Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
Ja inte är det halva priset som du nämnde till JAS39E. Du har senare själv letat upp en mer rimlig kostnad.
Äh, rätta till glasögonen å tryck till prillan din gamla sjöbuse.
Jag skrev att det är TYP halva värdet , att det låter OTROLIGT DYRT.
Så jag hade väl delvis rätt, eller fel, beror på vems perspektiv man ser det från.
Motorn kostar i billigaste utvärderingen ,uppräknad till 2025 års kronvärde 210milj, dyraste 325milj +- 13milj.
Gripen kostar 850milj i FÖRSÄLJNINGSKOSTNAD dvs SAAB har lagt in vinst och massa annat i den kostnaden ( enl din uppgift)
SAABs tillverkningsvärde på Gripen är alltså mindre än 850mille.
Då kanske 200-300 miljoner inte är så långt från TYP halva värdet på planet.