2025-03-17, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men vi navigerar ju inte utefter kartor. Vi navigerar utefter WGS84. Och att den stämmer kan du själv kontrollera.

Och återigen: Det faktum att vi hittar på jorden, vilket betyder att vi känner till avstånd och riktningar, falsifierar flat earth. De kända avstånden är inte förenliga med en platt jord.

Vad är WGS84 baserat på då?
Citera
2025-03-17, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det spelar ingen roll. Vi vet hur långt det är till exempel. Sydney-Santiago-Johannesburg-Sydney. Det enda som är intressant är om det avståndet passar bäst på en rund eller en platt jord. Vi vet att den passar på en rund jord, och vi vet också att den inte på något sätt passar med Gleason. För att vi ska få det att passa med en platt jordkarta innebär det att man måste ta fram en sådan karta där avstånden stämmer. Kan du snälla komma på en sådan karta istället för att försöka prata dig bort från ämnet.

Det enda intressanta är hur värderna kom till och hur de har konverterats innan kartorna/jordgloben blev upprättade.
Citera
2025-03-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vad är WGS84 baserat på då?

Det är en ellipsoid. Och att den överensstämmer med verkligheten betyder att även jorden är en ellipsoid.

Det är 100% överensstämmelse mellan "kartan" WGS84 och verkligheten.

Citat:
Det enda intressanta är hur värderna kom till och hur de har konverterats innan kartorna/jordgloben blev upprättade.

Nej det enda som är intressant är om kartorna är en korrekt avbildning av verkligheten.
Inga 2D-kartor är korrekta
WGS84 är korrekt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-03-17 kl. 16:33.
Citera
2025-03-17, 16:40
Medlem
Citat:
Du menar alltså att det är helt ointressant att visa en platt jordkarta där alla avstånd stämmer överens med verkligheten. Jag tycker att det kanske är lite konstigt att ingen, absolut ingen, kan göra det. För du försöker väl inte prata dig ur problemet?
Citera
2025-03-17, 16:45
Medlem
Majsmannen2s avatar
Den ser ut och känns platt så någon blir säkert lurad.

Gäller att se på jorden från ett större perspektiv. Lyfta blicken.
Citera
2025-03-17, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är en ellipsoid. Och att den överensstämmer med verkligheten betyder att även jorden är en ellipsoid.

Det är 100% överensstämmelse mellan "kartan" WGS84 och verkligheten.

Nej det enda som är intressant är om kartorna är en korrekt avbildning av verkligheten.
Inga 2D-kartor är korrekta
WGS84 är korrekt.

Den verkar dock baserad på ett slags noll-läge som en plan yta, så uppenbarligen fungerar den även på platt yta om man vill det.

Men som alla andra system kan man konstruera och slänga in vilka siffror man vill för att uppfylla sitt mål. Att dessutom amerikanska myndigheter tagit fram den gör ju inte det hela mindre ifrågasättande.
Citera
2025-03-17, 16:57
Avslutad
Citat:
Du menar alltså att det är helt ointressant att visa en platt jordkarta där alla avstånd stämmer överens med verkligheten. Jag tycker att det kanske är lite konstigt att ingen, absolut ingen, kan göra det. För du försöker väl inte prata dig ur problemet?

Det blir ju ointressant om man inte var någonting om de ursprungliga mätvärdena och konverteringen.

Har du dem möjligtvis?
Citera
2025-03-17, 17:05
Medlem
Citat:
Det blir ju ointressant om man inte var någonting om de ursprungliga mätvärdena och konverteringen.

Har du dem möjligtvis?
Vad ska du göra med dem? Jag är intresserad av hur saker och ting fungerar idag, och det enda jag ser säkert är att avstånden inte matchar en platt jord. De är inte ens nära, och ingen av er kan förklara varför. Tycker du att en korrekt platt jordkarta är helt ointressant? Jag kan inte fatta att du verkligen menar det, men varför kommer du inte på en då?
Citera
2025-03-17, 17:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag skrev att det platta kartan är ritad utifrån verkligheten, alltså den platta jorden.

Nej Toker, du har ju helt fel. En platt världskarta stämmer ju inte. Fattar du inte det?
Citera
2025-03-17, 17:13
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
....
Jag bryr mig inte om att du ignorerar mig. Jag vet att det beror på att dina svar eventuellt kan leda till att den världsbild du hävdar kan vara felaktig.
Ett litet lästip vill ändå gärna förmedla. En liten del av en artikel från Svenska Dagbladet:

Citat:
Alla vet att jorden är rund men när man väl föreställer sig världen har de flesta en inre bild av den platta projektionen. Och den platta bilden av världen är lätt att missförstå.
Artikeln är inom betalvägg, men det går läsa lite mer än detta korta citat.
https://www.svd.se/a/JmrLj/manga-forstar-inte-varlden-kartritare-borde-hjalpa-till
Citera
2025-03-17, 17:17
Avslutad
Citat:
Vad ska du göra med dem? Jag är intresserad av hur saker och ting fungerar idag, och det enda jag ser säkert är att avstånden inte matchar en platt jord. De är inte ens nära, och ingen av er kan förklara varför. Tycker du att en korrekt platt jordkarta är helt ointressant? Jag kan inte fatta att du verkligen menar det, men varför kommer du inte på en då?

Om du är intresserad av hur saker och ting fungerar så borde du väl föredra falsifierbara företeelser?
Senast redigerad av billigost 2025-03-17 kl. 17:23.
Citera
2025-03-17, 17:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Eftersom flygen utgår från en platt karta så spelar det ingen roll.

Och hur ska du kontrollera vilken hastighet och sträcka flygen tar? Brukar du sitta med i förarkabinen?

Cockpit. Ordet du famlar efter är cockpit.

Ofta meddelas passagerarna kontinuerligt position, flyghöjd och ground speed.

Eftersom alla avstånd är lätta att kontrollera, så är det lika lätt att kolla om farten stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in