2025-03-17, 05:05
Medlem
Pripps0.0s avatar
Det var längesedan den tillit vi byggde vårt land på försvann. Visst har vi fått in ett klientel som utnyttjar vår godtrogenhet, men vad är det som säger att man alltid kan lita på myndigheter och staten?

Hur det ser ut i det här specifika fallet vet jag inte, men det måste ju finnas flera tillfällen där det betalats ut pengar för att handläggaren är slapp, känner sig hotad eller annat. Givetvis gör även myndigheter fel, men jag har aldrig hört att ansvaret läggs på dom, det är alltid den lilla människan som ska betala.

Systemet måste göras om.
Citera
2025-03-17, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Jävlar säger jag bara. Det var fan hårt. 1 månad på sig och sedan 11 procent i ränta? Varför är Sverige så mesiga i att döma folk för mord och våldtäkt men när man lurar staten på pengar, då JÄVLAR??

Å så länk:
https://www.sverigesradio.se/artikel...sjukersattning

/Mod
Helt rätt. Inte fan vill jag betala 30-40-50 miljoner i skatt varje år för att folk sen ska stjäla dessa pengar! Lura staten på pengar = stöld och ska bestraffas som bankrån.
Citera
2025-03-17, 05:31
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yourworstenemy
Har hon lurat dig på pengar? Tror du ens i din vildaste fantasi att du hade haft mer pengar i fickan om detta inte hade hänt?

Det är helt otroligt att folk fortfarande inbillar sig att staten är vi alla. Om det hade varit på det sättet så hur fan kan man förklara att statliga Svenska Spel inte tillåter folk vinna på Oddset?
Vi (staten) tillåter alltså inte oss själva att vinna, ser ni inte hur löjligt det är?

Nej staten är inte vi alla och kommer aldrig att bli vi alla.
Staten är en liten skara människor som roffar åt sig från den stora massan.
Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara, staten är inte vår vän även om dumsvensken inbillar sig det...
Nåja, det känns fint att fått skolgång och fortsatt utbildning gratis av staten. Känns helt ok att fått sjukvård, inte gratis men för en småsmula av den riktiga kostnaden. Nyligen gjort en magnetröntgen och skall in på en till om en dryg vecka. Inget större fel på mig vad jag tror, men de såg något som inte borde varit där på den förra.

Systemet är tillräckligt urvattnat av diverse blattar, tror du inte 800k belastar systemet som vi alla betalar till? Visst, i en utopi skulle alla betala för sitt skit. Får du cancer eller nageltrång och inte har råd, synd för dig! men nu är det ju inte så här. (än)

De som utnyttjar och stjäl från systemet skall kastas ut ur systemet och självklart bli återbetalningsskyldiga inklusive ränta.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-03-17 kl. 05:37.
Citera
2025-03-17, 05:36
Medlem
citymormors avatar
Bra! Alla jävla fuskare som lever på andras svett skall straffas hårt!
Citera
2025-03-17, 05:39
Medlem
Citat:
Jävlar säger jag bara. Det var fan hårt. 1 månad på sig och sedan 11 procent i ränta? Varför är Sverige så mesiga i att döma folk för mord och våldtäkt men när man lurar staten på pengar, då JÄVLAR??

Å så länk:

/Mod
Northvolt haft lurat staten på miljardbelopp, vi får de vilka fängelsestraff der blir 👍
Citera
2025-03-17, 05:40
Medlem
Citat:

Å så länk:

/Mod

Staten o polisen letar billiga poäng.
Så dom har nått o vifta med när de dags för dom att få er att tro att vi behöver dom.
Nu avskyr jag fuskare. Men det är ju dom också så.
Citera
2025-03-17, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Vid kontakt med FK erbjuds alltid en avbetalningsplan på 12 månader - standard. Men man får själv ta kontakten. Och då löper ingen ränta.

Du troe hon kan betala detta på 12 mån eller 🤣
Citera
2025-03-17, 06:14
Medlem
Firewaias avatar
Inte ens lite sjukt. Jag håller med om att det är sjukt att rån, mord och sexualbrott inte har högre straff, men de som medvetet lurar till sig skattepengar på ett så jävla lågt sätt att de låtsas vara sjuka nog att inte arbeta skall likafullt drabbas så hårt samhället kan. Äckliga parasiter skall stampas ut, inte daltas med.
Citera
2025-03-17, 06:18
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Bra! Alla jävla fuskare som lever på andras svett skall straffas hårt!
Handläggarnas löner betalas även de med skattepengar, ska vi inte kunna kräva att de gör sitt jobb?
Citera
2025-03-17, 06:35
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Varför skulle hon inte betala tillbaka hela beloppet med ränta? Hon har ju lurat det system du och jag är tvungna att betala till, dvs. hon har lurat dig och mig på pengar. För mig skulle hon betalat tillbaka i går med ränta!

FKs bedömningar kan förvisso vara extremt godtyckliga. Säger inte att det är så i detta fallet men din premiss utgår från att FK har rätt vilket man utan att överdriva kan säga att de inte alltid har.

Men, har hon medvetet bedragit systemet ska hon givetvis betala tillbaka. Sen är det väl så att det i detta fallet inte lär finnas några tillgångar så det slutar antagligen med personlig konkurs.
Citera
2025-03-17, 06:38
Medlem
Utan mer info utgår jag ifrån att det är FK som hittat något litet kryphål, liknande "du var ju inte tillräckligt sjuk om du orkade gå till läkaren för bedömning".
Citera
2025-03-17, 06:39
Medlem
Citat:

Å så länk:

/Mod

Det är svensk rättstradition, att forma en samhällsmedborgare.
Vad medborgare gör mot varandra (tex mord) är underordnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in