima Poushin, förvaltningsdirektör på Örebro kommun står fast vid sitt beslut att skolan ska tas i bruk.
Citera
2025-03-18, 18:09
Medlem
Citat:
Inget svammel tycker jag.

Det finns människor som har det betydligt besvärligare och trassligare bakgrunder än vad RA hade som inte mördar folk.

Det går inte att relativisera mänskligt lidande. Eller reaktioner.
Om det är sant att han riskerade att bli av med bostaden hamnar man längst ned i behovstrappan oavsett vad. Om det dessutom kändes orätt?
Citera
2025-03-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men neuropsykiatriska diagnoser ställer inte föräldrana. Det är inte något som "föräldrarna anser"...
Angående kraven, nämde jag i samhället och att det numera krävs gymnsieutbldning för enklare arbete.

Det saknade ju RA. Jag är övertyag om att det inte var "curling" som var (orsakade) hans problem.

Nja men nog är det mycket lättare idag att få sitt barn stämplat med diverse bokstavskombinationer idag än förr.

Jag menar det finns en mycket större acceptans för psykiska problem i Sverige idag än förr vilket kan ha bidragit till viss del att det syns på ett annat sätt och därmed "ökar psykiska ohälsan" statistik.

Det blev lite väl offtopic det här nu
Citera
2025-03-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Det går inte att relativisera mänskligt lidande. Eller reaktioner.
Om det är sant att han riskerade att bli av med bostaden hamnar man längst ned i behovstrappan oavsett vad. Om det dessutom kändes orätt?

Det gör dej ju inte till massmördare!
Citera
2025-03-18, 18:25
Medlem
Citat:
Det gör dej ju inte till massmördare!

Det är du som jämför, plattfot. Alla förstår att det inte fungerar så. Mekanismerna bakom lidande, reaktioner etc. är inte statiska.
Alla hundälskande, Österrikiska veganer blir inte Hitler, så du slipper relativisera ad Hitlerum.
Citera
2025-03-18, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Det är du som jämför, plattfot. Alla förstår att det inte fungerar så. Mekanismerna bakom lidande, reaktioner etc. är inte statiska.
Alla hundälskande, Österrikiska veganer blir inte Hitler, så du slipper relativisera ad Hitlerum.

Det är ju bra att du fattar det, blev osäker!
Citera
2025-03-19, 09:42
Medlem
Citat:
Nja men nog är det mycket lättare idag att få sitt barn stämplat med diverse bokstavskombinationer idag än förr.

Jag menar det finns en mycket större acceptans för psykiska problem i Sverige idag än förr vilket kan ha bidragit till viss del att det syns på ett annat sätt och därmed "ökar psykiska ohälsan" statistik.

Det finns större acceptans för diagnoser och psykiska problem, på ett sätt, håller med dig. Det finns mer kunskap om att div psykiska åkommor existerar.

Men det finns idag en väldigt stor brist på acceptans för att folk är och fungerar olika. Den som inte kan samspela med andra på ett lyhört sätt vid tex en arbetsintervju får aldrig jobbet, även om det är ett jobb där man bara ska gå runt själv och göra grejer utan att samarbeta.

Förr kunde folk få vara lite som de var, det var en större acceptans för olikheter. Nu får väldigt många människor inte plats i samhället. De stöts bort/ut genom massor av undanträngningsmekanismer som kanske inte ens fyller sitt syfte. För alla människor måste inte vara utåtriktade säljarpersinligheter på varje jobb som finns.

Jag sparkar nog in öppna dörrar genom att skriva detta, men det är ju ändå jävligt sorgligt, det finns massor med personer som RA som ständigt får känna att de inte är vatten värda ens.
Citera
2025-03-19, 09:46
Medlem
Alltså https://vm.tiktok.com/ZNddPCw9g/

Varför gå Aftonbladets ledare ut med att det var ett högerextremist terrordåd? Varför tycker dom att man skall ”tala klarspråk”? RA hämtade väl varken information eller inspiration ifrån Nya Dagbladet?

Det är väl inte utrett än? Polisen vet väl inget ännnu?
Citera
2025-03-19, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Varför vilja bli ihågkommen för en skolskjutning ?

Vad vann han på detta ?

Avsky, endast !

”Man vill bli älskad,
I brist därpå beundrad,
I brist därpå fruktad,
I brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill ingiva människorna något slags känsla.
Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till varje pris.”

Hjalmar Söderberg, ur ”Doktor Glas”.
Senast redigerad av KnugenSkuk1 2025-03-19 kl. 09:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in