2025-03-17, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Näe, jag gjorde precis som du när du inte mätt själv, dvs frågar Google. Är Google inte en godkänd källa trots att du såväl hänvisat dit som uppmanat till att fråga Google?

Jag frågade Google och fick till svar att ekvatorn är 4000 mil lång och avståndet från ekvatorn till nordpolen är 1000 mil. Är det inte korrekt och hur kom du i så fall fram till det?

Jag skrev inte att det var fel, inte att det var rätt heller.

Men låt säga att någon eller några inte vill att vi ska få reda på något, tror du de då lämnar den informationen till öppen beskådan på Google?
Citera
2025-03-17, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost

Men låt säga att någon eller några inte vill att vi ska få reda på något, tror du de då lämnar den informationen till öppen beskådan på Google?
Tja
Citat:
det är bara noggrannt utvalda person som får åka till Antarktis och Nordpolen, och så länge det är så, är "bevis" därifrån inte värt någonting heller.
....
Citat:
Jag har jämfört bilder ja, från Google, men jag har inte tagit egna bilder på Antarktis.
Citat:
Googla på "why can't you see stars on the horizon" så kommer du se att det är ett faktum.
....baserat på din höga tilltro till Google finns det inget hinder att lita på att Googles svar angående ekvatorns längd och radie är korrekt mot verkligheten

Citat:
Aha... den här varianten:
Citat:
Jag har inte mätt så jag har ingen åsikt
Hycklare

Förklara hur en 4000 mil lång ekvator går ihop med radien 1000 mil på en platt jord.
Citera
2025-03-17, 06:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej det framgår inte, kan du förklara hur de gamla sjöfararna "listade" ut att jorden var sfärisk?

Iof räckte det med att se solupp- och nedgångar vid havet, men enda sättet att få till en korrekt världskarta är att forma den som ett klot
Citera
2025-03-17, 06:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Man mäter upp faktiska avstånd, ritar en karta utefter det och sedan kallar det för en platt karta. Problemet är löst och man kan samtidigt bevisa då att jorden inte är rund.

Fast man får den inte att stämma om man inte formar den som ett klot. Capish?
Citera
2025-03-17, 06:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men om man utgår från att jorden är platt, man mäter upp avstånden och sedan ritar en karta utefter det så är det ju en komplett platt karta, eller hur?

Nej, för det går inte att rita en sådan karta.
Citera
2025-03-17, 06:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag pratar inte om Gleason och skit i kartor och om jorden är platt eller sfärisk.

Mäter man upp de faktiska avstånden på jorden och sedan ritar en karta, så får man en karta baserad på verkligheten. Och om denna verklighet är platt eller sfärisk går inte att utläsa pga avstånden.

Lol du är helt utvecklingsstörd. Du kan inte rita en korrekt sådan karta.
Citera
2025-03-17, 08:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tja

....

....baserat på din höga tilltro till Google finns det inget hinder att lita på att Googles svar angående ekvatorns längd och radie är korrekt mot verkligheten

Aha... den här varianten:

Hycklare

Förklara hur en 4000 mil lång ekvator går ihop med radien 1000 mil på en platt jord.

Vad duktig du är på att citera, guldstjärna till gubben!

Hur jag förklarar det, uppenbarligen är den platta kartan vi har ritad efter den platta verklighet vi lever i, allså den platta jorden.
Citera
2025-03-17, 08:49
Medlem
Citat:
Vilka har tillgång till att utforska hela jorden menar du?
Hela jorden behövs väl inte? Det räcker att bara röra sig i en riktning hela tiden. Är du osäker på resultatet för de som redan har gjort det är det upp dig att prova. När händer det?
Citera
2025-03-17, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Iof räckte det med att se solupp- och nedgångar vid havet, men enda sättet att få till en korrekt världskarta är att forma den som ett klot

Citat:
Fast man får den inte att stämma om man inte formar den som ett klot. Capish?

Citat:
Nej, för det går inte att rita en sådan karta.

Citat:
Lol du är helt utvecklingsstörd. Du kan inte rita en korrekt sådan karta.

Var de gamla sjöfararna tvungna att ge sig ut på havet för att se solnedgången?

Den verkliga kartan är den platta kartan vi har, den fejkade är den konverterade jordglobskartan, svårare än så är det inte.
Citera
2025-03-17, 08:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Hela jorden behövs väl inte? Det räcker att bara röra sig i en riktning hela tiden. Är du osäker på resultatet för de som redan har gjort det är det upp dig att prova. När händer det?

Hur har du tänkt att man ska undersöka det? Leasa ett fartyg eller en airbus?
Citera
2025-03-17, 09:23
Medlem
Citat:
Vilka har tillgång till att utforska hela jorden menar du?

Är inte frågan felställd? Vilka har inte tillgång till att utforska jorden? Vem hindrar dig att ta flyget från Sydney till Johannesburg?

Och som vanligt försöker du byta ämne. Vad vi diskuterade var om de kända avstånden är förenliga med en platt jord. Och mer specifikt om det är förenligt med en platt jord att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn och att ekvatorn är 4000 mil lång.

Jag och de flesta anser att det är ställt utom allt tvivel att vi hittar på jorden och därmed känner till olika avstånd och riktningar. Vilket i sin tur även innebär att vi känner till jordens form och storlek. Motsatsen, att vi inte hittar på jorden, är ett absurt påstående med tanke på att det dagligen görs tusentals resor mellan olika länder och världsdelar.
Citera
2025-03-17, 09:25
Medlem
Citat:
Vad duktig du är på att citera, guldstjärna till gubben!

Hur jag förklarar det, uppenbarligen är den platta kartan vi har ritad efter den platta verklighet vi lever i, allså den platta jorden.

Varför stämmer inte den platta kartan med verkligheten?

Och varför navigerar vi lyckosamt med hjälp av modellen WGS84?

Citat:
Den verkliga kartan är den platta kartan vi har, den fejkade är den konverterade jordglobskartan, svårare än så är det inte.

Fast vad du glömmer är att vi idag navigerar med hjälp av WGS84 (en 3D-karta) och att den överensstämmer med verkligheten. Och i och med att vi varje gång lyckas hitta fram vet vi att jorden ser ut som WGS84.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-03-17 kl. 09:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in