2025-03-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
"Självmedicinering" var det också

Ååååh, det är lätt att man får bilder i huvudet som lyder så här: NÄR JAAAAAG VAR ETT VÅRTSVINSBAAAAARN...

Ibland är det så tragiskt det man stöter på här på FB att man kan behöva lite humor mellan varven för att få en känslomässig distans.
Senast redigerad av Kvitter-Splitter 2025-03-25 kl. 17:42.
Citera
2025-03-25, 18:00
Medlem
Citat:
Hahaha ja eller hur, denna ottoplommon känns som ett kapitel i boken "Att vara en husmor och duglig moder till din mans barn". Skriven år 1949.

"När din superstjärna till man kommer hem efter efter en påfrestande konsert är det viktigt att han får dricka sprit och varva ned. Kommer han inte hem efter en påfrestande konsert är det viktigt att du inte ställer frågor utan du får finna dig i det faktumet att en superstjärna till man behöver bekräftelse som varken du eller era barn kan tillföra i hans superviktiga kändisliv"
Det har jag aldrig tänkt eller menat.
Apropå droger och alkohol skrev jag varför det var ganska vanligt i artistyrket.
Att det är slitigt att vara gift med en artist med oregelbundna arbetstider och resor jämt.
Det är inte alla som pallar för det livet som det innebär att vara gift med och få ihop familjeliv och vardag med en sådan. Det kan lätt bli förslitningar i ett sådant äktenskap.
För det är inte som att vara gift med en kl 9-kl 17 jobbande partner med fasta rutiner.

Var det svårt att förstå tyckte du?
Citera
2025-03-25, 18:03
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Ibland är det så tragiskt det man stöter på här på FB att man kan behöva lite humor mellan varven för att få en känslomässig distans.

Håller med. Vissa inlägg får igång en på ett sätt som gör att man gråtskrattar åt eländet.

Hellre det än att man går ut på stan och slår ihjäl idioterna! 🥰
Citera
2025-03-25, 18:07
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det har jag aldrig tänkt eller menat.
Apropå droger och alkohol skrev jag varför det var ganska vanligt i artistyrket.
Att det är slitigt att vara gift med en artist med oregelbundna arbetstider och resor jämt.
Det är inte alla som pallar för det livet som det innebär att vara gift med och få ihop familjeliv och vardag med en sådan. Det kan lätt bli förslitningar i ett sådant äktenskap.
För det är inte som att vara gift med en kl 9-kl 17 jobbande partner med fasta rutiner.

Var det svårt att förstå tyckte du?

Men snälla fina människa. Du låter som en mamma till en odugling, vet du det.

Ibland behöver man tuffa till sig och sätta gränser, nej nej nej….det är ok att vara ett as trots obekväma arbetstider.
Citera
2025-03-25, 18:12
Medlem
FairyGirls avatar
Jag tror Måns har Borderline (BPD), med inslag av narcissism.

Personer med BPD har stora problem med nära relationer och med att hantera känslor. De kan växla från att tycka om någon till att hata dem på en sekund. Från att tycka att personen är fantastisk till att den är värdelös. Samtidigt har de inte förståelse för andras känslor.

Vidare har de dålig självkänsla, vilket bl a yttrar sig i ett bekräftelsebehov. Beroenden såsom drog-, sex- och matmissbruk är vanligt. De flesta har även en skev verklighetsuppfattning. De distanserar sig, speciellt i jobbiga situationer, som om det som händer inte berör dem. Ovanpå det är de ofta misstänksamma/paranoida.

Måns har själv berättat att han har ett stort bekräftelsebehov och att han är sexmissbrukare. Han har även sagt att han blir paranoid av droger. Och det Ciara beskrev på Instagram tyder också på BPD.

Andra delar i hans beteende tyder på att han är narcissist. Som exempel verkar han se sig själv som entitled för att han är känd. Han verkar ursäkta otroheten och missbruket med att det är klart att kända och snygga personer måste få festa och ta för sig. Det skulle inte förvåna mig om han t o m gjort klart för Ciara att han är above her och att hon ska vara tacksam för att han gifte sig med henne.

Det är i princip omöjligt att ha en trygg och hälsosam relation med någon med BPD. Syndromet går dock att behandla, och många blir bättre på att hantera känslor och relationer när de blir äldre.

Jag vet inte vad för terapi Måns gått i, men det är tydligt att den inte fungerat. Kanske rör det sig om nån slags bekräftelsesamtal där han pratat av sig till en terapeut som mest lyssnat.

Om han på riktigt bryr sig om Ciara och barnen och vill rädda sitt äktenskap krävs givetvis nåt annat. Till att börja med måste han sluta helt med festande och droger, för om en BPD-person sätter sig i en situation där det finns minsta risk för återfall så kommer det ske.

Ciaras uppgift är inte att vara förstående om Måns beter sig illa. Tvärtom behöver hon sätta väldigt tydliga gränser (men samtidigt uppmuntra honom när han gör rätt). Jag tvivlar dock på att hon vill ge honom en chans till, men vem vet!?

För övrigt gjorde hon rätt som outade honom. Det är skillnad på om en offentlig och en icke offentlig person bedrar någon. Huvudanledningen till varför hon skrev det hon skrev är förmodligen att hon inte står ut med att både tiga och lida, och att media fortsätter gulla med honom som om inget har hänt.

Angående Måns karriär, kan den nog räddas, men han behöver krypa till korset i så fall. Tala ut och tala om att han sabbade äktenskapet, och inte frugan. Ett fortsatt festande och drogande funkar såklart inte. Svenska folket (och media) kan nog ge honom en ny chans om han visar sig vara genuint ångerfull, även om Ciara fått nog och står fast vid att hon vill skiljas.
Citera
2025-03-25, 18:28
Medlem
Citat:
Men snälla fina människa. Du låter som en mamma till en odugling, vet du det.

Ibland behöver man tuffa till sig och sätta gränser, nej nej nej….det är ok att vara ett as trots obekväma arbetstider.
Jag skrev att det var GANSKA vanligt med alkohol och droger i artistyrket UTAN att peka ut någon.
Och något våld har jag inte sett/hört något om i det yrket.

Ja man sätter en gräns när man skiljer sig.
Enligt MZ hade det inte blivit som någon av dem ville.
Då går man vidare. Förhoppningsvis till ett bättre förhållande med någon som passar en bättre.
Det behöver inte vara någon bov alls i dramat utan att de var misslyckade som par.
De sårade varandra båda två, de var inte lyckliga tillsammans. De passade inte ihop. Punkt

Att C uppenbarligen är en dramaqueen kan hon nog inte hjälpa.
Men tre gånger har hon nu skrivit dumheter +haft behovet av att skvallrigt lägga upp en bild på IG på att självaste deckardrottningen ger henne sitt stöd! Eller om det nu var CL som hade behov av publiciteten. Måste säga att jag tycker att det är ÄKKLIGT.

Hur skulle det se ut om GW Persson lånade sig till att posera med MZ i Staffanstorp?- Jag ger mitt stöd och dricker vin med Måns. Typ.

Det säger en del om hur det är att leva med C tycker jag. Full av skit och intriger.
Självklart har C vänner både i England och Skåne som stöttar henne.
Men det smällde väl högre med Camilla Läckberg.
Citera
2025-03-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairyGirl

Personer med BPD har stora problem med nära relationer och med att hantera känslor. De kan växla från att tycka om någon till att hata dem på en sekund. Från att tycka att personen är fantastisk till att den är värdelös. Samtidigt har de inte förståelse för andras känslor.

Vidare har de dålig självkänsla, vilket bl a yttrar sig i ett bekräftelsebehov. Beroenden såsom drog-, sex- och matmissbruk är vanligt. De flesta har även en skev verklighetsuppfattning. De distanserar sig, speciellt i jobbiga situationer, som om det som händer inte berör dem. Ovanpå det är de ofta misstänksamma/paranoida.

Måns har själv berättat att han har ett stort bekräftelsebehov och att han är sexmissbrukare. Han har även sagt att han blir paranoid av droger. Och det Ciara beskrev på Instagram tyder också på BPD.

Andra delar i hans beteende tyder på att han är narcissist. Som exempel verkar han se sig själv som entitled för att han är känd. Han verkar ursäkta otroheten och missbruket med att det är klart att kända och snygga personer måste få festa och ta för sig. Det skulle inte förvåna mig om han t o m gjort klart för Ciara att han är above her och att hon ska vara tacksam för att han gifte sig med henne.

Det är i princip omöjligt att ha en trygg och hälsosam relation med någon med BPD. Syndromet går dock att behandla, och många blir bättre på att hantera känslor och relationer när de blir äldre.

Jag vet inte vad för terapi Måns gått i, men det är tydligt att den inte fungerat. Kanske rör det sig om nån slags bekräftelsesamtal där han pratat av sig till en terapeut som mest lyssnat.

Om han på riktigt bryr sig om Ciara och barnen och vill rädda sitt äktenskap krävs givetvis nåt annat. Till att börja med måste han sluta helt med festande och droger, för om en BPD-person sätter sig i en situation där det finns minsta risk för återfall så kommer det ske.

Ciaras uppgift är inte att vara förstående om Måns beter sig illa. Tvärtom behöver hon sätta väldigt tydliga gränser (men samtidigt uppmuntra honom när han gör rätt). Jag tvivlar dock på att hon vill ge honom en chans till, men vem vet!?

För övrigt gjorde hon rätt som outade honom. Det är skillnad på om en offentlig och en icke offentlig person bedrar någon. Huvudanledningen till varför hon skrev det hon skrev är förmodligen att hon inte står ut med att både tiga och lida, och att media fortsätter gulla med honom som om inget har hänt.

Angående Måns karriär, kan den nog räddas, men han behöver krypa till korset i så fall. Tala ut och tala om att han sabbade äktenskapet, och inte frugan. Ett fortsatt festande och drogande funkar såklart inte. Svenska folket (och media) kan nog ge honom en ny chans om han visar sig vara genuint ångerfull, även om Ciara fått nog och står fast vid att hon vill skiljas.
Lustigt. Jag vill inte klistra diagnoser på någon men jag har faktiskt fått sådana vibbar, BPD av C.
Verkligen. Amber Heard vibbar. Det är väldigt ovanligt att män får diagnos för BPD..
Senast redigerad av ottoplommon 2025-03-25 kl. 18:43.
Citera
2025-03-25, 18:52
Medlem
Citat:
Håller med. Vissa inlägg får igång en på ett sätt som gör att man gråtskrattar åt eländet.

Hellre det än att man går ut på stan och slår ihjäl idioterna! 🥰

Snart behöver vi starta en stödgrupp för alla oss som gråtskrattar oss igenom tråden. Så mycket mörker och morbid humor som behöver ventileras.
Citera
2025-03-25, 19:02
Medlem
FairyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Lustigt. Jag vill inte klistra diagnoser på någon men jag har faktiskt fått sådana vibbar, BPD av C.
Verkligen. Amber Heard vibbar. Det är väldigt ovanligt att män får diagnos för BDP.

Du är ute och cyklar med dina vibbar. Dålig självkänsla, mood swings och olika typer av missbruk är centralt i BPD. Inget som framkommit tyder på att Ciara lider av detta eller har BPD. Fördelningen män/kvinnor med diagnosen är 25/75 procent. 1 av 4 är inte väldigt ovanligt.
Citera
2025-03-25, 19:14
Medlem
Citat:
Du är ute och cyklar med dina vibbar. Dålig självkänsla, mood swings och olika typer av missbruk är centralt i BPD. Inget som framkommit tyder på att Ciara lider av detta eller har BPD. Fördelningen män/kvinnor med diagnosen är 25/75 procent. 1 av 4 är inte väldigt ovanligt.
Det finns mycket som stämmer in på dålig självkänsla, mood swings och olika typer av missbruk.
Tex Biopolaritet, ADD och Narcissism mm. För att klistra en diagnos på någon så behövs det att flera psykiatriker som kommer till samma slutsats efter utredningar.

Vad tycker du om CJZ känsloutbrott och retsamma insinuationer på IG då?

PS: Måste ut en sväng o kratta. Återkommer
Citera
2025-03-25, 19:17
Medlem
Citat:

Jag tycker det är viktigt att poängtera att man skall undvika att försöka diagnostisera personer med olika former av personlighetsstörningar, såvida man inte är utbildad psykiater och denne har som patient sökt sig till ens mottagning för utredning. Och då råder naturligtvis sekretess.

Det räcker gott och väl att diskutera uppvisat beteende och reflektera kring relationsmönster o.s.v.

Många av dessa diagnoser används ofta felaktigt och används ofta i smutskastningssyfte. Hur dessa diagnoser tar sig i uttryck varierar kraftigt individer emellan och beroende på livssituation. I grund och botten säger inte en diagnos så mycket om personens verkliga funktionsnivå, och det riskerar dessutom att stigmatisera den grupp av individer lider av sjukdomsbilden.

För övrigt benämns det numera emotionellt instabil personlighetsstörning (EIPS).
Citera
2025-03-25, 19:23
Medlem
Citat:

Anledningen till varför jag svarar dig men inte ottoplommon är för att jag gjort några hopplösa försök till dialog med den användaren och har konstaterat att det verkar som om hjulet snurrar fast hamstern är död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in