2025-03-18, 15:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad?

Så du menar att i din FE-värld finns inga kartor som visar avstånd?

Den mest populära modellen för FE är den bipolära jag länkade till.
https://www.theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=92936.msg2436418#msg2436418
Tittar man på den ser man direkt att resor över havet mellan Asien och Nordamerika liksom mellan Australien och Sydamerika borde ta mycket längre tid (>2 ggr) än resor mellan Europa och Nordamerika. Eftersom detta inte stämmer med verkligheten så kan vi förkasta denna FE-modell. Det är vad ”bevis” (eller snarare motbevis) innebär.
Undrar hur de tänker sig att kanten skall gömmas från upptäckt i den här modellen? Den skulle ju få kanten/isranden rakt igenom stilla havet. Hur menar de att detta inte skulle upptäckas?
Finns väl bara två platser där de skulle kunna gömma kanten och det är ju antingen Antarktis vilken skulle ge en jord som ser ut så här https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Azimuthal_equidistant_projection_SW.jpg/640px-Azimuthal_equidistant_projection_SW.jpg

Alternativet vore att gömma den uppe i Nordpoolen vilket skulle få en jord som ser ut så här https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fv0dwp0qn fb2b1.jpg%3Fauto%3Dwebp%26s%3Db657cf2d7eccb97acef1 dc5d99ffec17adbf8165

Både dessa kartor blir ju helt förvrängda. Australien blir ju extremt utdraget med alternativet med kanten i Antarktis.
I den andra kartan med kanten i Nordpolen blir ju Sverige nästan lika tjock i öst-västlig riktning som i syd-nordlig men ungefär lika långt Stockholm-Göteborg som Skåne till Treriksröset.
En flygresa USA - Australien skulle ju gå i totalt motsat riktning och dessutom över Europa och eller Afrika. Hur döljer man detta för passagerare när planen har fönster?

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Som jag sagt, mätningarna och avstånden är inte falsifierbara, och heller inte hastigheten de håller.

Men du kan väl svara på hur det kommer sig att ett flygplan kan flyga mot jordens rotation på 1600 km/h och hastighet genom rymden på 108 000 km/h, det måste bli enorm krafter?
Blir inga märkbara krafter om inte rotationen eller Jordens rörelse runt solen accelererar eller bromsar in. Så länge jordens hastighet är konstant uppstår inga krafter på planet.
Senast redigerad av Jonas1968 2025-03-18 kl. 15:31.
Citera
2025-03-18, 15:32
Medlem
Citat:
Som jag sagt, mätningarna och avstånden är inte falsifierbara, och heller inte hastigheten de håller.

Men du kan väl svara på hur det kommer sig att ett flygplan kan flyga mot jordens rotation på 1600 km/h och hastighet genom rymden på 108 000 km/h, det måste bli enorm krafter?
Herregud. Ska vi starta den diskussionen igen?? Det är inte bara planen som går i cirklar. Det gör du också. Detta har förklarats för dig och andra minst hundra gånger, men jag börjar tro att du inte är kapabel att förstå förklaringarna. Det börjar likna trolling.
Citera
2025-03-18, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Undrar hur de tänker sig att kanten skall gömmas från upptäckt i den här modellen? Den skulle ju få kanten/isranden rakt igenom stilla havet. Hur menar de att detta inte skulle upptäckas?
Finns väl bara två platser där de skulle kunna gömma kanten och det är ju antingen Antarktis vilken skulle ge en jord som ser ut så här https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Azimuthal_equidistant_projection_SW.jpg/640px-Azimuthal_equidistant_projection_SW.jpg

Alternativet vore att gömma den uppe i Nordpoolen vilket skulle få en jord som ser ut så här https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fv0dwp0qn fb2b1.jpg%3Fauto%3Dwebp%26s%3Db657cf2d7eccb97acef1 dc5d99ffec17adbf8165

Både dessa kartor blir ju helt förvrängda. Australien blir ju extremt utdraget med alternativet med kanten i Antarktis.
I den andra kartan med kanten i Nordpolen blir ju Sverige nästan lika tjock i öst-västlig riktning som i syd-nordlig men ungefär lika långt Stockholm-Göteborg som Skåne till Treriksröset.
En flygresa USA - Australien skulle ju gå i totalt motsat riktning och dessutom över Europa och eller Afrika. Hur döljer man detta för passagerare när planen har fönster?

Blir inga märkbara krafter om inte rotationen eller Jordens rörelse runt solen accelererar eller bromsar in. Så länge jordens hastighet är konstant uppstår inga krafter på planet.

Det kan ju omöjligt stämma, du påstår att alla partiklar i luften på något magiskt sätt följer med jordens rotation, då måste ju det motståndet bli enormt när man flyger mot dessa partiklar och luftmotstånd? Eller upphör dessa krafter helt plötsligt?
Citera
2025-03-18, 16:05
Medlem
Citat:
Det kan ju omöjligt stämma, du påstår att alla partiklar i luften på något magiskt sätt följer med jordens rotation, då måste ju det motståndet bli enormt när man flyger mot dessa partiklar och luftmotstånd? Eller upphör dessa krafter helt plötsligt?
Då var det dags att börja jobba med gravitationen igen. Det har diskuterats i veckor, och du har visat att du inte förstår ett dugg, och du har uppenbarligen inte kommit längre.
Citera
2025-03-18, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Då var det dags att börja jobba med gravitationen igen. Det har diskuterats i veckor, och du har visat att du inte förstår ett dugg, och du har uppenbarligen inte kommit längre.

Men då kan du väl citera det inlägget som förklarar det hela då? Jag har då inte uppmärksammat någon saklig förklaring. Eller varför inte svara själv när du ändå väljer att citera mig?
Citera
2025-03-18, 16:18
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag vet inte, jag har inte vandrat runt hela jorden, har du det?
Hur långt har du gått för att komma till slutsatsen att jorden är platt då?
Den där 30 m långa korridoren du har är alldeles för kort.
En promenad runt kvarteret är heller inte tillräckligt långt.
Mina ärenden har inte tvingat mig att gå runt hela jorden.
Men jag har troligen gått mycket längre sträckor än vad du har gjort.

Citat:
Men då kan du väl citera det inlägget som förklarar det hela då? Jag har då inte uppmärksammat någon saklig förklaring. Eller varför inte svara själv när du ändå väljer att citera mig?
Att du inte uppmärksammar en enda förklaring är på grund av att du inte förstår dem.
Citera
2025-03-18, 16:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja den sanna verkligheten kan väl endast vara sin egen upplevda verklighet eller hur?

Och i den är jorden platt, tills jag ser något annat.

Men när du ser att nederdelen av exv Turning Torso är skymd av havshorisonten, så slår det slint i din upplevda verklighet och då bestämmer du dig för att ljuga.
Citera
2025-03-18, 16:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Navigering fungerar även på en platt jord och utan att man vet exakta avstånd.

Så när de tankar flygplan så gör de det på chans och hoppas soppan ska räcka ända fram?

Idiotin är bottenlös
Citera
2025-03-18, 16:48
Medlem
Citat:

Du har redan fått förklaringen men jag antar att du återigen vill byta ämne eftersom du insett att kända avstånd kan tala om för oss att jorden inte är platt.

Nej det behövs inga enorma krafter, det handlar ju om att hastigheter är relativa. Planet har redan från början hastigheten 1600 så det handlar ju om att öka/minska relativt detta.

Men jag fattar inte varför du återigen tar upp detta, du körde ju fast sist och lär köra fast den här gången med. Ska du inte redan nu hoppa vidare till nästa tuva?
Citera
2025-03-18, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du har redan fått förklaringen men jag antar att du återigen vill byta ämne eftersom du insett att kända avstånd kan tala om för oss att jorden inte är platt.

Nej det behövs inga enorma krafter, det handlar ju om att hastigheter är relativa. Planet har redan från början hastigheten 1600 så det handlar ju om att öka/minska relativt detta.

Men jag fattar inte varför du återigen tar upp detta, du körde ju fast sist och lär köra fast den här gången med. Ska du inte redan nu hoppa vidare till nästa tuva?

Haha hur tänker du nu? När jag springer/cyklar utomhus uppstår ganska konstant kraftigt luftmotstånd under hela rundan, detta motstånd är såklart inget i jämförelse med jordens rotation på 1600 km/h och hastighet genom rymden på 108 000 km/h. Färdas flygplanet emot rotationen och emot jordens färdbana så uppstår såklart ett enormt luftmotstånd. Menar du att detta motstånd helt magiskt försvinner pga flygplanet håller konstant hastighet, men att inte samma fenomen uppstår när man springer/cyklar/kör bil?

Nej det där var nog dagens sämsta bortförklaring. 😄
Citera
2025-03-18, 17:09
Medlem
Citat:
Navigering fungerar även på en platt jord och utan att man vet exakta avstånd.

Så du menar att man bara chansar när man man planerar sina flygrutter? Och bara har tur när man räknar med att planet ska starta 90 minuter efter det landat? Och bara chansar när man tankar? Och hur kan ens ett flygplan anses vara försenat när man enligt dig inte har koll på hur långt man ska flyga?

Men ditt vansinne stannar ju inte ens där. Eftersom det saknas en FE-karta har man inte ens koll på i vilken riktning man ska åka.

I verkligheten är det såklart precis tvärtom, de har vrålkoll. Dagens flygning från Sydney - Santiago:
https://www.flightaware.com/live/flight/QFA27/history/20250318/0130Z/YSSY/SCEL
Citat:
Distance
Actual: 7,149 mi (Planned: 7,055 mi/Direct: 7,054 mi)

Du kan även se att de sätter en sydöstlig kurs. Bara det är en falsifiering av FE.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-03-18 kl. 17:19.
Citera
2025-03-18, 17:10
Medlem
Citat:
Haha hur tänker du nu? När jag springer/cyklar utomhus uppstår ganska konstant kraftigt luftmotstånd under hela rundan, detta motstånd är såklart inget i jämförelse med jordens rotation på 1600 km/h och hastighet genom rymden på 108 000 km/h. Färdas flygplanet emot rotationen och emot jordens färdbana så uppstår såklart ett enormt luftmotstånd. Menar du att detta motstånd helt magiskt försvinner pga flygplanet håller konstant hastighet, men att inte samma fenomen uppstår när man springer/cyklar/kör bil?

Du vet att luften roterar med jorden så varför töntar du dig? Eller påstår du att du på din joggingrunda har 1600 km/h motvind?

Citat:

Eller så är du dagens största idiot? Som dessutom är ett typexempel av Dunning-Kreuger - tror du verkligen du fattar detta bättre än världens alla piloter, fysiker och ingenjörer?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-03-18 kl. 17:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in