2025-03-16, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Avståndet mellan Sydamerika och Australien är för kort i verkligheten för att jorden skulle vara platt.

Hur vet du det om du på förhand inte vet om jorden är platt eller sfärisk?

Det enda du har är ett observerat avstånd, så hur kan ett avstånd avgöra om jorden är sfärisk om du inte på förhand vet att jorden är sfärisk?
Citera
2025-03-16, 17:33
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hur vet du det om du på förhand inte vet om jorden är platt eller sfärisk?

Det enda du har är ett observerat avstånd, så hur kan ett avstånd avgöra om jorden är sfärisk om du inte på förhand vet att jorden är sfärisk?
Det jag har är observerade avstånd mellan alla länder på jorden. Dessa avstånd stämmer om jorden är rund, de stämmer inte om jorden är platt. Du får helt enkelt inte ihop avstånden på en platt jord, alltså kan inte jorden vara platt.
Citera
2025-03-16, 17:40
Medlem
Citat:
Det är ju du som påstår att det finns stjärnor vid horisonten i Sverige, så det är ju du som har bevisbördan. Så langa fram bevisen, vad väntar du på?

Du har ställt villkoret:
Citat:
Jag har inte mätt så jag har ingen åsikt
och hävdar samtidigt åsikten att stjärnor vid horisonten endast syns på antarktis
Citat:
Man ser inga stjärnor vid horisonten förutom när man befinner sig nära "kanten", dvs exempelvis på Antarktis.
Alltså måste det bygga på personliga observationer

När var du nära på antarktis och med egna ögon betraktade stjärnor vid horisonten och vilka platser har du jämfört mot när du fastställde att det bara är på antarktis det går se stjärnor vid horisonten?

Ännu ett villkor:
Citat:
Väljer man då inte att visa dessa bilder så är man uppenbart en notoriskt lögnare.
Var är bilderna på som bevisar att stjärnar vid horisonten enbart syns på antarktis?

Citat:
Varför skulle jag ljuga om experiment?
För att du är en notorisk lögnare?
Citera
2025-03-16, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det jag har är observerade avstånd mellan alla länder på jorden. Dessa avstånd stämmer om jorden är rund, de stämmer inte om jorden är platt. Du får helt enkelt inte ihop avstånden på en platt jord, alltså kan inte jorden vara platt.

Du snöar in dig på en irrelevant jämförelse där man konverterar avstånd mellan olika kartor.

Du kan bara veta att avstånd stämmer överens med en karta baserad på en sfärisk jord om du på förhand redan bestämt dig för att jorden är sfärisk.

Hade du på förhand bestämt dig att jorden och de avstånden utgår från en platt jord och platt karta så stämmer ju inte de i så fall överens med en sfärisk jord och då är alltså jorden platt då.

Slutsats, man kan inte utläsa jordens gemotri genom att bara mäta avstånd.
Citera
2025-03-16, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du har ställt villkoret:

och hävdar samtidigt åsikten att stjärnor vid horisonten endast syns på antarktis

Alltså måste det bygga på personliga observationer

När var du nära på antarktis och med egna ögon betraktade stjärnor vid horisonten och vilka platser har du jämfört mot när du fastställde att det bara är på antarktis det går se stjärnor vid horisonten?

Ännu ett villkor:

Var är bilderna på som bevisar att stjärnar vid horisonten enbart syns på antarktis?

För att du är en notorisk lögnare?

Ja okej vi bestämmer att allting ska baseras på personliga observationer, inte mig emot.

Så vad blir då era personliga observationer i denna värld som till synes är platt både från mark och från flygplansvy?
Citera
2025-03-16, 17:48
Medlem
Citat:
Förändring av grader kan fortfarande ske även vid avståndsförändring på en platt jord.

Ren rappakalja.

Hur förklarar du att sträckan utefter en latitud blir kortare ju längre från ekvatorn du kommer?

Retorisk fråga såklart, det är inget du kan förklara. Observationen är omöjlig på en platt jord.
Citera
2025-03-16, 17:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du skrev ju att kartor inte stämmer överens med verkligheten, då är ju kartor inget bevis överhuvudtaget.

Bra, karttjafset pågick alldeles för länge.

Fattar att du vill undvika prat om världskartor så långt det nånsin går
Citera
2025-03-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ja okej vi bestämmer att allting ska baseras på personliga observationer, inte mig emot.
Jag har inte ställt några sådana villkor, men du hävdar:
Citat:
Jag har inte mätt så jag har ingen åsikt

Var är dina bilder på stjärnorna vid horisonten på antarktis?

Citat:
Väljer man då inte att visa dessa bilder så är man uppenbart en notoriskt lögnare.
Citera
2025-03-16, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag har inte ställt några sådana villkor, men du hävdar:

Var är dina bilder på stjärnorna vid horisonten på antarktis?

Vi bestämde ju att det bara skulle gälla personliga observationer nu, gillade du inte din egen idé?
Citera
2025-03-16, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fattar att du vill undvika prat om världskartor så långt det nånsin går

Ja Wille skrev att de inte stämmer överens med vekligheten så det är lika bra att skippa det tänkte jag.
Citera
2025-03-16, 18:00
Medlem
Citat:
Vi bestämde ju att det bara skulle gälla personliga observationer nu, gillade du inte din egen idé?

Citat:
Man ser inga stjärnor vid horisonten förutom när man befinner sig nära "kanten", dvs exempelvis på Antarktis.
Så var är dina bilder på stjärnor vid horisonten på antarktis?
Citat:
Citera
2025-03-16, 18:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ren rappakalja.

Hur förklarar du att sträckan utefter en latitud blir kortare ju längre från ekvatorn du kommer?

Retorisk fråga såklart, det är inget du kan förklara. Observationen är omöjlig på en platt jord.

Jag ska grotta mig ner i ämnet senare och återkommer med en pulverisering av dina belägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in