2025-03-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hur har du tänkt att man ska undersöka det? Leasa ett fartyg eller en airbus?
Det är upp till dig att välja. Antingen kan du lita på de som cirkulerar runt jorden på 90 minuter eller åker jorden runt på markytan. Eller så gör du det själv och blir övertygad.

Vilket väljer du?
Citera
2025-03-17, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det är upp till dig att välja. Antingen kan du lita på de som cirkulerar runt jorden på 90 minuter eller åker jorden runt på markytan. Eller så gör du det själv och blir övertygad.

Vilket väljer du?

Jag hade gärna leasat ett fartyg och passerat Antarktis för att upptäcka mer av vad som döljs på denna jord, men tyvärr blir man förmodligen "undanröjd" då.
Citera
2025-03-17, 17:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vet du inte hur vår världskarta ser ut?

Vilken projektion menar du?

https://auger.org/education/Auger_Education/Aitoff.html

Vilken är den rätta?
Citera
2025-03-17, 17:25
Medlem
Citat:
Den verkar dock baserad på ett slags noll-läge som en plan yta, så uppenbarligen fungerar den även på platt yta om man vill det.

Nu dillar du. WGS är en referensellipsoid som saknar plana ytor.

Citat:
Men som alla andra system kan man konstruera och slänga in vilka siffror man vill för att uppfylla sitt mål. Att dessutom amerikanska myndigheter tagit fram den gör ju inte det hela mindre ifrågasättande.

Det enda viktiga i sammanhanget är att vi navigerar med hjälp av den och att den stämmer med verkligheten.

En fungerande "karta" helt enkelt. Där alla avstånd och riktningar stämmer till 100% med verkligheten. Det är helt enkelt en perfekt modell över hur jorden ser ut.

Citat:
... slänga in vilka siffror man vill ...

Nja, den är ju väldigt väl definierad. Varför kollar du aldrig upp fakta innan du svamlar? Du framställer dig själv som en idiot. Om man skulle kunna slänga in vilka siffror som helst så skulle den ju inte funka.
Citera
2025-03-17, 17:27
Medlem
Citat:
Om du är intresserad av hur saker och ting fungerar så borde du väl föredra falsifierbara företeelser?
Om du verkligen tror att jorden är platt bör du försöka sätta dig in i ämnet och hitta en förklaring till problemen som avstånden på södra halvklotet skapar för dig. Är det verkligen så svårt att komma på en platt jordkarta som är korrekt? Eller kanske det är omöjligt?
Citera
2025-03-17, 17:29
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag hade gärna leasat ett fartyg och passerat Antarktis för att upptäcka mer av vad som döljs på denna jord, men tyvärr blir man förmodligen "undanröjd" då.
Du behöver inte vara orolig. Ingen skulle slösa kulor på dig, du kommer ändå segla vilse eftersom du har fel karta.
Citera
2025-03-17, 17:30
Medlem
Citat:
Det har inget med ditt val att göra; via Antarktis är onödigt krångligt för en som inte vågar något.

Vilket blir dit val?
Citera
2025-03-17, 18:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men då utgår du ifrån att man bestämt sig för att jorden är sfärisk.

Utgår man från ingenting så kan en sådan rutt omöjligen bevisa att jorden är sfärisk .

”Utgår man från ingenting”… Så bottenlöst korkad du är arme krake
Citera
2025-03-17, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nu dillar du. WGS är en referensellipsoid som saknar plana ytor.

Det enda viktiga i sammanhanget är att vi navigerar med hjälp av den och att den stämmer med verkligheten.

En fungerande "karta" helt enkelt. Där alla avstånd och riktningar stämmer till 100% med verkligheten. Det är helt enkelt en perfekt modell över hur jorden ser ut.

Nja, den är ju väldigt väl definierad. Varför kollar du aldrig upp fakta innan du svamlar? Du framställer dig själv som en idiot. Om man skulle kunna slänga in vilka siffror som helst så skulle den ju inte funka.

Vad jag menade var att ett liknande konstruerat system även hade kunnat appliceras på en platt jord, en triangel eller en falukorv, det gäller bara att mäta vad man vill mäta.
Citera
2025-03-17, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det har inget med ditt val att göra; via Antarktis är onödigt krångligt för en som inte vågar något.

Vilket blir dit val?

Det är ju knappast min uppgift att bevisa att något som ser platt ut, är sfäriskt.

Vilket är ditt starkaste falsifierbara bevis på att jorden är sfärisk?
Citera
2025-03-17, 18:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är ju knappast min uppgift att bevisa att något som ser platt ut, är sfäriskt.

Vilket är ditt starkaste falsifierbara bevis på att jorden är sfärisk?

Ett av mina bästa bevis är din totala dikeskörning med svammel och lögner i denna tråd. Jorden har liksom aldrig varit rundare
Citera
2025-03-17, 18:37
Medlem
Citat:
Vad jag menade var att ett liknande konstruerat system även hade kunnat appliceras på en platt jord, en triangel eller en falukorv, det gäller bara att mäta vad man vill mäta.

Nej, varken du eller någon annan kan konstruera ett annat system som överensstämmer med verkligheten. Du kan ju inte ens tala om hur lång ekvatorn är eller hur man navigerar från Sydney till Santiago.

Testa ska du få se, rita en cirkel med radien 1 och omkretsen 4. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in