2025-03-16, 16:52
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
All forskning handlar om att falsifiera.

Helst ska man ju falsifiera den hypotes som man själv tror på. Finns det verkligen noll sådana exempel i hela forskningsvärlden när det kommer till månlandningarna?
Citera
2025-03-16, 17:09
Medlem
Alonens avatar
Citat:
All forskning handlar om att falsifiera.

HUR… falsifierar man månlandningarna som - enligt dig - inte går att falsifiera!

Månlandningarna i sig är inte föremål för någon internationellt erkänd forskning, däremot används vid månlandningarna utplacerad utrustning för forskning.

Tråden handlar om bemannade rymdfärder, månlandningar, inte ”all forskning”.

Som vanligt har du INGENTING på fötterna. Skilj på äpplen och päron, idiot!
Senast redigerad av Alonen 2025-03-16 kl. 17:23.
Citera
2025-03-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
spår av kosmisk strålning på kamerafilm går ju att se från ballongfärder, dvs under skyddet mot denna strålning som jordens magnetosfär ger. på månen utsätts man alltså för betydligt mer strålning.
se 2:25:38 i filmen.

Armstrong står ju i skuggan i 30 minuter och tar sedan sina första bilder på månen. det ska alltså vara över 120 grader minus.
se 2:32 i filmen.

du glömde svara på vad det är som får flaggan att röra sig under slutet av Apollo 14, när ingen av astronauterna är i närheten?

Det är olika omständigheter. Apollo använde 70 mm film som är mindre känslig för enstaka partiklar och förvarades i metall kassetter som gav visst skydd. Exponeringstider påverkar detta fenomen. En ballong befinner sig i atmosfären där sekundära partiklar bildas vilka ger fler träffar på en film. Jordens magnetfält avlänkar inte partiklar av hög energi vilka är av betydelse för film påverkan

Sedan undrar jag var du får uppgiften 30 minuter i skugga ifrån ? I vilket även om det stämmer finns inga skäl att tro att filmen skulle bli -120 grader kall. Enda sättet för den att kylas ner är att värme leds genom kameran där det var små areor som kunde leda bort värmen. Sedan behöver värmen strålas bort från kameran vilket inte är effektivt då vakuum är en bra värmeisolator.

Filmen du länkar till har fel i att det inte skulle finnas någon statisk elektricitet på månen (har behandlats tidigare). Vad tror du får flaggan att röra sig ?
Här är en förklaring jag hittat
https://www.clavius.org/envflutter.html
Citera
2025-03-16, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Helst ska man ju falsifiera den hypotes som man själv tror på. Finns det verkligen noll sådana exempel i hela forskningsvärlden när det kommer till månlandningarna?
Ingen (vad jag vet) har lyckats falsifiera varken för eller emot.
Citera
2025-03-16, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
HUR… falsifierar man månlandningarna som - enligt dig - inte går att falsifiera!

Månlandningarna i sig är inte föremål för någon internationellt erkänd forskning, däremot används vid månlandningarna utplacerad utrustning för forskning.

Tråden handlar om bemannade rymdfärder, månlandningar, inte ”all forskning”.

Som vanligt har du INGENTING på fötterna. Skilj på äpplen och päron, idiot!
Det går inte.
Månlandningstron är icke falsifierbar.

Och jag är månlandningsateist.
Citera
2025-03-16, 18:26
Medlem
Alonens avatar

Citat:
Det går inte.
Månlandningstron är icke falsifierbar.

Och jag är månlandningsateist.

TRON Ja, lika lite som Gud inte går att falsifiera.

Jag skiter fullständigt i vad du ”tror” förlitar mig mera på NASA och övriga rymdfarande nationer runt hela värden.

Men VERKLIGHETEN om det fantastiska amerikanska rymdprogrammet med Apollo, månlandningarna, etc kommer du inte undan, hur du än försöker och slingrar dig, flyttar målstolpar, hoppar till nya tuvor etc, inte ens som ”ateist”.

Visa mig nu en enda internationellt erkänd vetenskapsman eller studie som påvisar att månlandningarna inte skulle ha skett.

Det kan du inte. Som vanligt har du INGENTING att komma med.

Tro vad fan du vill, men försök inte få andra att tro på dina vanföreställningar och hopfantiserade lögner om USAs apolloresor och månprogram.

Du har en foliehatt av rang. Ge upp!
Senast redigerad av Alonen 2025-03-16 kl. 18:37.
Citera
2025-03-16, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen

TRON Ja, lika lite som Gud inte går att falsifiera.

Men VERKLIGHETEN om det fantastiska amerikanska rymdprogrammet med Apollo, månlandningarna, etc kommer du inte undan, hur du än försöker, inte ens som ”ateist”.

Visa mig nu en enda internationellt erkänd vetenskapsman eller studie som påvisar att månlandningarna inte skulle ha skett.

Det kan du inte. Som vanligt har du INGENTING att komma med. Du har en foliehatt av rang.
Varför skulle någon internationellt erkänd vetenskapsman vilja fördärva sin karriär?
Även på Aulis måste några skriva under pseudonym.
Citera
2025-03-16, 18:42
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Varför skulle någon internationellt erkänd vetenskapsman vilja fördärva sin karriär?
Även på Aulis måste några skriva under pseudonym.

Åter igen - en ny tuva!

Du kan ju inte skaka fram ett enda namn på en internationellt erkänd vetenskapare som kan presentera en studie som backar dina månlandningsförnekelser.

Se bara moonhoax-debunker-websidan om du undrar över något.

Idiot!
Citera
2025-03-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Det är olika omständigheter. Apollo använde 70 mm film som är mindre känslig för enstaka partiklar och förvarades i metall kassetter som gav visst skydd. Exponeringstider påverkar detta fenomen. En ballong befinner sig i atmosfären där sekundära partiklar bildas vilka ger fler träffar på en film. Jordens magnetfält avlänkar inte partiklar av hög energi vilka är av betydelse för film påverkan

Sedan undrar jag var du får uppgiften 30 minuter i skugga ifrån ? I vilket även om det stämmer finns inga skäl att tro att filmen skulle bli -120 grader kall. Enda sättet för den att kylas ner är att värme leds genom kameran där det var små areor som kunde leda bort värmen. Sedan behöver värmen strålas bort från kameran vilket inte är effektivt då vakuum är en bra värmeisolator.

Filmen du länkar till har fel i att det inte skulle finnas någon statisk elektricitet på månen (har behandlats tidigare). Vad tror du får flaggan att röra sig ?
Här är en förklaring jag hittat
https://www.clavius.org/envflutter.html

men det finns ju inga spår alls av strålningspåverkan på filmen som påstås ha färdats till månen (och stannat på dennas yta i över 21 timmar) och sedan tillbaka igen, trots att man ser tydliga spår av strålning vid ballongfärder högt upp i jordens atmosfär, när mängden strålning som drabbar månen är betydligt större, för att inte tala om Van Allen-bältena som man måste färdas igenom två gånger?

uppgiften 30 minuter fick jag från filmen. det ska alltså ha tagit 30 minuter från att Armstrong började klättra ut ur månlandaren (i skugga) tills han började ta sina första bilder (fortfarande i skugga).

själv tycker jag nog att den rimligaste förklaringen till flaggans rörelse är någon form av luft-drag.
din förklaring uppfattade jag inte riktigt?
Citera
2025-03-16, 23:30
Medlem
Citat:
men det finns ju inga spår alls av strålningspåverkan på filmen som påstås ha färdats till månen (och stannat på dennas yta i över 21 timmar) och sedan tillbaka igen, trots att man ser tydliga spår av strålning vid ballongfärder högt upp i jordens atmosfär, när mängden strålning som drabbar månen är betydligt större, för att inte tala om Van Allen-bältena som man måste färdas igenom två gånger?

uppgiften 30 minuter fick jag från filmen. det ska alltså ha tagit 30 minuter från att Armstrong började klättra ut ur månlandaren (i skugga) tills han började ta sina första bilder (fortfarande i skugga).

själv tycker jag nog att den rimligaste förklaringen till flaggans rörelse är någon form av luft-drag.
din förklaring uppfattade jag inte riktigt?

Och som sagt en stor skillnad är sekundär partikel strålning i atmosfären så det är inte givet att strålningen som påverkar filmen blir högre på månen. Dessutom inte exakt samma kameror. Kosmisk strålning varierar.
Har svårt att se att det skulle behöva ta en halvtimma att klättra ur månlandaren och även om så vore fallet är det inget problem för filmen.
Är det troligt att NASA med sina stora resurser skulle missa en sådan sak som blåst på flaggan och släppa en sådan film ? Och varför ser man inget damm blåsas upp ?
Jag ser hela iden om att någon skulle försöka fejka något sådant här som helt orimlig då det är oundvikligt att det skulle komma fram. Hur skulle man kunna garantera att det inte gör det ?
Citera
2025-03-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Och som sagt en stor skillnad är sekundär partikel strålning i atmosfären så det är inte givet att strålningen som påverkar filmen blir högre på månen. Dessutom inte exakt samma kameror. Kosmisk strålning varierar.
Har svårt att se att det skulle behöva ta en halvtimma att klättra ur månlandaren och även om så vore fallet är det inget problem för filmen.
Är det troligt att NASA med sina stora resurser skulle missa en sådan sak som blåst på flaggan och släppa en sådan film ? Och varför ser man inget damm blåsas upp ?
Jag ser hela iden om att någon skulle försöka fejka något sådant här som helt orimlig då det är oundvikligt att det skulle komma fram. Hur skulle man kunna garantera att det inte gör det ?

är det troligt att dom landade människor på månen för över 50 år sedan i sex perfekta försök, men inte lyckats upprepa det någon gång sedan dess?

är det trovärdigt att man förstört eller tappat bort ritningarna och orginalfilmerna samt teknisk data (såsom telemetri) tillhörandes projektet?

stora ekonomiska resurser innebär inte att man automatiskt blir briljant eller felfri. dessutom arbetade man under tidspress.

det är klart att det till slut kommer fram. det har redan kommit fram, det är många som har hajat. men dom flesta verkar inte vilja tro att det är bluff. man vill inte tro det om sina hjältar. man vill inte tro det om världen man lever i.
Citera
2025-03-17, 19:05
Medlem
Alonens avatar
Citat:
är det troligt att dom landade människor på månen för över 50 år sedan i sex perfekta försök, men inte lyckats upprepa det någon gång sedan dess?

är det trovärdigt att man förstört eller tappat bort ritningarna och orginalfilmerna samt teknisk data (såsom telemetri) tillhörandes projektet?

stora ekonomiska resurser innebär inte att man automatiskt blir briljant eller felfri. dessutom arbetade man under tidspress.

det är klart att det till slut kommer fram. det har redan kommit fram, det är många som har hajat. men dom flesta verkar inte vilja tro att det är bluff. man vill inte tro det om sina hjältar. man vill inte tro det om världen man lever i.

Eehhh… ”glömde” du Apollo 13 som sket sig? Således SJU försök varav sex landningar lyckades.

Men Apollo 13 rundade månen, en förutsättning för att åka tillbaka till jorden.

Vidare var man ju uppe och åkte runt månen med Apollo 8 och Apollo 10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in