Citat:
Har den ökat egentligen kan man undra, eller är kids mer curlade, är det mer accepterat att ha psykiska problem idag än förr etc etc... jag vet inte
Föräldrar trycker i sina barn sömnmedicin så att dom ska somna och skyller på adhd, skäller på skolans lärare om ungen blivit mulad, går med dom till BUP för minsta lilla...
Föräldrar trycker i sina barn sömnmedicin så att dom ska somna och skyller på adhd, skäller på skolans lärare om ungen blivit mulad, går med dom till BUP för minsta lilla...
Fråga den förälder som ser sitt barn flytta ner till källaren med tom blick, sluta sig helt för att sedan hittas hängd i ett träd en vecka senare!!!
Nej, kraven i samhället har ökat markant. Du får inte ens extrajobb på Coop utan gymnasieutbildning numera.
Du kan fråga lärare också, hur de ofta kan se tidigt att vissa barn har stora behov av stöd vad gäller koncentration och det sociala. Skulle barnen "spela" ADHD menar du? Eller "spela" svårigheter att platsa i kompisgänget?
Inget barn vill ha svårt att interagera med kompisar. Tvärom, jag är ganska säker på att just detta, som kanske hände RA, är en hemsk känsla. Att inte fatta riktigt hur man ska vara, eller förstå sig på sampelet.
Förr kunde nog många som inte hade den förmåga som krävdes för högre utbildningar, platsa i fars verkstad, på gården, i lanthandeln osv. Det fanns ett sammanhang där man ändå kunde fylla en plats lättare.
Jag tror på ingetsätt att RA bara var borskämd, eller låtsades ha "problem".
Jag har personer i min närhet med olika grad av neuropyskiatriska diagnoser.Det finns inte påvärldskartan att detta skulle vara ett slags låtsasproblem. Det är varaktiga problem, och helt klart avvikande beteende som vem som helst märker och kan förstå att det inte är spelat.
Ett livslångt låtsasspel? Nä...