2025-03-18, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur många undersökningar har du gjort som visar att jorden är platt?

Det här är väl en vattendelare mellan de som älskar att gräva ned sig i kaninhål och de som inte betvivlar allt och alla. Jag har liksom inget skäl att betvivla att det går dagliga flyg mellan Sydney och Santiago även fast jag inte åker med på varje resa.

Det enda jag sett i mitt liv är en platt jord, det räcker för mig, men jag upprepar:

Hur många avstånd jorden över har du mätt som ger tillräckligt empiriskt data för att bevisa att jorden är sfärisk?
Citera
2025-03-18, 10:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du säger själv att du använder en världskarta, oavsett vad du använder den till. Är det denna karta du använder? Ja eller nej.

Delar av en världskarta ja, utifrån där jag befinner mig, och där är jorden platt.

När i livet har du behövt beakta jorden som en sfär?
Citera
2025-03-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Mätsystemet är baserat på att sända en radar som sedan registreras och därefter sänds en svarssignal. Det är ett konstruerat system som inte heller är falsifierbart samt innehåller stora brister och felmarginaler.

Vad dillar du nu om och har du någon som helst poäng?

Är ovan något slags resonemang om att vi inte kan mäta avstånd? Skärp dig.
Citera
2025-03-18, 10:11
Medlem
Citat:
Delar av en världskarta ja, utifrån där jag befinner mig, och där är jorden platt.

När i livet har du behövt beakta jorden som en sfär?
Delar av? Okej, var är resten av kartan?
Citera
2025-03-18, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad dillar du nu om och har du någon som helst poäng?

Är ovan något slags resonemang om att vi inte kan mäta avstånd? Skärp dig.

Hur mäter ett flygplan avstånd på jorden annars menar du?
Citera
2025-03-18, 10:16
Avslutad
Citat:
Delar av? Okej, var är resten av kartan?

En inzoomad del åt gången ja, där jag befinner mig och där är det uppenbarligen väldigt, väldigt platt.
Citera
2025-03-18, 10:37
Medlem
Citat:
En inzoomad del åt gången ja, där jag befinner mig och där är det uppenbarligen väldigt, väldigt platt.
Tror du att det inte finns en karta över hela världen?
Citera
2025-03-18, 10:41
Avslutad
Citat:
Tror du att det inte finns en karta över hela världen?

Det finns många kartor, men de enda som är falsifierbara är de delar av en karta där man befinner sig som visar en platt jord.
Citera
2025-03-18, 10:46
Medlem
Citat:
Det finns många kartor, men de enda som är falsifierbara är de delar av en karta där man befinner sig som visar en platt jord.
Så du menar att det inte går att skapa en korrekt karta som visar hela världen.
Citera
2025-03-18, 10:55
Avslutad
Citat:
Så du menar att det inte går att skapa en korrekt karta som visar hela världen.

Enligt mig bevisar inte kartor att jorden är sfäriska då de ej är falsifierbara, jag vet inte hur många gånger jag sagt det nu. Jag kan gärna diskutera mätmetoder om du vill men kartors övergripande icke-betydelse har väl ältats nog nu.
Citera
2025-03-18, 11:05
Medlem
Citat:
Enligt mig bevisar inte kartor att jorden är sfäriska då de ej är falsifierbara, jag vet inte hur många gånger jag sagt det nu. Jag kan gärna diskutera mätmetoder om du vill men kartors övergripande icke-betydelse har väl ältats nog nu.
Vi vet vad maxhastigheten på reguljärflyg är. Tror du på det? Vi vet också hur lång tid det tar att flyga från Sydney till Santiago. Då är det lätt att beräkna ungefär hur långt det är mellan Sydney och Santiago. Det har inget med kartor att göra. Är du med på det?
Citera
2025-03-18, 11:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det enda jag sett i mitt liv är en platt jord, det räcker för mig, men jag upprepar:

Hur många avstånd jorden över har du mätt som ger tillräckligt empiriskt data för att bevisa att jorden är sfärisk?
Vad bevisar det att det ser platt ut när man står på marken och tittar? Du kräver empiriska bevis av andra men anser själv att det räcker med att det ser platt ut för att själv vara säker på att Jorden är platt.
Du har garanterat inte varit tillräckligt högt upp för att kunna avgöra om Jorden verkligen är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in