2025-03-17, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Vilket brott menar du har begåtts?
Det får polisen och åklagaren avgöra. Men de bryter mot lagen. Det har HD konstaterat när de sagt att de får inte publicera uppgifter där man kan söka på namn, address eller personnummer
Citera
2025-03-17, 11:00
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Vilket brott menar du har begåtts?
Gissar på att det faller under integritets brott. Förtal etc
Citera
2025-03-17, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av konsulten-it
Det får polisen och åklagaren avgöra. Men de bryter mot lagen. Det har HD konstaterat när de sagt att de får inte publicera uppgifter där man kan söka på namn, address eller personnummer

Som jag förstår det är hanteringen i strid med lagen, men inte lagbrott, och det innebär att hållet något som hanteras inom ramarna för civilrätt och skadeståndsrätt, inte straffrätt.
Citera
2025-03-17, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Gissar på att det faller under integritets brott. Förtal etc

Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Sådant betyder ingenting i en så sjuklig kultur som den svenska.

Jag vet inte vad som hade hänt om man valt att acceptera att publiceringen är grundlagsskyddad enligt tf/ygl, och väckt enskilt åtal för förtal.

Det är ett annat "case" än att man säger att undantaget från GDPR inte gäller, och publiceringen inte är grundlagsskyddad, trots utgivningsbevis.
Citera
2025-03-17, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PigChampion
Jag vet inte vad som hade hänt om man valt att acceptera att publiceringen är grundlagsskyddad enligt tf/ygl, och väckt enskilt åtal för förtal.

Det är ett annat "case" än att man säger att undantaget från GDPR inte gäller, och publiceringen inte är grundlagsskyddad, trots utgivningsbevis.
Ja, det hade ju varit intressant med ett enskilt åtal, förutsatt att man kan bevisa att det är förtal.
Citera
2025-03-17, 11:26
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Som jag förstår det är hanteringen i strid med lagen, men inte lagbrott, och det innebär att hållet något som hanteras inom ramarna för civilrätt och skadeståndsrätt, inte straffrätt.
Jag delar din analys. Var mest nyfiken på vederbörandes svar, istället för att gå in och korrigera. Vi får vänta och se om personen kan förklara sig eller om den bara var ute och fiskade efter rätt tillvägagångssätt.
Citera
2025-03-17, 11:37
Medlem
Citat:
I strid med lagen är samma sak som lagbrott. Det är en implikation så att säga
Citera
2025-03-17, 11:38
Medlem
Citat:
Ja. Fast i det här fallet står lagen i strid mot andra lagar och förordningar.
Citera
2025-03-17, 11:54
Medlem
https://www.unt.se/debatt/artikel/offentliga-register-ar-shoppinglistor-for-kriminella-gang/r245453j

Citat:
Den ökade kriminaliteten gör att vi inte längre kan ha samma öppna samhälle som vi tidigare haft. Det är dags att skärpa lagstiftningen för att stärka tryggheten, skriver Juliette Walldov (KDU).

Det är dags att skärpa lagstiftningen för att stärka skyddet av den personliga integriteten och säkerheten.
Citera
2025-03-17, 12:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ja, absolut. PigChampion nyanserade dock senare att det rörde sig om lagbrott på civilrättslig grund, vilket implicerade att det inte handlade om lagbrott inom straffrätten.
Citera
2025-03-17, 12:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleri
Såg föresten att det ska hållas muntliga förhandlingar på plats i Luxemburg i Maj i målet som ligger hos EUD
Citat:
Ursprungligen postat av redneck69
Vart har du sett det? Finner ingen info kring det
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleri
Vår avstängda vän som driver det skrev det på annat forum. Vet inte vad flashbacks regler säger om att länka till andra forum men googla så hittar du nog
Såhär skrev han i två olika inlägg på ett annat forum:

(Jag länkar inte dit då jag inte är säker på om länkar till andra forum är tillåtna.)

Det är något förvånande, då han i oktober skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Senaste nytt från EU-domstolen är att det inte blir någon muntlig förhandling, trots tidigare besked. Domstolen har nu all information de behöver och beslutet kommer att fattas utan ytterligare förhandlingar. För min del gör det inget, det sparar både tid och resan ner till Luxemburg. Nu är det bara att invänta beslutet.
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Detta efter att han knappt två månader tidigare, i augusti, skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Haha Kalle alltid pessimistisk .

Nr 1: Detta är ett faktum: Det kommer att bli en muntlig förhandling. Om denna fakta inte passar dig, rekommenderar jag att du läser de praktiska anvisningarna om hur EU-domstolens process fungerar.

Nr 2: Vad gäller vad som kommer att ske i framtiden, så tror jag personligen att förhandsavgörandet kommer att ske i början av 2025. Detta är dock bara min personliga åsikt. Svårare än så är det inte
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Enligt honom har det alltså gått från garanterat en muntlig förhandling, till ingen muntlig förhandling, till nu garanterat en muntlig förhandling igen.

Jag skulle på grund av detta vara mycket försiktig med att tro på vare sig det ena eller det andra påståendet om en eventuell muntlig förhandling utan en gedigen källa som stöd för påståendet.

EDIT: Kollade upp det hela. Den 25 februari så beslutades att muntlig förhandling ska hållas den 14 maj. Om någon tvivlar på mig så hänvisar jag till föregående paragraf.
Senast redigerad av Kallebrogen 2025-03-17 kl. 12:48.
Citera
2025-03-17, 18:05
Medlem
marytraders avatar
Citat:

Tja, det var därför jag undrade om någon hade polisanmält dem efter HD-domen. Så vi säkert vet vad polisen och åklagare säger. Det är ju tusentals fall av förtal och brott mot hantering av personuppgifter som det handlar om. Tusentals brott. De borde kunna ge alla ersättning samt att de hamnar i finkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in