2025-03-16, 23:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Du vet bokstavligen inte vad du pratar om. På ett läkarintyg står det läkarintyg, på ett läkarutlåtande står det läkarutlåtande.

Vet läkaren det?
Citera
2025-03-16, 23:19
Medlem
BadPostures avatar
Det är såklart trist att byråkratins kvarnhjul maler så sakta att det inte upptäcks tidigare.
Trist inte minst för berörd person. Hon lär inte ha levt så flott, men över tid har det nu blivit en rejäl summa.

Nu lär det dock vara en god utredning bakom. En myndighet skiter inte ur sig denna typ av återkrav utan ha stark bevisning/indicier på oegentligheter.

Sen lär det ju inte finnas en spänn att få tillbaka. Kanske kan bli utmätning av den framtida pensionen? Skuldsanering på 5 år, men om personen redan lever på existensminimum - vad blir skillnaden?
Citera
2025-03-17, 00:44
Medlem
mammanmedbollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Varför skulle hon inte betala tillbaka hela beloppet med ränta? Hon har ju lurat det system du och jag är tvungna att betala till, dvs. hon har lurat dig och mig på pengar. För mig skulle hon betalat tillbaka i går med ränta!
Håller med. Är enig. Men varför är vi inte lika hårda mot mördare och våldtäktsmän?
Citera
2025-03-17, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Jävlar säger jag bara. Det var fan hårt. 1 månad på sig och sedan 11 procent i ränta? Varför är Sverige så mesiga i att döma folk för mord och våldtäkt men när man lurar staten på pengar, då JÄVLAR??

Å så länk:
https://www.sverigesradio.se/artikel...sjukersattning

/Mod
Idioter på Förnedringskassan, sedvanligt vet de noll o inget om människors vardag

Sedan är detta samhälle inte ett piss värt, så rent allmänt bör alla få ut så mycket vi kan innan det haverar totalt
Citera
2025-03-17, 01:22
Medlem
Det första jag tänker här är att man har sett att hon har god återbetalningsförmåga. Antingen att hon har mycket av pengarna kvar eller att hon har en saftig inkomst från annat håll.

Annars vill det fan till att lyckas betala tillbaka detta på en månad, eller bara räntan. Eftersom bara det ensamt blir 64k så länge skulden ligger på 800K , och då utgår jag från att räntan är årlig.

Vill bara klargöra att jag inte har speciellt höga tankar om just försäkringskassan , men detta var ett av få logiska förklaringar till förfarandet jag kunde finna.
Citera
2025-03-17, 02:05
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Jävlar säger jag bara. Det var fan hårt. 1 månad på sig och sedan 11 procent i ränta? Varför är Sverige så mesiga i att döma folk för mord och våldtäkt men när man lurar staten på pengar, då JÄVLAR??

Å så länk:
https://www.sverigesradio.se/artikel...sjukersattning

/Mod
Hårt och hårt.. Så även kan skötsamma drabbas av kostnader från staten, så har man fuskat får man lite skylla sig själv.

Nu var det många år sedan, jag lade ner mitt dåvarande företag (inte konkurs), man jag tvungen att avregistrera för att få A-kassa, men så fort man lade ner firman (då gick det inte att pausa ett företag) var man tvungen att betala allt som tex alla investeringsfonder på en gång och det var ett rätt saftigt belopp, normalt betalar man tillbaka en fond per år. Hur som så var det en månad man hade på sig, sen steg räntan varje månad och jag tror det som högst kunde den hamna på 72%.

Hur som med lite lidande lyckades jag betala av allt rätt fort, men det var inte en rolig tid...
Citera
2025-03-17, 03:00
Medlem
Helt rätt.
Citera
2025-03-17, 03:45
Medlem
Det viktiga är väl att kvinnan sen 2016 påstås ha lurat FK, med hjälp av läkarintyg och utlåtande om sin hälsa, på sjukpenning respektive sjukersättning, under åtta år. Det innebär att hon fått i genomsnitt 100 000 kronor i ekonomiskt stöd för inkomstförluster hon gjort när hon varit sjuk och inte kunnat arbeta fullt. Hur har FK nu kunnat avslöja att hon inte varit sjuk? Hur har man kommit fram till att hon hela tiden borde klarat att arbeta och försörja sig helt under dessa åtta år.

Visst vet vi om att de finns fuskare som spelar helt eller delvis arbetsoförmögna, även hos läkare som sen skriver intygen som FK använder i sin prövning av rätten till ersättning. En psykiatriker hade precis skrivit ett intyg om en kvinna som var på gränsen till självmord och var helt arbetsoförmögen då hon inte kunde sköta varken sig själv, sina barn eller sitt hem. Hon kunde knappast tala. Läkare skrev ett intyg och sände in till FK, stängde sitt kontor för dagen och körde till ICA för att handla. Där ser och hör han kvinnan i livligt samspårk med någon bekant i kön till ost och delikatesser. Hon stod och rörde sig helt utan stöd samt betedde sig helt normalt. Läkaren satte ned sin varukorg och körde tillbaka till jobbet och journalförde sin nya information på fritiden. Han kontaktade FK och tog tillbaka hela sitt insända intyg och stängde av patienten från vidare vård och behandling. Hon skulle få söka en annan klinik i fortsättningen om hon blev sjuk.

Artiklarna om det här aktuella fallet säger inget alls om varför kvinnan varit sjukskriven och fått först sjukpenning och senare sjukersättning. Men 100 000 kronor per år (i genomsnitt) talar inte för att hon är någonhöginkomsttagare. Det säger inget om vilket slags arbete hon varit sjukskriven ifrån och inte klarat av. Vad är det hennes läkare intygat felaktigt? Vad är det hon lyckats lura i FKs tjänstemän? Trots allt så har FK tillgång till egna läkare som kan pröva varje läkarintyg och varje försäkringsfall om det verkar misstänkt fusk eller FK-tjänstemännen själva kanske känner till att kvinnan visst kan jobba heltid och inte har rätt till ersättning av något slag.

Det är vad som borde framgå i artikeln om hur det kan gå 8 år från sjukanmälan till avslag och beslut om återbetalning. Det verkar saknas en hel del information som i jämförelse med "Södertäljefallet" där man kunde bevisa att inget av de fyra barnen hade vårdat sin handikappade far i hemmet utan de hade varit på utlandsresor och fjällresor på tiderna de påstod sig arbeta med fadern. Vad har FK gjort i detta fall som visar att kvinnan fuskat? Det är en sak att besluta om indragen ersättning och en helt annan sak att kräva pengarna tillbaka för utgivna bidrag.
Citera
2025-03-17, 03:59
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det viktiga är väl att kvinnan sen 2016 påstås ha lurat FK, med hjälp av läkarintyg och utlåtande om sin hälsa, på sjukpenning respektive sjukersättning, under åtta år. Det innebär att hon fått i genomsnitt 100 000 kronor i ekonomiskt stöd för inkomstförluster hon gjort när hon varit sjuk och inte kunnat arbeta fullt. Hur har FK nu kunnat avslöja att hon inte varit sjuk? Hur har man kommit fram till att hon hela tiden borde klarat att arbeta och försörja sig helt under dessa åtta år.

Visst vet vi om att de finns fuskare som spelar helt eller delvis arbetsoförmögna, även hos läkare som sen skriver intygen som FK använder i sin prövning av rätten till ersättning. En psykiatriker hade precis skrivit ett intyg om en kvinna som var på gränsen till självmord och var helt arbetsoförmögen då hon inte kunde sköta varken sig själv, sina barn eller sitt hem. Hon kunde knappast tala. Läkare skrev ett intyg och sände in till FK, stängde sitt kontor för dagen och körde till ICA för att handla. Där ser och hör han kvinnan i livligt samspårk med någon bekant i kön till ost och delikatesser. Hon stod och rörde sig helt utan stöd samt betedde sig helt normalt. Läkaren satte ned sin varukorg och körde tillbaka till jobbet och journalförde sin nya information på fritiden. Han kontaktade FK och tog tillbaka hela sitt insända intyg och stängde av patienten från vidare vård och behandling. Hon skulle få söka en annan klinik i fortsättningen om hon blev sjuk.

Artiklarna om det här aktuella fallet säger inget alls om varför kvinnan varit sjukskriven och fått först sjukpenning och senare sjukersättning. Men 100 000 kronor per år (i genomsnitt) talar inte för att hon är någonhöginkomsttagare. Det säger inget om vilket slags arbete hon varit sjukskriven ifrån och inte klarat av. Vad är det hennes läkare intygat felaktigt? Vad är det hon lyckats lura i FKs tjänstemän? Trots allt så har FK tillgång till egna läkare som kan pröva varje läkarintyg och varje försäkringsfall om det verkar misstänkt fusk eller FK-tjänstemännen själva kanske känner till att kvinnan visst kan jobba heltid och inte har rätt till ersättning av något slag.

Det är vad som borde framgå i artikeln om hur det kan gå 8 år från sjukanmälan till avslag och beslut om återbetalning. Det verkar saknas en hel del information som i jämförelse med "Södertäljefallet" där man kunde bevisa att inget av de fyra barnen hade vårdat sin handikappade far i hemmet utan de hade varit på utlandsresor och fjällresor på tiderna de påstod sig arbeta med fadern. Vad har FK gjort i detta fall som visar att kvinnan fuskat? Det är en sak att besluta om indragen ersättning och en helt annan sak att kräva pengarna tillbaka för utgivna bidrag.

Hon kanske har jobbat svart någonstans under dessa åtta år?
Eller dansat med en kanin?
Citera
2025-03-17, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hon kanske har jobbat svart någonstans under dessa åtta år?
Eller dansat med en kanin?

Ja, antingen eller ...

Det intressant är att FK måste bevisa det genom att visa när, var och hur hon jobbat svart genom dessa 8 år. Det krävs nog inte att de visar vilken kanin hon dansat med men att hon dansat måste man visa innan man undanröjer sina tidigare beslut under åtta års tid.

Det är skillnad på att kräva tillbaka 800 tkr för de gångna åren och att fatta ett nytt beslut om att inte betala ut något i fortsättning för att man fått andra uppgifter om hennes hälsa.
Citera
2025-03-17, 04:32
Medlem
Skyggedanss avatar
~105 månader betalt. 800k sek. 7,600 i månaden. Hon har säkert inget hus. Men om hon har det får hon sälja. Hon förlorar huset sitt för att ho' mygla till sig en nästan nio år långa semester. Fast nio år är ändå nio år. Gött att bara gå hemma.

Vad häder med hennes pension vid 65 om hon har skulder till myndigheter?
Citera
2025-03-17, 04:45
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Varför skulle hon inte betala tillbaka hela beloppet med ränta? Hon har ju lurat det system du och jag är tvungna att betala till, dvs. hon har lurat dig och mig på pengar. För mig skulle hon betalat tillbaka i går med ränta!

Har hon lurat dig på pengar? Tror du ens i din vildaste fantasi att du hade haft mer pengar i fickan om detta inte hade hänt?

Det är helt otroligt att folk fortfarande inbillar sig att staten är vi alla. Om det hade varit på det sättet så hur fan kan man förklara att statliga Svenska Spel inte tillåter folk vinna på Oddset?
Vi (staten) tillåter alltså inte oss själva att vinna, ser ni inte hur löjligt det är?

Nej staten är inte vi alla och kommer aldrig att bli vi alla.
Staten är en liten skara människor som roffar åt sig från den stora massan.
Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara, staten är inte vår vän även om dumsvensken inbillar sig det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in