2022-04-01, 21:51
  #697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eurofighter är en större maskin än Gripen och upptäcks på längre håll, ännu mer då med SU27, 30 eller 35.
Då ett Globaleyes eller annat radarspaningsflyg har kraftigare sensorer än Eurofighter eller SU35 och Gripen upptäcks senare av Eurofighter/SU35 radarspaningsstöd än vise versa så Gripen i ett sådant läge har en fördel snarare än en nackdel.

Den har dock inte större radarsignatur av vad som går att läsa sig till. Lägger man 5 ggr så mycket pengar på att ta fram ett flygplan får man en bättre produkt.
Citera
2022-04-02, 07:23
  #698
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Den har dock inte större radarsignatur av vad som går att läsa sig till. Lägger man 5 ggr så mycket pengar på att ta fram ett flygplan får man en bättre produkt.
Nja ineffektivt slöseri med pengar snarare och långsam utveckling, sameuropeiska projekt är generellt dyra och ineffektiva sett till vad de kostar, Iris-T och Meteor är undantaget.
Eurofighter är större, och med två motorer kraftfullare, det är väl också det enda.
Citera
2025-03-16, 12:33
  #699
Medlem
Kanada uppges överväga att avbeställa sina F-35 och titta på europeiska alternativ.
Detta ska landets försvarsminister sagt.
Ministern har fått uppdrag av Kanadas nya premiärminister att värdera olika alternativ rapporterar Dagens Industri
Citera
2025-03-16, 14:15
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Kanada uppges överväga att avbeställa sina F-35 och titta på europeiska alternativ.
Detta ska landets försvarsminister sagt.
Ministern har fått uppdrag av Kanadas nya premiärminister att värdera olika alternativ rapporterar Dagens Industri

Tror Kanada menar ganska mycket allvar den här gången…

Men avbeställer de (C)F-35 så lär ju INTE Gripen som har en amerikansk motor och amerikanska delkomponenter vara förstahandsvalet.

Blir nog Rafale OM Kanada väljer nåt annat.
Citera
2025-03-16, 14:26
  #701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Tror Kanada menar ganska mycket allvar den här gången…

Men avbeställer de (C)F-35 så lär ju INTE Gripen som har en amerikansk motor och amerikanska delkomponenter vara förstahandsvalet.

Blir nog Rafale OM Kanada väljer nåt annat.
Aaa, kanske du har rätt om motorn.
Å andra sidan kanske US tycker det är bättre att få sälja 2st motorer/ Gripen än inet alls om de går misste om F35 affären.
Motorer är dyra. Läste någonstans att det uppgick till typ halva Gripens värde.
Låter osannolikt dyrt men något åt det hållet stod det.
Ja, det blir nog Rafale isåfall.
Kanada har ju lite koppling till Frankrike.
Citera
2025-03-16, 14:37
  #702
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Aaa, kanske du har rätt om motorn.
Å andra sidan kanske US tycker det är bättre att få sälja 2st motorer/ Gripen än inet alls om de går misste om F35 affären.
Motorer är dyra. Läste någonstans att det uppgick till typ halva Gripens värde.
Låter osannolikt dyrt men något åt det hållet stod det.
Ja, det blir nog Rafale isåfall.
Kanada har ju lite koppling till Frankrike.
Vet inte hur stor andel det handlar om, men ja, motorer är dyra. Det gäller även kommersiella flygplan som ska skrotas eller tas ur trafik. Motorerna står då, som reservdelar, för en stor del av värdet.
Citera
2025-03-16, 14:52
  #703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vet inte hur stor andel det handlar om, men ja, motorer är dyra. Det gäller även kommersiella flygplan som ska skrotas eller tas ur trafik. Motorerna står då, som reservdelar, för en stor del av värdet.
Läste förra veckan att de driver turbinen i gaskraftverk med gamla jetmotorer.
Stod bla att ett gaskraftverk i Västsverige drevs av 2st Rm8 motorer från viggen.
Flygvapnet har enl uppgift 2xmotor till sina plan. Så det blir många över när planen fasas ut.
Citera
2025-03-16, 16:10
  #704
Medlem
Kf-2 från sydkorea beräknas att producera 2026. Den ska baseras på beprövade komponenter. Produktionen beräknas bli ca 200 st. Efter 2028 ska de producera ett plan med bättre stealth förmågan.

Kf-21 beräknas kosta 650 miljoner. JAS 39E beräknas kosta 850 miljoner. Mot 580 miljoner som var ett lågt pris till Schweiz. Båda använder F414 motorer. JAS 39E använder en.
KF-21 använder 2 st. Så hur kan då priset vara en stor kostnad på motorerna?
Citera
2025-03-17, 02:10
  #705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Kf-2 från sydkorea beräknas att producera 2026. Den ska baseras på beprövade komponenter. Produktionen beräknas bli ca 200 st. Efter 2028 ska de producera ett plan med bättre stealth förmågan.

Kf-21 beräknas kosta 650 miljoner. JAS 39E beräknas kosta 850 miljoner. Mot 580 miljoner som var ett lågt pris till Schweiz. Båda använder F414 motorer. JAS 39E använder en.
KF-21 använder 2 st. Så hur kan då priset vara en stor kostnad på motorerna?

Med tanke på ditt inlägg och ditt Nick så vet du nog redan vad en motor kostar så du kanske kan svara på frågan själv, åt oss andra.
Annars ska Indien betala 10miljoner Dollar/st för 99st lokalt producerade F414 motorer till sin Tejas2.
Blir väl iaf inte billigare att köpa färdiga från US till våra E Gripar.
Sedan är väl 850milj kr försäljningspris på Gripen E då blir motorns kostnad en mindre andel.
Vad vet jag...
Citera
2025-03-17, 03:33
  #706
Medlem
Priset för en F414 verkar ligga på, i 2017 års kronkurs på mellan 166-250 miljoner kr/st vid order på 60st motorer till Gripen E.
Priset lite beroende på vem som skulle sköta underhållet GE eller GKN och vem som skulle anpassa motorn till det enmotoriga Gripen E. Allt enl artikel i Dagens Industri år 2017.
Kanada har ju redan F18 med dubbla F404, synd att dessa motorer INTE kan användas i Gripen E ( men används i Gripen A-D)

De kunde då återanvänt sina F18 motorer vid ev köp av Gripen E.
Då kunde vi exporterat nya Gripen utan motorer.

USA hade då inte kunnat stoppa affären av den anledningen iaf.
Citera
2025-03-17, 17:54
  #707
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Aaa, kanske du har rätt om motorn.
Å andra sidan kanske US tycker det är bättre att få sälja 2st motorer/ Gripen än inet alls om de går misste om F35 affären.
Motorer är dyra. Läste någonstans att det uppgick till typ halva Gripens värde.
Låter osannolikt dyrt men något åt det hållet stod det.
Ja, det blir nog Rafale isåfall.
Kanada har ju lite koppling till Frankrike.

Jag frågade ChatGPT och fick, tillsammans med många brasklappar, fram att 30 - 40% av värdet i en Gripen E kommer från amerikanska underleverantörer. Det är oklart om slutmonteringen ingick i denna skattning, för det steget är nog bland de dyraste.

Motorn är ju amerikansk och den är nog den största posten bland usakomponenterna. Radarn, däremot, är ju fransk/italiensk.

Vad gäller de amerikanska underleverantörerna så kan dock dessa, i sin tur, mycket väl ha kanadensiska underleverantörer.

Edit: Mycket av instrumenteringen i cockpit är brasiliansk. Den stora displayen tillverkas t ex i Brasilien av ett dotterbolag till israeliska Elbit.
__________________
Senast redigerad av Eerieye 2025-03-17 kl. 18:00.
Citera
2025-03-17, 18:58
  #708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Edit: Mycket av instrumenteringen i cockpit är brasiliansk. Den stora displayen tillverkas t ex i Brasilien av ett dotterbolag till israeliska Elbit.
Som du selv sier så er det AEL System(100% eiet av Elbit Systems) som lager wide-area og head-up displayene i E/F. Instrumenteringen er noe helt annet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in