2025-03-18, 09:29
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Hobbybil.

Trevligt
Vad kör du för bil till vardags då?
Citera
2025-03-18, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Trevligt
Vad kör du för bil till vardags då?
Normalt en Audi A4 1,8 tfsi. denna vinter bara corvette. varit barmark här hela vintern å corvetten är billig att köra... Audin 6000kr i försäkring å skatt på 1650.corvetten skattebefriad å helförsäkring 150kr i mån. En lplastbil som aldrig rostar.
Citera
2025-03-18, 09:39
Medlem
Kan inte åka billigare ju.
Citera
2025-03-18, 09:58
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Varje gång jag parkerar, kör iväg och lägger i backen.
Ok, du har inte en Tesla alltså. För den delen, även om du måste hålla på och växla fram och tillbaka i din elbil så lär det ju inte påverka landsvägs och motorvägskörning.
Men för att återgå till Tesla, i många lägen så behöver du inte hålla på att peta på skärmen i tid och otid som du tror, varken när du ska kära fram eller tillbaka eller när du kör, som jag beskrivit så behöver du inte peta på skärmen alls för det mesta. Bilar med yoke är väldigt ovanliga, 3 och Y är de vanligaste Teslorna och de har vanliga runda rattar så inte heller det förklarar att de som kär dem skulle bete sig irrationellt eller idiotiskt.

Jag tror du och TS lider av bekräftelsebias, jag upplever att de flesta som kör Tesla kör som folk gör mest, en del är idioter men de flesta sköter sig. Ingen större skillnad mot andra bilägare.
Citera
2025-03-18, 10:00
Medlem
Citat:
Supermärklig iaktagelse, jag har raka motsatsen till upplevelse. Eller, egentligen inte specifikt för Tesla men jag har noterat att elbilsförare kör något långsammare generellt.
Kan inte säga att jag har rätt men jag tänkte så innan jag köpte elbil själv, då jag upplevde mig köra om elbilar oftare än icke elbilar.

Tänkte att det nog har med laddning att göra, dvs att hur mycket man än tycker att laddning inte är ett problem (det tycker inte jag heller sen jag blev med elbil) så är det självklart så att det går snabbare att tanka bensin/diesel än att ladda bilen.

Men att just Tesla-förare kör sämre än andra är jag inte det minsta övertygad om. Tycker snarare att det är ett tramsigt påstående.
Jag kör likvärdigt oavsett om jag kör min Nissan eller min Tesla.

Det är bara mina observationer. Du får väl tycka att de bara är tramsiga påståenden bäst du vill. För bara du har väl rätt i din skalle?
Citera
2025-03-18, 10:10
Medlem
För att de behöver inte lägga mycket på att se sig omkring. bilen tar hand om allt det.
Citera
2025-03-18, 10:16
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ok, du har inte en Tesla alltså. För den delen, även om du måste hålla på och växla fram och tillbaka i din elbil så lär det ju inte påverka landsvägs och motorvägskörning.
Men för att återgå till Tesla, i många lägen så behöver du inte hålla på att peta på skärmen i tid och otid som du tror, varken när du ska kära fram eller tillbaka eller när du kör, som jag beskrivit så behöver du inte peta på skärmen alls för det mesta. Bilar med yoke är väldigt ovanliga, 3 och Y är de vanligaste Teslorna och de har vanliga runda rattar så inte heller det förklarar att de som kär dem skulle bete sig irrationellt eller idiotiskt.

Jag tror du och TS lider av bekräftelsebias, jag upplever att de flesta som kör Tesla kör som folk gör mest, en del är idioter men de flesta sköter sig. Ingen större skillnad mot andra bilägare.
Hur menar du att man lägger i backen på en Tesla Model 3 av senaste snitt, om inte via skärmen?
Citera
2025-03-18, 10:17
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Fel på alla punkter. Man lägger i rätt växel när man ska köra iväg, backa eller parkera på samma sätt som alla andra, inte via nån pekskärm

Och blinkar gör vi också som alla andra, via blinkers vid ratten som är hel och inte halv.
Konstigt, den Tesla jag kört hade framåt och bakåt på skärmen. Ratten var halv. Blinka gjorde jag på en rattknapp.
Citera
2025-03-18, 10:24
Moderator
HelgeBuks avatar
Kanske för att de tror att bilen kan köra själv? Många har trots allt betalat för nåt som heter Full Self Driving och då kanske lurats att tro att bilen kan köra själv.
Citera
2025-03-18, 10:30
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Jag tänkte inte på det förut, men när Elon Musk visade sitt riktiga ansikte senaste tiden så kom jag på att hela Tesla gänget, företaget och deras kunder, är fullständiga idioter.

Jag brukar pendla på E18 varje dag till jobbet, och ofta är det en tesla idiot som kör i arslet på mig, kanske en halv meter bakom mig i en 90 väg, kör om och ställer sig en meter framför mig. Jag vet inte om de försöker spara batteri för att slippa vänta timmar på att ladda om eller om de bara är tidigare BMW idioter som hittat en ny leksak. Eller tesla idioter som kör bakom mig i infarter till E18 och accelererar från 80 till 120 på en halv sekund och försöker köra om mig när jag fortfarande inte kört in i motorvägen.. Häromdagen såg jag en Audi som stod mitt på vägen och föraren gick ut för att konfrontera en tesla förare som stod bakom. Teslan kört då över trottoaren och försvann för att undvika konflikten. Vet inte vad som hände, men antar att samma skitigt beteende där, en hjärnlös tesla bilist som körde en halv meter bakom Audin på en landsväg med många korsningar och djur som kan dyka upp närsomhelst.

Vem annars köper en Tesla om man inte är en fullständig idiot? Tesla vägrar att teckna kollektivavtal i Sverige, deras bilar är 100% överprisade, omöjliga och kostar en förmögenhet att laga, och blir skrot innan de ens hunnit rosta, och deras VD är en öppen nazist som vill lägga ner välfärdssystem i världen för att slippa skatt.

Det tog två klickar på nätet för att bekräfta det
Study Finds Tesla Owners Are the Most Accident-Prone Drivers
Tesla Drivers Are The Worst In The Country: Study
"A study by Lending Tree determined which car brand has the worst drivers.
Tesla owners were found to be the second worst drivers. They incurred 31.13 incidents for every 1,000 drivers, and had the highest accident rate of any brand with 23.54 over the 12 months studied. Tesla drivers had the highest incident rates in 11 states, the only brand besides Ram to roll into double digits."

Att Musk står bakom Trump för en mer rättvist och sund värld är något oerhört positivt och som kommer att vända upp och ner på planerna för kontrollsamhället utan frihet som fascisterna i WEF, WHO, FN , EU försöker att tvinga på oss.

Det du svamlar om har jag aldrig upplevt i någon större skala utan tesla förare kör som alla andra. Varken sämre eller bättre.
Citera
2025-03-18, 10:35
Avslutad
Jag provade Tesla, det är en bra bil men den är för tung, den borde ha högre skatt för den sliter mycket hårdare på vägarna än en lätt bil.

Sen sitter pekskärmen för lågt, blicken lämnar färdvägen på ett sätt som är distraherande.

Jag har själv NAV i bilen men det är en distraktion när det är för mycket lull lull.

edit: ... sen vet jag att det finns en äldre generation än mig om det är möjligt här och där undrar jag lite hur tongångarna var när förra generationen amerikanska bilar med bakhjulsdrift och mycket hästkrafter kom?

Det är roligt att köra bil som går fort. Speciellt om det är en automat för då är det radiobil. Manuell är konst att köra, det är för en annan sorts förare. Vi som gillar att inte ha så bråttom utan vet vart vi ska.
Senast redigerad av Eurasiatic 2025-03-18 kl. 10:46.
Citera
2025-03-18, 11:29
Medlem
Därför att Tesla är så jävla obekväm
Åkte i en Tesla taxi häromdagen
Var som att sitta på träbänk
Och taxibabben körde 120 på 70 väg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto