2025-03-17, 20:10
  #709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Med tanke på ditt inlägg och ditt Nick så vet du nog redan vad en motor kostar så du kanske kan svara på frågan själv, åt oss andra.
Annars ska Indien betala 10miljoner Dollar/st för 99st lokalt producerade F414 motorer till sin Tejas2.
Blir väl iaf inte billigare att köpa färdiga från US till våra E Gripar.
Sedan är väl 850milj kr försäljningspris på Gripen E då blir motorns kostnad en mindre andel.
Vad vet jag...
Ja inte är det halva priset som du nämnde till JAS39E. Du har senare själv letat upp en mer rimlig kostnad.
__________________
Senast redigerad av slurppen 2025-03-17 kl. 20:18.
Citera
2025-03-17, 20:33
  #710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vet inte hur stor andel det handlar om, men ja, motorer är dyra. Det gäller även kommersiella flygplan som ska skrotas eller tas ur trafik. Motorerna står då, som reservdelar, för en stor del av värdet.

På typen jag flyger, är motorerna ca 65-70% av maskinens totala värde.
Det är ganska ansenligt, men då skall man också ha med sig att det är viss skillnad på elektroniken i övrigt!
Citera
2025-03-17, 23:58
  #711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Ja inte är det halva priset som du nämnde till JAS39E. Du har senare själv letat upp en mer rimlig kostnad.

Äh, rätta till glasögonen å tryck till prillan din gamla sjöbuse.

Jag skrev att det är TYP halva värdet , att det låter OTROLIGT DYRT.
Så jag hade väl delvis rätt, eller fel, beror på vems perspektiv man ser det från.
Motorn kostar i billigaste utvärderingen ,uppräknad till 2025 års kronvärde 210milj, dyraste 325milj +- 13milj.
Gripen kostar 850milj i FÖRSÄLJNINGSKOSTNAD dvs SAAB har lagt in vinst och massa annat i den kostnaden ( enl din uppgift)
SAABs tillverkningsvärde på Gripen är alltså mindre än 850mille.
Då kanske 200-300 miljoner inte är så långt från TYP halva värdet på planet.
Citera
2025-03-18, 00:13
  #712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
På typen jag flyger, är motorerna ca 65-70% av maskinens totala värde.
Det är ganska ansenligt, men då skall man också ha med sig att det är viss skillnad på elektroniken i övrigt!
Ja, har man tex 2 motorer ökar det ju andelen ännu mer.
I Gripens E fall visar det sig nu vara typ 30-40% av planets värde.

Men undrar hur Koreanerna ska skunna sälja sitt dubbelmotorförsedda (F114) plan, KF-21Boramei för 650miljoner/ st.
Det blir inte mycket marginal kvar där när motorerna kostar 2X ,200-300 miljoner/st.
Kanske licenstillverkar, som Indien isåfall.
Indien skulle ge 100miljon/st
Fast å andra sidan måste det vara dyrare att Licenstillverka i Korea än Indien.
Citera
2025-03-18, 01:18
  #713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Äh, rätta till glasögonen å tryck till prillan din gamla sjöbuse.

Jag skrev att det är TYP halva värdet , att det låter OTROLIGT DYRT.
Så jag hade väl delvis rätt, eller fel, beror på vems perspektiv man ser det från.
Motorn kostar i billigaste utvärderingen ,uppräknad till 2025 års kronvärde 210milj, dyraste 325milj +- 13milj.
Gripen kostar 850milj i FÖRSÄLJNINGSKOSTNAD dvs SAAB har lagt in vinst och massa annat i den kostnaden ( enl din uppgift)
SAABs tillverkningsvärde på Gripen är alltså mindre än 850mille.
Då kanske 200-300 miljoner inte är så långt från TYP halva värdet på planet.

Nej en F414 kostar inte 200 miljoner. Den kostar under 100 miljoner.
Citera
2025-03-18, 03:32
  #714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Nej en F414 kostar inte 200 miljoner. Den kostar under 100 miljoner.
Nähä. Var fick du det priset från?
Nä jag tycker det låter ofantligt dyrt jag med.
Jag bara återberättar enda jag hittade vid snabbsök.
Var artikel i DagensIndustri där köparen och GKN meddelade vad anbudet på motorer de fått låg på,
160-250 miljoner +-10miljoner i 2017 kronkurs stod det osv, om vi beställde 60st.
Indien skulle betala 10milj Dollar/st för licenbygga av 99motorer till sin Tejas2 ,år 2024.
Citera
2025-03-18, 03:38
  #715
Medlem
Åter till Topic nu.
Är det rimligt att tro att Kanada skulle skrota sin F35 order och istället beställa Gripenplan från oss?
När skulle de kunna få dessa levererade och vem skulle bygga dom, Sverige?
Finns kapaciteten att snabbt fylla på Kanadas behov av nytt stridflyg isåfall?
Är Trump så opålitlig eller är det bara ett skrämskott för att motarbeta Trumps tullar osv?
Är väl inte gratis att avbeställa F35orna heller antar jag.
Citera
2025-03-18, 07:36
  #716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Nähä. Var fick du det priset från?
Nä jag tycker det låter ofantligt dyrt jag med.
Jag bara återberättar enda jag hittade vid snabbsök.
Var artikel i DagensIndustri där köparen och GKN meddelade vad anbudet på motorer de fått låg på,
160-250 miljoner +-10miljoner i 2017 kronkurs stod det osv, om vi beställde 60st.
Indien skulle betala 10milj Dollar/st för licenbygga av 99motorer till sin Tejas2 ,år 2024.
I 2023 kostet F414-GE-400 bygget hos GE $3,71 millioner. Det skulle bli Sek ca 38 millioner kroner.
I alle slike avtaler inngår flere ting enn bare motoren.

https://idrw.org/made-in-india-f414-ge-400-turbofan-engines-cost-to-remain-under-4-million/
Citera
2025-03-18, 07:40
  #717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Åter till Topic nu.
Är det rimligt att tro att Kanada skulle skrota sin F35 order och istället beställa Gripenplan från oss?
När skulle de kunna få dessa levererade och vem skulle bygga dom, Sverige?
Finns kapaciteten att snabbt fylla på Kanadas behov av nytt stridflyg isåfall?
Är Trump så opålitlig eller är det bara ett skrämskott för att motarbeta Trumps tullar osv?
Är väl inte gratis att avbeställa F35orna heller antar jag.
Nei, i utgangspunktet er ikke dette sannsynlig. Det som dukker opp i media nå er politikk, og ikke noe annet. Men som vi vet så er det politikk som til slutt avgjør slike vedtak. Hvordan avtalen som Canada har for flyene etter de første 16 stk F-35A som allerede er betalt, og som de vil motta vet ingen av oss.
Sannsynligvis vil dette løse seg, og jeg blir også overrasket hvis Portugal ender opp med et fly fra Europa.
Citera
2025-03-18, 08:44
  #718
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av Cuttherope 2025-03-18 kl. 09:23.
Citera
2025-03-18, 09:01
  #719
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av Cuttherope 2025-03-18 kl. 09:06.
Citera
2025-03-18, 09:05
  #720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
I 2023 kostet F414-GE-400 bygget hos GE $3,71 millioner. Det skulle bli Sek ca 38 millioner kroner.
I alle slike avtaler inngår flere ting enn bare motoren.

https://idrw.org/made-in-india-f414-ge-400-turbofan-engines-cost-to-remain-under-4-million/
Aha, jag förstår.
Ca 38miljoner kronor låter ju "billigt" för en motor istället.

Letade upp där jag fick mina uppgifter från. Länkar dessa.

Indierna har varit bra på att pruta ner priset på F414 motorer, från 10 miljoner Dollar till 3.7 miljoner Dollar.

https://idrw.org/ge-414-engine-deal-for-tejas-mark-2-faces-price-escalation-local-manufacturing-costs-projected/

Sverige också.
9 miljarder/ sek för 60st motorer.
Men det är väl med underhål osv som du säger.

https://www.svd.se/a/MydnB/intensiv-strid-om-gripens-motor-miljarder-pa-spel
__________________
Senast redigerad av Cuttherope 2025-03-18 kl. 09:25. Anledning: Komplettering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in