2025-03-18, 17:16
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
I Sverige så är det som regel förtal även om det är sant. Enligt brottsbalken 5 kap. 1 §, begår någon förtal om de "utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning."

Det spelar alltså ingen roll om uppgiften är sann – det avgörande är om den kan skada någons anseende. Dock finns det en undantagsregel:

Om det var försvarligt att lämna uppgiften och den var sann eller det fanns skälig grund att tro det, kan det vara straffritt. Exempel kan vara journalistik av allmänintresse eller visselblåsning.

Så, ja – att sprida sanna men nedsättande uppgifter kan fortfarande vara förtal i Sverige, om det inte finns en stark anledning att göra det.

Absolut. Min poäng var bara att det finns många som verkar tro att sanningshalten aldrig spelar någon roll över huvudtaget.
Citera
2025-03-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yourworstenemy
Nu vet vi faktiskt inte om han verkligen har misshandlat sin fru, jag tycker det är märkligt att nästan alla här väljer att tro på kvinnan.
Som om kvinnor aldrig ljög eller överdrev, speciellt vid skilsmässor...
Nu vet vi faktiskt inte om det är barnen som drabbats, frun hade ett äldre barn innan -o deras gemensamma äldsta son är 6 år- antar att det är barnen som farit illa, o båda de äldsta barnen
har förmågan o åldern att berätta.
Att han varit otrogen- och alla rykten ikring- är ingen hemlighet.
Dessutom hur han betedde sig när han förlorade mello-vinsten
indikerar att han inte har gränsen,längre.
Han såg dessutom simmig ut-o verkade alls inte pigg som tidigare.
Frun har ingen anledning att ljuga, det är bra att sanningen kom fram
och att Kaj-gruppen är hederliga grabbar.
Citera
2025-03-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yourworstenemy
Nu vet vi faktiskt inte om han verkligen har misshandlat sin fru, jag tycker det är märkligt att nästan alla här väljer att tro på kvinnan.
Som om kvinnor aldrig ljög eller överdrev, speciellt vid skilsmässor...

Jag vet att kvinnor kan ljuga om allvarliga saker så oroa dig inte. Men att skriva något sådant allvarligt mot fadern till sina barn då får man räkna med ett helvete tills barnen blir 18år istället för att sikta på att ha ett bra förhållande till sitt X. Det är helt obegripligt om det inte är sant. Bara för man kanske vill ha full vårdnad till barnen. Jag förstår att hon är arg på honom för att han har varit otrogen, för det är högst troligen sant då alla flickvänner och han själv har erkänt sitt sexmissbruk. Men att säga att han slår henne och trycker ned henne fysiskt, det är mycket allvarligt. Att han pundar vet nog hela kändiseliten så det bryr sig nog ingen om för dom gör det själva.
Dessutom kan han anmäla henne då sådant uttalande oavsett om det är sant eller inte kommer sabba hans framtida inkomster. Varumärket är allt hos en kändis.
Citera
2025-03-18, 17:23
Medlem
Jag hoppas innerligt att måns blir cancelled av allt o alla, och att han förlorar allt. Kanske kan Marie S träda fram å kanske bekräfta de ciara säger
Citera
2025-03-18, 17:24
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
Urdrag ur chatgpt.

Jag vet inte om ni har sett (eller minns) tv-serien "Mad Men" om reklamarna i New York på 60-talet? Måns är lite som någon av karaktärerna där. Han arbetar hårt, är framgångsrik och tjänar mycket pengar. I kraft av detta är han familjens patriark. Han är en god husfader för det mesta men tar sig vissa friheter på ett närmast automatiskt sätt i enlighet med sin position. Han är otrogen (med groupies och prostituerade) när han tycker att det passar, men det spelar ju ingen roll enligt detta 60-talsmönster, eftersom han ändå älskar och försörjer sin fru. Ibland knarkar han, men mer av lust än av beroende. Ibland klappar han till sin fru, men inte på grund av grymhet, utan när hennes konstanta tjat, hysteri och orimliga krav bara blir för mycket och hon - enligt hans sätt att se saken - vägrar ta reson.

Nu lever vi i annan tid där denna typ av beteende är lite mer problematiskt på grund av förändrad samhällsanda och ny lagstiftning. Nu blir det skilsmässa och offentlig skandal. Men hade hon accepterat hans utsvävningar och inte tjatat hela tiden (vilket jag utgår ifrån att hon har gjort eftersom detta nu en gång för alla är kvinnans väsen) så hade förhållandet kunnat bibehållas.

I en annan tid och ett annat land - men inte i konungariket Sverige i Herrens år 2025.
Citera
2025-03-18, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
I Sverige så är det som regel förtal även om det är sant. Enligt brottsbalken 5 kap. 1 §, begår någon förtal om de "utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning."

Det spelar alltså ingen roll om uppgiften är sann – det avgörande är om den kan skada någons anseende. Dock finns det en undantagsregel:

Om det var försvarligt att lämna uppgiften och den var sann eller det fanns skälig grund att tro det, kan det vara straffritt. Exempel kan vara journalistik av allmänintresse eller visselblåsning. Denna förevändningen är dock knappast realistisk för Ciara att applicera i sammanhanget.

Så, ja – att sprida sanna men nedsättande uppgifter kan fortfarande vara förtal i Sverige, om det inte finns en stark anledning att göra det.
Om nu uppgifterna Ciara lämnat stämmer så skulle jag tro att hon helt enkelt skrev i affekt. Intrycket jag får är att hon är den som valt att vara tyst under lång tid och Måns är den som valt att uttala sig i media. Han verkar ha slätat över problemen, försökt att göra de mindre än vad de är och jag kan då förstå att Ciara tillslut känner att det får räcka. Nu vill hon säga sitt om hur det egentligen ligger till, men då blir hon kallad narcissist.
Citera
2025-03-18, 17:25
Avslutad
Han skulle aldrig valt en tjej som inte "gillade" honom vid första ögonkastet. Kvinnor har bra koll på sånt här, bättre än män.

Nästa gång tar du nån som älskar dig direkt måns.
Citera
2025-03-18, 17:25
Medlem
Undrar hur det går med hennes medverkan i Let's Dance nu på lördag då? Om TV4 fegar ur och klipper bort henne.
Citera
2025-03-18, 17:29
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Hon lämnade ju honom för att han var otrogen.

Ja, man hoppas ju på det så det inte var misshandel.
Citera
2025-03-18, 17:30
Medlem
aYaLLas avatar
Så dom där nyheterna som vi pratade om för typ ett år sedan, att Måns Zelmerlöv köpt sex av en transa, det går hans ex-fru ut och hävdar är en sanning, som Måns tvingat henne att hålla hemligt? Måns är alltså värre än självaste Paulo Roberto? Hålla hennes fru som gisslan på något sätt, sedan köpa sex av utsatta rumänska prostituerade, som alla som säljer sex är, även transorna, ja han låter ju som ett Månster
Citera
2025-03-18, 17:31
Medlem
Rikskrim08s avatar
Borde ju bli en hit nu
https://youtu.be/2toxMFN3R5A?si=-AFfbTCX3oFg5pCh
Citera
2025-03-18, 17:32
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Så dom där nyheterna som vi pratade om för typ ett år sedan, att Måns Zelmerlöv köpt sex av en transa, det går hans ex-fru ut och hävdar är en sanning, som Måns tvingat henne att hålla hemligt? Måns är alltså värre än självaste Paulo Roberto? Hålla hennes fru som gisslan på något sätt, sedan köpa sex av utsatta rumänska prostituerade, som alla som säljer sex är, även transorna, ja han låter ju som ett Månster

Nej, hon har aldrig hävdat något sådant. Vad har du fått det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in