2025-03-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ja och som jag skrivit tidigare så existerar även cirklar på en platt yta.
Förstår du inte vad jag menar? Du får inte plats med alla kontinenter i den cirkeln. Det betyder att omkretsen är för liten eftersom den ligger söder om ekvatorn. Den enda förklaringen är, som vi har sagt gång på gång, att söder om ekvatorn blir omkretsen mindre och mindre ju längre söderut vi kommer, och det är helt omöjligt på en platt jord.
Citera
2025-03-18, 12:03
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Men om du inte har en karta eller utgår från olika modeller, hur vet du då att du flyger över en platt eller en sfärisk jord?
Vi rundjordare vet alltid att vi flyger över en sfärisk jord.

Det beror på att vi hängde med i skolan.
Citera
2025-03-18, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Förstår du inte vad jag menar? Du får inte plats med alla kontinenter i den cirkeln. Det betyder att omkretsen är för liten eftersom den ligger söder om ekvatorn. Den enda förklaringen är, som vi har sagt gång på gång, att söder om ekvatorn blir omkretsen mindre och mindre ju längre söderut vi kommer, och det är helt omöjligt på en platt jord.

Hur ska du veta om något är för stort eller för litet om du inte har något att jämföra med? Det var liksom det som är utgångspunkten.

Om du bara har uppmätta avstånd och restider på olika rutter, och som du skriver eventuellt då rest i en cirkel, vad bevisar det om jordens geometri i sig?
Citera
2025-03-18, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vi rundjordare vet alltid att vi flyger över en sfärisk jord.

Det beror på att vi hängde med i skolan.

Det enda du ser är en platt jord men du inbillar dig allså att det ändå är sfäriskt, okej bra logik.
Citera
2025-03-18, 12:15
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Det enda du ser är en platt jord men du inbillar dig allså att det ändå är sfäriskt, okej bra logik.
Bildade människor behöver inte se saker med egna ögon för att veta hur det förhåller sig.
Citera
2025-03-18, 12:19
Avslutad
Citat:
Bildade människor behöver inte se saker med egna ögon för att veta hur det förhåller sig.

Om man bara ser att jorden är platt och ändå är övertygad om att jorden är sfärisk, så är man knappast bildad. Kvalitet framför kvantitet.
Citera
2025-03-18, 12:25
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Om man bara ser att jorden är platt och ändå är övertygad om att jorden är sfärisk, så är man knappast bildad. Kvalitet framför kvantitet.
Du har för lite utbildning för att förstå sånt här.

Hade du följt med på geografilektionerna och fysiklektionerna hade du inte haft de här problemen som du har.

Du kanske kan hitta nåt som passar dig på komvux.
Citera
2025-03-18, 12:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag skrev precis det. På med monokeln nu med dig.
Fast frågan i den här tråden är om Jorden är platt. Inte om den upplevda verkligheten några kilometer ut från där du står upplevs platt.
Citera
2025-03-18, 12:30
Avslutad
Citat:
Du har för lite utbildning för att förstå sånt här.

Hade du följt med på geografilektionerna och fysiklektionerna hade du inte haft de här problemen som du har.

Du kanske kan hitta nåt som passar dig på komvux.

Jag var såklart själv övertygad innan om att jorden var sfärisk, för att det stod i en bok.

Men ju mer man ifrågasätter och problematiserar ju mindre sannolikt blir saker och ting och perspektiv och kunskap är föränderligt, men det kanske krävs intelligens för att förmå sig att stanna upp och utforska sidospåren jämfört med att bara sitta tryggt i sätet och följa huvudspåret som någon annan styr.

Det är ytterst få saker i livet man kan vara 100% säker på.
Citera
2025-03-18, 12:34
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag var såklart själv övertygad innan om att jorden var sfärisk, för att det stod i en bok.

Men ju mer man ifrågasätter och problematiserar ju mindre sannolikt blir saker och ting och perspektiv och kunskap är föränderligt, men det kanske krävs intelligens för att förmå sig att stanna upp och utforska sidospåren jämfört med att bara sitta tryggt i sätet och följa huvudspåret som någon annan styr.

Det är ytterst få saker i livet man kan vara 100% säker på.
Att jorden är rund är en av de saker jag är 100% säker på.

Du däremot kan inte ens ta bilder på stjärnor vid horisonten. Bedrövligt dåligt.
Citera
2025-03-18, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast frågan i den här tråden är om Jorden är platt. Inte om den upplevda verkligheten några kilometer ut från där du står upplevs platt.

Verkligheten bygger dock på empirism.

Ser man bara en platt jord oavsett om man cyklar eller flyger så är det den verkligheten man lever i, och jag har aldrig behövt beakta en påstådd sfärisk jord, har du?
Senast redigerad av billigost 2025-03-18 kl. 12:40.
Citera
2025-03-18, 12:38
Avslutad
Citat:
Att jorden är rund är en av de saker jag är 100% säker på.

Du däremot kan inte ens ta bilder på stjärnor vid horisonten. Bedrövligt dåligt.

Om du är trygg med att vara 100% säker på att jorden är rund trots att det enda du ser är en platt jord så är det helt okej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in