2025-03-18, 12:43
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Om du är trygg med att vara 100% säker på att jorden är rund trots att det enda du ser är en platt jord så är det helt okej!
Jag hade varit 100% säker på att jorden är rund även jag var blind.
Citera
2025-03-18, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag hade varit 100% säker på att jorden är rund även jag var blind.

Ja det verkar vara viktigt för dig att tro på att jorden är rund, stå på dig!

Själv tror jag på det först om jag ser det med egna ögon.
Citera
2025-03-18, 12:50
Medlem
Citat:
Hur ska du veta om något är för stort eller för litet om du inte har något att jämföra med? Det var liksom det som är utgångspunkten.

Om du bara har uppmätta avstånd och restider på olika rutter, och som du skriver eventuellt då rest i en cirkel, vad bevisar det om jordens geometri i sig?
Det finns exakta kartor med korrekta avstånd över alla kontinenter. Du kan försöka passa in dem i cirkeln. Om du provar det kommer du snabbt att se att cirkeln är för liten. Detta betyder att omkretsen söder om ekvatorn är kortare, och den enda förklaringen är att jorden är en jordglob. Eller har du en bättre?
Citera
2025-03-18, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det finns exakta kartor med korrekta avstånd över alla kontinenter. Du kan försöka passa in dem i cirkeln. Om du provar det kommer du snabbt att se att cirkeln är för liten. Detta betyder att omkretsen söder om ekvatorn är kortare, och den enda förklaringen är att jorden är en jordglob. Eller har du en bättre?

Du svarar fortfarande inte utifrån min fråga, gör det så kommer jag svara, jag tänker inte upprepa samma fråga gång på gång för att (medvetet) missuppfattar frågan.
Citera
2025-03-18, 12:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Verkligheten bygger dock på empirism.

Ser man bara en platt jord oavsett om man cyklar eller flyger så är det den verkligheten man lever i, och jag har aldrig behövt beakta en påstådd sfärisk jord, har du?
Ja om du tror att det du ser med blotta ögat från två meters höjd från en cykel eller ett flygplan är den ena emirismen som finns ja.
Citera
2025-03-18, 13:02
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Delar av? Okej, var är resten av kartan?

Citat:
En inzoomad del åt gången ja, där jag befinner mig och där är det uppenbarligen väldigt, väldigt platt.
Nu börjar du vara inne på rätt spår om hur sjöfararna listade ut jordens form.
Börja med den kartdel där du befinner dig och lägg ut den på golvet.
Lägg sedan ut kartdelen väster om den du började med och sedan kartdelen till öster. Fortsätt lägga ut kartdelar tills du lagt ut alla både öster och väster om den del du för tillfället befinner dig i.
Efter detta lägger du ut alla kartdelar både norr om och söder om de du redan lagt ut.
Så småningom kommer du att upptäcka en för dig mycket besynnerlig upplevelse.

När du gjort allt detta ska jag ge dig nästa ledtråd i denna fråga.
Citera
2025-03-18, 13:02
Medlem
Citat:
Du svarar fortfarande inte utifrån min fråga, gör det så kommer jag svara, jag tänker inte upprepa samma fråga gång på gång för att (medvetet) missuppfattar frågan.
Vad menar du? Det var ju precis din sista fråga som jag svarade på. När jordens omkrets söder om ekvatorn är för liten för att rymma länderna norr om ekvatorn är den enda förklaringen att omkretsen blir mindre ju längre söderut man kommer och då måste jorden vara en sfär.
Citera
2025-03-18, 13:07
Medlem
Citat:
Hur mäter ett flygplan avstånd på jorden annars menar du?

Ja inte fan mäts avstånd på ett flygplan med hjälp av radar i alla fall. Tönt
Citera
2025-03-18, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja om du tror att det du ser med blotta ögat från två meters höjd från en cykel eller ett flygplan är den ena emirismen som finns ja.

Ja den sanna verkligheten kan väl endast vara sin egen upplevda verklighet eller hur?

Och i den är jorden platt, tills jag ser något annat.
Citera
2025-03-18, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja inte fan mäts avstånd på ett flygplan med hjälp av radar i alla fall. Tönt

Så, hur mäter ett flygplan avstånd då?

Det är ju ganska väsentligt med tanke på att du hävdar att avstånd just är bevis på att jorden är sfärisk.
Citera
2025-03-18, 13:15
Medlem
Citat:
Så, hur mäter ett flygplan avstånd då?

Det intressanta med din fråga är att du kritiserar noggrannheten i mätningarna utan att ens ha koll på mätmetoden.

Citat:
... Det är ett konstruerat system som inte heller är falsifierbart samt innehåller stora brister och felmarginaler.

Du får skärpa till dig, just nu är du bara löjlig och det är uppenbart att du är helt ointresserad av att diskutera ämnet FE.
Citera
2025-03-18, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Nu börjar du vara inne på rätt spår om hur sjöfararna listade ut jordens form.
Börja med den kartdel där du befinner dig och lägg ut den på golvet.
Lägg sedan ut kartdelen väster om den du började med och sedan kartdelen till öster. Fortsätt lägga ut kartdelar tills du lagt ut alla både öster och väster om den del du för tillfället befinner dig i.
Efter detta lägger du ut alla kartdelar både norr om och söder om de du redan lagt ut.
Så småningom kommer du att upptäcka en för dig mycket besynnerlig upplevelse.

När du gjort allt detta ska jag ge dig nästa ledtråd i denna fråga.

Färderna och avstånden kan fortfarande generera en platt men cirkulär jord då de såklart inte hade ingen aning om de far runt en sfär eller en cirkel.

Men om du vill tro att "de gamla sjöfararna" lade pussel baserat på över 500 100 000 km2 så är du fri att tro det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in